EBS327 Kadın Sağlığında Geleneksel ve Tamamlayıcı Tıp Uygulamaları

2 AKTS - 2-0 Süre (T+U)- 5. Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod EBS327
Ad Kadın Sağlığında Geleneksel ve Tamamlayıcı Tıp Uygulamaları
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 5. Yarıyıl
Süre (T+U) 2-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 2 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Doç. Dr. EBRU GÖZÜYEŞİL
Dersin Öğretim Elemanı (A Grubu) ()


Dersin Amacı / Hedefi

Öğrencilere kadın sağlığında sık kullanılan geleneksel ve tamamlayıcı tıp uygulamaları ile ilgili temel kavramlar, yasal mevzuat, uygulamaların ebelikte kullanımı ile ilgili teorik düzeyde bilgi kazanmalarını sağlamak.

Dersin İçeriği

Kadın sağlığında kullanılan Geleneksel ve Tamamlayıcı Tıp Uygulamalarını bilme, etkilerini ve yan etkilerini tartışabilme, konuyla ilgili yasal mevzuata hâkim olma ve ebelerin kullanabileceği GETAT yöntemleri hakkında teorik bilgiyi sağlamayı kapsamaktadır.

Dersin Ön Koşulu

Yok

Kaynaklar

1. Baltacı N, Doğan Yüksekol Ö, Kızılkaya Beji, N. Kadın Sağlığında Bütünleşik Uygulamalar ve Bakım. Nobel Akademik Yayıncılık, 2023, s:3-923. 2. Bayıroğlu Kaya E, Durdu Baş C, Çolak Balçık M. Ebelikte Geleneksel ve Tamamlayıcı Uygulamalara Bakış, Bütünleyici ve Anadolu Tıbbı Dergisi, 2023;4(3):23-39 3. Ersöz M, Gözüyeşil E, Gökyıldız Sürücü Ş. Doğumda Geleneksel ve Tamamlayıcı Tıp Uygulamaları ve Ebelerin Rolleri, Mersin Üniversitesi Tıp Fakültesi Lokman Hekim Tıp Tarihi ve Folklorik Tıp Dergisi 2024;14(1):38-49 4. GETAT Uygulamaları, https://ezheah.saglik.gov.tr/TR,396642/getat-geleneksel-ve-tamamlayici-tip-uygulamalari.html 5.Başer M, Taşcı S. Kanıta Dayalı Rehberleriyle Tamamlayıcı ve Destekleyici Uygulamalar,Akademisyen Tıp Kitabevi,2015, s:1-285 Başer M, Taşcı S. Kanıta Dayalı Rehberleriyle Tamamlayıcı ve Destekleyici Uygulamalar,Akademisyen Tıp Kitabevi,2015, s:1-285

Notlar

https://shgmgetatdb.saglik.gov.tr/ https://www.nhs.uk/conditions/complementary-and-alternative-medicine/


