Genel Bilgi
Kod | SRT340 |
Ad | Cam Teknolojisi 2 |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 6. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi SUNA ÇETİN |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. Bir önceki dönem grupları ve öğretim elemanları gösterilmektedir. |
Dersin Amacı / Hedefi
Camın ergime süreci öncesinde ve sonrasında uygulanan süreçlerini tanıyarak, camlarda, cam yapısı ve ısısal genleşme arasındaki ilişkiye yönelik fırın diyagramı belirlemek, Isısal genleşmesi ile camın ısıl şok direncine göre ısıl süreci düzenlemek, cam ergitme ve şekillendirme sonrasında, ısıl genleşme ile ilgili ortaya çıkabilecek problemleri betimlemek, camların fiziksel özelliklerinin, cam bileşimi ile olan ilişkisini açıklayabilmek, cam bileşenlerine bağlı olarak camın yoğunluğunun değişimini yorumlamak, camın kimyasal dayanımını bileşime bağlı olarak yorumlayabilmektir.
Dersin İçeriği
Cam oluşumunun temellerini, cam oluşumunun basamaklarını saptama, Cam yapıcılar, düzenleyiciler ve koşullu cam yapıcılar arasındaki ilişkileri araştırma ve bunların miktarlarının camın yapısına olan etkilerini saptama, temel cam yapıcıları ve cam yapılarını belirleme, kompozisyon , cam yapısı ve camın özellikleri arasındaki ilişkileri değerlendirirme ve cam ergitme yöntemlerini adlandırabilmek.
Dersin Ön Koşulu
Dersin önkoşulu bulunmamaktadır.
Kaynaklar
CAM TEKNOLOJİSİ-BEKİR KARASU / NURAN AY, Cam Teknolojisi- Güner Sümer, SERAMİK VE CAM TEKNOLOJİSİ-Megep
Notlar
Konuyla ilgili araştırma makaleleri ve internet veri tabanlı kaynaklar
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | silikat esaslı camların şekillendirme açısından hangi temel özelliklerin bilinmesi gerektiğini açıklar. |
ÖÇ02 | Camda viskoziteyi tanımlar. |
ÖÇ03 | Camın çalışma aralığı hakkında bilgi edinir. |
ÖÇ04 | ısısal genleşme katsayısının önemini açıklar. |
ÖÇ05 | nihai camdan beklenen belli başlı fiziksel özelliklerini açıklar. |
ÖÇ06 | cam bileşiminin fiziksel özellikler açısından önemini kavrar. |
ÖÇ07 | ısı kapasitesi ve özgül ısıyı tanır. |
ÖÇ08 | ısıl iletkenliği değerlendirir. |
ÖÇ09 | camın elektriksel özelliklerini açıklar. |
ÖÇ10 | camın mekanik özelliklerini açılkar. |
ÖÇ11 | Hook Yasası ve Elastik Modülün etkilerini açıklar. |
ÖÇ12 | camın dayanıklılığı ve sertliğinin önemini kavrar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Toplumsal, bilimsel, sanatsal, mesleki, etik ve sorumluluk bilincine sahiptir | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilgiye ulaşır, yönetir ve kurgular | |
PÖÇ03 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanarak verileri yorumlar, değerlendirir, analiz eder, araştırmalara ve kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirir | |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanının gerektirdiği en az Avrupa bilgisayar kullanma lisansı düzeyinde, bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır | |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Zamanı verimli ve planlı kullanır | |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bireysel ve grup halinde etkin çalışma, sorumluluk alma becerisi vardır | 4 |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Sözlü, yazılı ve görsel iletişim kurma özgüveni ve becerisine sahiptir | |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | El becerisi ve göz koordinasyonu gelişmiştir | |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Sanat ve tasarım ile ilgili toplumsal, evrensel etkileri ve değişimleri takip eder | |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Uzmanlık alanında ve projesinde ihtiyaç duyduğu farklı disiplinlerle uyumlu çalışır | |
PÖÇ11 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Çok boyutlu algılar, duyusal algıyı somutlaştırabilir | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Yaşam boyu öğrenme bilinci ile gelişmeleri izleme ve kendini sürekli olarak yenileme becerisine sahiptir | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Sanat kuramı, estetik ve sanat felsefesi konularında yetkindir | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Eleştirel düşünebilme, yaratıcı ve özgün fikirler geliştirme yetisi gelişmiştir | 3 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Uzmanlık alanına ve konusuna uygun teorik ve uygulamalı bilgiyi verimli şekilde kullanır | 4 |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Mesleki gelişimlerinin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda eğitim gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Kavramları özgün sanat yapıtlarına dönüştürür | |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Sorunu doğru şekilde tanımlar ve yorumlar, soruna yaratıcı, özgün, estetik, sanatsal ve teknik çözümler bulur | 4 |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Farklı malzemeler, üretim yöntemleri ve tekniklerini kullanma konusunda bilgi, beceri ve tecrübe sahibidir | 4 |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Tasarladığı projenin teknik ve teknolojik olarak üretilebilirliğini değerlendirir | 4 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Ders İşleyişi ve İçeriği hakkında bilgilendirme | Konuyla ilgili ders kitapları ve yardımcı kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
