Genel Bilgi
Kod | SRS318 |
Ad | Temel Müzik Kavramları 2 |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 6. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Öğr. Gör.Dr. ÖZGÜR PEKER |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. Bir önceki dönem grupları ve öğretim elemanları gösterilmektedir. |
Dersin Amacı / Hedefi
Sanat fakültelerinde öğrencilerde müzik teorisi ile ilgili temel bilgilerin kavratılması, Bireye müziksel okuma ve yazmaya yönelik kurallarının öğretilmesi yoluyla gördüğü bir notayı okuyabilme, yazabilme, işittiği bir melodiyi nota yazısına dökebilme becerilerinin geliştirilmesi, Müzikte hız ve gürlük kavramlarını seslendirdiği bir melodi üzerinde uygulayabilme, temel müzik teorisi kapsamında dizi dereceleri, majör minör tonlar , donanım ton ilişkileri, aralık bilgisi vb. konular hakkında temel bilgileri öğrenmesi, Sesin oluşumu, sesin sağlığı ve kullanımı, nefes alma teknikleri ve uygulama şekilleri ile ilgili düzeyine uygun örnekler ve çalışmalar vasıtasıyla bireysel l gelişimine katkı sağlanması hedeflenmektedir.
Dersin İçeriği
Nota okuma yazma kurallarının ve içeriğinin tanıtılması. Müzikte hız ve gürlük terimlerinin tanıtılması. Müzikte dizi, ton, donanım, aralık kavramlarının tanıtılması. Ses ve ses eğitimi çalışmaları. Örnek egzersiz, eser çalışmaları.
Dersin Ön Koşulu
Dersin ön koşulu bulunmamaktadır.
Kaynaklar
Uygulamalı Müzik Teorisi 2, Nail Yavuzoğlu, İnkılap Kitabevi, 2011 İstanbul. Türk ve Batı Müziğinde Temel Bilgiler, Gökay Yıldız, Özkan Matbaacılık, Ankara 1990. Aralık Bilgisi, Muammer Sun, Metin Munzur, Sun Yayınevi, Ankara 2007. Ses Eğitimi Temel Kavramlar İlkeler Yöntemler, Ayşe Meral Töreyin, Sözkesen Matbaacılık, Ankara 2008.
Notlar
Düzeyine uygun egzersizler ve müzik eserleri.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Müzikte dizi kavramını ve dizilerin formüllerini kavrar. |
ÖÇ02 | Majör, minör ilişkisinin anlar. Minör dizi çeşitlerinin tanır |
ÖÇ03 | Donanım ve ton ilişkisini kavrar, diyez bemol sıralarının tanır. |
ÖÇ04 | Majör ve minör ton adlarına göre tonun nasıl bulunacağını kavrar. |
ÖÇ05 | Aralıkları uygulamalı örnekler üzerinden tanır. |
ÖÇ06 | Sesin oluşumu ve özelliklerini kavrar. |
ÖÇ07 | İnsan Sesi ve Müzik ilişkisini kavrar. Rezonatör ve Artükilatör organları tanır |
ÖÇ08 | Solunum yöntemlerini kavrar, doğru solunum çalışmalarını uygular. |
ÖÇ09 | Ses eğitimi ve nefes egzersiz çalışmalarını uygular. |
ÖÇ10 | Fonasyon kavramının tanır, Fonasyon egzersizlerini uygular. |
ÖÇ11 | Rezonans kavramını tanır. Rezonans egzersizlerini uygular. |
ÖÇ12 | Artikülasyon kavramının tanır. Artikülasyon egzersizlerini uygular. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Toplumsal, bilimsel, sanatsal, mesleki, etik ve sorumluluk bilincine sahiptir | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilgiye ulaşır, yönetir ve kurgular | |
PÖÇ03 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanarak verileri yorumlar, değerlendirir, analiz eder, araştırmalara ve kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirir | |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanının gerektirdiği en az Avrupa bilgisayar kullanma lisansı düzeyinde, bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır | |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Zamanı verimli ve planlı kullanır | |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bireysel ve grup halinde etkin çalışma, sorumluluk alma becerisi vardır | |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Sözlü, yazılı ve görsel iletişim kurma özgüveni ve becerisine sahiptir | |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | El becerisi ve göz koordinasyonu gelişmiştir | |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Sanat ve tasarım ile ilgili toplumsal, evrensel etkileri ve değişimleri takip eder | |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Uzmanlık alanında ve projesinde ihtiyaç duyduğu farklı disiplinlerle uyumlu çalışır | |