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Geleneksel ve Tamamlayıcı Tıp (GETAT) ile ilgili temel kavramları ve ilgili yasal süreçleri bilir.
ÖÇ02 Kadın sağlığında kullanılan GETAT yöntemlerini açıklar.
ÖÇ03 Kadın sağlığında kullanılan GETAT yöntemlerinin etkilerini, yan etkilerini ve kullanım alanlarını sıralayabilir.
ÖÇ04 Ebeler tarafından kullanılabilecek GETAT yöntemlerini bilir.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Prekonsepsiyonel dönem, gebelik, doğum, doğum sonu, yenidoğan, kadının tüm yaşam dönemlerindeki ve üreme sağlığına ilişkin ihtiyaçları karşılayabilecek ve yaşanabilecek sorunları bütüncül ebelik yaklaşımıyla değerlendirebilecek bilgi, beceri ve tutuma sahiptir. 3
PÖÇ02 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Gebelik öncesi dönemden başlayarak kadının, yenidoğanın ve ailesinin fiziksel psikolojik ve sosyal sağlığının korunması, sürdürülmesi ve geliştirilmesine yönelik bakım gereksinimlerini ebelik bakımının kavram ve kurallarını temel alarak karşılar. 5
PÖÇ03 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Normal doğumları kendi sorumluluğunda gerçekleştirir
PÖÇ04 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Gebelik, doğum ve doğum sonu süreçlerde riskli durumları saptar ve bu süreçleri problem çözme, eleştirel düşünme, kritik/ bağımsız karar verme becerilerini kullanarak yönetir.
PÖÇ05 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Kadın sağlığı, yeni doğan ve ebelik bakımı ile ilgili sağlık bakım sonuçlarını değerlendirmek, iyileştirmek, analiz etmek ve yorumlamak için bilimsel araştırma faaliyetleri yürütür ve eleştirel düşünme becerilerini kullanır.
PÖÇ06 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Toplum sağlığını koruyucu bütüncül ve kültüre duyarlı sağlık uygulamalarını gerçekleştirmek için mesleki yetkinliğini, yaratıcılığını, yenilikçi bakış açısını, eğiticilik ve danışmanlık becerilerini kullanır. 4
PÖÇ07 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Ebelik bakımını güçlendirmek ve kanıta dayalı bilgiyi geliştirmek için sağlık bakım uygulamalarının etkinliğini değerlendirir, bireysel ve/veya farklı disiplinler ile bilimsel araştırmalarda sorumluluk alır ve sonuçlarını uygulama alanına yansıtır.
PÖÇ08 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Yaşam boyu öğrenme bilinci ile ebelik hizmetlerinin kalitesini, güncelliğini ve güvenilirliğini arttırmak için bilgi sistemlerini, bilişim teknolojilerini ve diğer yenilikçi teknolojileri kullanır, ulusal/uluslararası literatürü ve bilimsel toplantıları yabancı dilini kullanarak takip eder.
PÖÇ09 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Mesleki gelişiminin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilişsel, sosyal, kültürel ve entelektüel alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirler
PÖÇ10 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Etkili iletişim, farkındalık ve işbirliği becerilerini kullanarak ulusal ve uluslararası mesleki kuruluşlara/STK’lara aktif katılım, farklı disiplinlerle iletişim ve klinik öğretim konularında ebelik hizmetlerinde liderlik sağlar.
PÖÇ11 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Mesleki görev, yetki ve sorumluluklarını kültürel özellikler, etik kurallar, kalite yönetimi ve yasaları önceleyerek gerçekleştirir.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Dersin Tanıtımı ve Giriş Okuma, araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
2 GETAT uygulamalarına ilişkin tanımlar, Dünyada ve Türkiye’de GETAT kullanımı ve yasal mevzuat Okuma, araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
3 GETAT uygulamaları ve kadın sağlığı Okuma Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Soru-Cevap
4 Kadın Sağlığında Zihin Temelli Uygulamalar Okuma, araştırma Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Anlatım
5 Kadın Sağlığında Beden Temelli Uygulamalar Okuma, tekrar etme Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Problem Çözme
6 Manipülatif Temelli Uygulamalar Okuma, araştırma Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma, Problem Çözme
7 Beden Temelli Manuplatif Uygulamalar Okuma, araştırma Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Problem Çözme
8 Ara Sınavlar Okuma Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Alternatif Tıbbi Sistemler Okuma, araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
10 Geleneksel Sağlık Sistemleri Okuma, araştırma Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Beyin Fırtınası
11 Enerji Temelli Uygulamalara Giriş Okuma, araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
12 Enerji Temelli Uygulamalar Okuma, araştırma Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Problem Çözme
13 Biyolojik Temelli Uygulamalara Giriş Okuma, araştırma Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Beyin Fırtınası
14 Biyolojik Temelli Uygulamalar Okuma, araştırma Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Problem Çözme
15 Kadın Sağlığında Diğer Uygulamalar Okuma, araştırma Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Beyin Fırtınası
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Okuma Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Okuma Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 1 14
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 6 6
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 10 10
Toplam İş Yükü (Saat) 58
Toplam İş Yükü / 25 (s) 2,32
AKTS 2 AKTS

Güncelleme Zamanı: 13.05.2024 01:01