2 | Giriş; cam, cam çağı, fırında çalışma, standart diyagramların nasıl kullanıldığı diyagramların temelleri | Konuyla ilgili ders kitapları ve yardımcı kaynaklar (CAM TEKNOLOJİSİ BEKİR KARASU / NURAN AY, Cam Teknolojisi Güner Sümer, CAM FIRINLARI - malzemeler teknolojiler prosesler DURAN KOCABAĞ) | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
3 | Fırınlar; Gazlı/elektrikli, tuğla/fiber, önden yüklemeli/üstten yüklemeli, boyut/şekil, hızlı/yavaş | Konuyla ilgili ders kitapları ve yardımcı kaynaklar(CAM TEKNOLOJİSİ BEKİR KARASU / NURAN AY, Cam Teknolojisi Güner Sümer, CAM FIRINLARI - malzemeler teknolojiler prosesler DURAN KOCABAĞ) | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
4 | Fırınların çalışma prensipleri | Konuyla ilgili ders kitapları ve yardımcı kaynaklar (CAM TEKNOLOJİSİ BEKİR KARASU / NURAN AY, Cam Teknolojisi Güner Sümer, CAM FIRINLARI - malzemeler teknolojiler prosesler DURAN KOCABAĞ) | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
5 | Fırın Kontrolörleri; Isıtma hızı ve süresi, basamak sayısı, özellikleri, dijital kontrolün bazı faydaları | Konuyla ilgili ders kitapları ve yardımcı kaynaklar (CAM TEKNOLOJİSİ BEKİR KARASU / NURAN AY, Cam Teknolojisi Güner Sümer, CAM FIRINLARI - malzemeler teknolojiler prosesler DURAN KOCABAĞ) | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
6 | Isıl İşlemin Temel Prensipleri; Yüksek sıcaklık aşamaları, en yüksek sıcaklık aşaması, hızlı soğutma aşaması, tavlama aşaması, düşük sıcaklık aşamaları, tipik ısıl işlem diyagramı grafiği, ısıl işlem aşamalarının sırası | Konuyla ilgili ders kitapları ve yardımcı kaynaklar (CAM TEKNOLOJİSİ BEKİR KARASU / NURAN AY, Cam Teknolojisi Güner Sümer, CAM FIRINLARI - malzemeler teknolojiler prosesler DURAN KOCABAĞ) | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
7 | Isıl İşlem Parametreleri; cam kalınlığı, cam formu, cam tipi (tavlama sıcaklıkları, düşük sıcaklık ayarları) | Konuyla ilgili ders kitapları ve yardımcı kaynaklar (CAM TEKNOLOJİSİ BEKİR KARASU / NURAN AY, Cam Teknolojisi Güner Sümer, CAM FIRINLARI - malzemeler teknolojiler prosesler DURAN KOCABAĞ) | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
8 | Ara Sınav | Sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Camın fiziksel ve kimyasal özellikleri | Konuyla ilgili ders kitapları ve yardımcı kaynaklar (CAM TEKNOLOJİSİ BEKİR KARASU / NURAN AY, Cam Teknolojisi Güner Sümer, CAM FIRINLARI - malzemeler teknolojiler prosesler DURAN KOCABAĞ) | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
10 | Camın optik özellikleri, camın kimyasal dayanımı | Konuyla ilgili ders kitapları ve yardımcı kaynaklar (CAM TEKNOLOJİSİ BEKİR KARASU / NURAN AY, Cam Teknolojisi Güner Sümer, CAM FIRINLARI - malzemeler teknolojiler prosesler DURAN KOCABAĞ) | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
11 | Cam şekillendirme tekniklerinin ayrıntılı incelenmesi | Konuyla ilgili ders kitapları ve yardımcı kaynaklar (CAM TEKNOLOJİSİ BEKİR KARASU / NURAN AY, Cam Teknolojisi Güner Sümer, CAM FIRINLARI - malzemeler teknolojiler prosesler DURAN KOCABAĞ) | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
12 | Cam kaplama yöntemleri | Konuyla ilgili ders kitapları ve yardımcı kaynaklar (CAM TEKNOLOJİSİ BEKİR KARASU / NURAN AY, Cam Teknolojisi Güner Sümer, CAM FIRINLARI - malzemeler teknolojiler prosesler DURAN KOCABAĞ) | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
13 | Teknik Faktörler; Camın doğası, camda renk, yüzey gerilimi, termal genleşme katsayısı, viskozite, viskozite aralığı. | Konuyla ilgili ders kitapları ve yardımcı kaynaklar (CAM TEKNOLOJİSİ BEKİR KARASU / NURAN AY, Cam Teknolojisi Güner Sümer, CAM FIRINLARI - malzemeler teknolojiler prosesler DURAN KOCABAĞ) | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
14 | camın termik özellikleri | Konuyla ilgili ders kitapları ve yardımcı kaynaklar (CAM TEKNOLOJİSİ BEKİR KARASU / NURAN AY, Cam Teknolojisi Güner Sümer, CAM FIRINLARI - malzemeler teknolojiler prosesler DURAN KOCABAĞ) | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
15 | Camda renk oluşumu | Konuyla ilgili ders kitapları ve yardımcı kaynaklar (CAM TEKNOLOJİSİ BEKİR KARASU / NURAN AY, Cam Teknolojisi Güner Sümer, CAM FIRINLARI - malzemeler teknolojiler prosesler DURAN KOCABAĞ) | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 6 | 6 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 86 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,44 | ||
AKTS | 3 AKTS |