Genel Bilgi
Kod | EBS434 |
Ad | Olgularla Jinekolojik Onkoloji |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 8. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi MELİKE ÖZTÜRK |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. |
Dersin Amacı / Hedefi
Bu derste öğrencilere jinekolojik kanserlere ilişkin kapsamlı teorik bilginin, kadın üreme organı kanserlerinden korunma, erken tanı ve tedavi ile rehabilitasyonuna yönelik bilgi ve becerilerin olgular eşliğinde kazandırılması amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriği
JİNEKOLOJİK KANSERLERDE EPİDEMİYOLOJİ VE RİSK FAKTÖRLERİ, KADINA ÖZGÜ KANSERLER VE KONTRASEPTİFLERLE İLİŞKİSİ, JİNEKOLOJİK KANSERLER VE CİNSEL SAĞLIK, MEME KANSERİ, UTERİN SARKOM, VULVA VE VAJİNA KANSERLERİ, SERVİKS KANSERİ, OVER KANSERİ,ENDOMETRİUM KANSERİ, JİNEKOLOJİK KANSERLERDE TEDAVİLER,JİNEKOLOJİK KANSERLERİN AİLE VE BAKIM VERİCİLERE ETKİSİ
Dersin Ön Koşulu
YOK
Kaynaklar
1) Stephan MS. Epidemiology of cancer. Clin Chem 2024; 70. 2) Kehoe S, Bhatla N. FIGO cancer report 2021. Int j Gynaecol Obstet 2021; 155: 3) Gultekin M, Kucukyildiz I, Karaca MZ. Trends of gynecological cancers in Turkey toward Europe or Asia. Int J Gynecol Cancer 2017; 27 4) Çiçek M.N., Mungan M.T.(Ed.).Klinikte Obstetrik ve JinekolojiGüneş Tıp Kitap Evleri2007
Notlar
1. Ferlay, J., Soerjomataram, I., Dikshit, R., Eser, S., Mathers, C., Rebelo, M., Parkin, D. M., Forman, D. and Bray, F. (2015). “Cancer Incidence and Mortality Worldwide: Sources, Methods and Major Patterns in GLOBOCAN 2012.” International Journal of Cancer, 136(5), E359-86. https://doi.org/10.1002/ijc.29210 2. Kurman, R. J. and Shih, I.-M. (2016). “The Dualistic Model of Ovarian Carcinogenesis: Revisited, Revised, and Expanded.” The American Journal of Pathology, 186(4), 733–747. https://doi.org/10.1016/j.ajpath.2015. 11.011 3. Koshiyama, M., Matsumura, N. and Konishi, I. (2017). “Subtypes of Ovarian Cancer and Ovarian Cancer Screening.” Diagnostics (Basel, Switzerland), 7(1), 1-5. https://doi.org/10.3390/diagnostics7010012
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Kadın üreme organı kanserlerinde risk faktörlerini, korunma yollarını, tarama yöntemlerini kavrar. |
ÖÇ02 | Kadın üreme organı kanserlerinde tanı ve tedavi yöntemlerini açıklar. |
ÖÇ03 | Kadın üreme organı kanserlerinde erken tedavinin önemini tartışır. |
ÖÇ04 | Jinekolojik kanser hastalarında semptom yönetimi konusu ile ilgili yenilikleri açıklar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Prekonsepsiyonel dönem, gebelik, doğum, doğum sonu, yenidoğan, kadının tüm yaşam dönemlerindeki ve üreme sağlığına ilişkin ihtiyaçları karşılayabilecek ve yaşanabilecek sorunları bütüncül ebelik yaklaşımıyla değerlendirebilecek bilgi, beceri ve tutuma sahiptir. | 5 |
PÖÇ02 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Gebelik öncesi dönemden başlayarak kadının, yenidoğanın ve ailesinin fiziksel psikolojik ve sosyal sağlığının korunması, sürdürülmesi ve geliştirilmesine yönelik bakım gereksinimlerini ebelik bakımının kavram ve kurallarını temel alarak karşılar. | |
PÖÇ03 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Normal doğumları kendi sorumluluğunda gerçekleştirir | |
PÖÇ04 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Gebelik, doğum ve doğum sonu süreçlerde riskli durumları saptar ve bu süreçleri problem çözme, eleştirel düşünme, kritik/ bağımsız karar verme becerilerini kullanarak yönetir. | |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Kadın sağlığı, yeni doğan ve ebelik bakımı ile ilgili sağlık bakım sonuçlarını değerlendirmek, iyileştirmek, analiz etmek ve yorumlamak için bilimsel araştırma faaliyetleri yürütür ve eleştirel düşünme becerilerini kullanır. | 2 |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Toplum sağlığını koruyucu bütüncül ve kültüre duyarlı sağlık uygulamalarını gerçekleştirmek için mesleki yetkinliğini, yaratıcılığını, yenilikçi bakış