PÖÇ11 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Çok boyutlu algılar, duyusal algıyı somutlaştırabilir | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Yaşam boyu öğrenme bilinci ile gelişmeleri izleme ve kendini sürekli olarak yenileme becerisine sahiptir | 4 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Sanat kuramı, estetik ve sanat felsefesi konularında yetkindir | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Eleştirel düşünebilme, yaratıcı ve özgün fikirler geliştirme yetisi gelişmiştir | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Uzmanlık alanına ve konusuna uygun teorik ve uygulamalı bilgiyi verimli şekilde kullanır | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Mesleki gelişimlerinin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda eğitim gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir | 5 |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Kavramları özgün sanat yapıtlarına dönüştürür | 2 |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Sorunu doğru şekilde tanımlar ve yorumlar, soruna yaratıcı, özgün, estetik, sanatsal ve teknik çözümler bulur | |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Farklı malzemeler, üretim yöntemleri ve tekniklerini kullanma konusunda bilgi, beceri ve tecrübe sahibidir | |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Tasarladığı projenin teknik ve teknolojik olarak üretilebilirliğini değerlendirir |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Müzikte Dizi ve Dereceleri | Müzikte dizi kavramının tanıtılması, Dizilerin formüllerinin anlatılması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
2 | Majör dizinin ilgili minör dizisinin bulunması, Minör dizi ve çeşitleri | Majör, minör ilişkisinin anlatılması, Minör dizi çeşitlerinin tanıtılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
3 | Donanım ve Ton ilişkisi, Diyez Bemol Sırası, Donanımdan Majör Ton Adının Bulunması | Donanım ve ton ilişkisinin anlatılması, Diyez bemol sıralarının tanıtılması, | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
4 | Majör ve Minör Tonların Bulunması | Majör ve minör ton adlarına göre tonun nasıl bulunacağının anlatılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
5 | Müzikte Aralıklar Örnek aralık çalışmaları 1 | Aralık kavramının anlatılması, Aralıkların uygulamalı olarak tanıtılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
6 | Örnek aralık çalışmaları 2 | Aralıkların uygulamalı olarak tanıtılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
7 | Örnek aralık çalışmaları 3 | Aralıkların uygulamalı olarak tanıtılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
8 | Ara Sınav | Uygulama Değerlendirmesi | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Sözlü Sınav, Ödev |
9 | Sesin Oluşumu, Sesin Özellikleri | Sesin ve özelliklerinin tanıtılması, | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
10 | İnsan Sesi ve Müzik, Rezonatör ve Artükilatör organlar. | İnsan sesi ve müzik arasındaki ilişkinin kavratılması, Rezonatör ve Artikülatör organların tanıtılması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
11 | Ses Eğitimi, Solunum Yöntemleri Nefes Egzersiz Çalışmaları. | Sesin nasıl kullanılması gerektiğinin anlatılması, Solunumun konuşma ve müzik üzerindeki etkisinin kavratılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
12 | Doğru Solunum Yapma Çalışmaları | Doğru solunum yöntemlerinin anlatılması ve uygulama çalışmaları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
13 | Fonasyon, Nefes ve Ses Egzersiz Çalışmaları. | Fonasyon kavramının tanıtılması, Fonasyon Nefes egzersizlerinin tanıtılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
14 | Rezonans, Nefes ve Ses Egzersiz Çalışmaları. | Rezonans kavramının tanıtılması, Rezonans ve Nefes egzersizlerinin tanıtılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
15 | Artikülasyon, Nefes ve Ses Egzersiz Çalışmaları. | Artikülasyon kavramının tanıtılması, Artikülasyon ve Nefes egzersizlerinin tanıtılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Uygulama Değerlendirmesi | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Sözlü Sınav, Ödev |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Uygulama Değerlendirmesi | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Sözlü Sınav, Ödev |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 6 | 6 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 16 | 16 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 78 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,12 | ||
AKTS | 3 AKTS |