açısını, eğiticilik ve danışmanlık becerilerini kullanır. | 5 |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Ebelik bakımını güçlendirmek ve kanıta dayalı bilgiyi geliştirmek için sağlık bakım uygulamalarının etkinliğini değerlendirir, bireysel ve/veya farklı disiplinler ile bilimsel araştırmalarda sorumluluk alır ve sonuçlarını uygulama alanına yansıtır. | 2 |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yaşam boyu öğrenme bilinci ile ebelik hizmetlerinin kalitesini, güncelliğini ve güvenilirliğini arttırmak için bilgi sistemlerini, bilişim teknolojilerini ve diğer yenilikçi teknolojileri kullanır, ulusal/uluslararası literatürü ve bilimsel toplantıları yabancı dilini kullanarak takip eder. | 2 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Mesleki gelişiminin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilişsel, sosyal, kültürel ve entelektüel alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirler | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Etkili iletişim, farkındalık ve işbirliği becerilerini kullanarak ulusal ve uluslararası mesleki kuruluşlara/STK’lara aktif katılım, farklı disiplinlerle iletişim ve klinik öğretim konularında ebelik hizmetlerinde liderlik sağlar. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mesleki görev, yetki ve sorumluluklarını kültürel özellikler, etik kurallar, kalite yönetimi ve yasaları önceleyerek gerçekleştirir. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | JİNEKOLOJİK KANSERLERDE EPİDEMİYOLOJİ VE RİSK FAKTÖRLERİ | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Problem Çözme |
2 | KADINLARDA MEME VE JİNEKOLOJİK KANSERLERE YÖNELİK KORUYUCU HİZMETLER VE TARAMALAR | okuma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım, Tartışma |
3 | OLGULARLA ENDOMETRİUM KANSERİ | OKUMA, ARAŞTIRMA | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Örnek Olay, Problem Çözme |
4 | OLGULARLA SERVİKS KANSERİ | OKUMA, ARAŞTIRMA | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Soru-Cevap, Örnek Olay, Benzetim, Problem Çözme |
5 | OLGULARLA SERVİKS KANSERİ-2 | OKUMA, ARAŞTIRMA | Öğretim Yöntemleri: Problem Çözme, Örnek Olay, Beyin Fırtınası, Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım |
6 | OLGULARLA UTERİN SARKOM | OKUMA, ARAŞTIRMA | Öğretim Yöntemleri: Örnek Olay, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Tartışma |
7 | VULVA VE VAJİNA KANSERLERİ | OKUMA, ARAŞTIRMA | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım, Tartışma, Örnek Olay, Problem Çözme |
8 | Ara Sınavlar | TEKRAR, ÇALIŞMA | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | OLGULARLA OVER KANSERLERİ | OKUMA, ARAŞTIRMA | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası, Örnek Olay, Problem Çözme |
10 | OLGULARLA MEME KANSERİ | OKUMA, ARAŞTIRMA | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası, Örnek Olay |
11 | JİNEKOLOJİK KANSERLER VE CİNSEL SAĞLIK | ARAŞTIRMA | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım, Örnek Olay |
12 | JİNEKOLOJİK KANSERLERDE FERTİLİTE | OKUMA, ARAŞTIRMA | Öğretim Yöntemleri: Problem Çözme, Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
13 | KADINA ÖZGÜ KANSERLER VE KONTRASEPTİFLERLE İLİŞKİSİ | OKUMA, ARAŞTIRMA | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | JİNEKOLOJİK KANSERLERDE TIBBİ TEDAVİLER | OKUMA, ARAŞTIRMA | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım, Tartışma |
15 | JİNEKOLOJİK KANSERLERDE BÜTÜNLEYİCİ (İNTEGRATİF) TERAPİLER ve YAKLAŞIMLAR | OKUMA, ARAŞTIRMA | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | TEKRAR | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | TEKRAR | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 4 | 64 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 2 | 28 | 56 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 1 | 1 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 150 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,00 | ||
AKTS | 6 AKTS |