Genel Bilgi
Kod | EBL107 |
Ad | Biyokimya |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 1. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 2 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Etiket | Z Zorunlu |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. SEDEFGÜL YÜZBAŞIOĞLU ARIYÜREK |
Dersin Öğretim Elemanı |
Doç. Dr. SEDEFGÜL YÜZBAŞIOĞLU ARIYÜREK
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Öğrencinin biyokimyasal metabolizmada yer alan biyomolekülleri açıklaması ve bu bilgilerden klinikte nasıl yararlanacağını yorumlama becerisi kazanması amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriği
Biyokimyanın tanımı hücre ve organeller, karbonhidratlar, lipitler, amino asitler, proteinler, vitaminler, enzimler, nükleik asitler, beslenme, hormonlar, vücut sıvıları ve klinik biyokimyanın önemi konularını kapsar.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Biyokimya, Figen Gürdöl, Evin Ademoğlu, Nobel Tıp Kitabevi, İstanbul. 2005 Harper Biyokimya, Nurten Dikmen, Tuncay Özgünen, Nobel Tıp Kitabevi, İstanbul, 2004
Notlar
Doç.Dr. Sedefgül YÜZBAŞIOĞLU ARIYÜREK BİYOKİMYA Ders Notları, Kahn Akademi videolar
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Hücre ve organeller ile işlevlerini tanımlar |
ÖÇ02 | Amino asit, peptit ve proteinlerin temel özellikleri ile ilişkili metabolik hastalıkları açıklar |
ÖÇ03 | Enzimlerin özelliklerini ve fonksiyonlarını sıralar ve tanıda kullanılan belli başlı enzimlerin hastalıklarla ilişkisini yorumlar |
ÖÇ04 | Karbonhidratların temel yapısını, özelliklerini ve fonksiyonları ile metabolizması ile ilişkili hastalıkları yorumlar |
ÖÇ05 | Lipidlerin temel yapısal özelliklerini ve lipoproteinlerin önemini açıklar |
ÖÇ06 | Nükleik asitlerin yapısal özelliklerini ve fonksiyonlarını sıralar |
ÖÇ07 | Hormonları, etki mekanizmalarını ve hastalıklarla ilişkisini açıklar |
ÖÇ08 | Vitaminleri tanımlar, sınıflandırır ve metabolizmadaki önemini değerlendirir |
ÖÇ09 | Biyokimyasal analizlerde kullanılan vücut sıvılarını tanır, örneklemede dikkat edilecekleri sıralar |
ÖÇ10 | Beslenme öğelerinin biyokimyasal değerlerini açıklar |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Prekonsepsiyonel dönem, gebelik, doğum, doğum sonu, yenidoğan, kadının tüm yaşam dönemlerindeki ve üreme sağlığına ilişkin ihtiyaçları karşılayabilecek ve yaşanabilecek sorunları bütüncül ebelik yaklaşımıyla değerlendirebilecek bilgi, beceri ve tutuma sahiptir. | |
PÖÇ02 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Gebelik öncesi dönemden başlayarak kadının, yenidoğanın ve ailesinin fiziksel psikolojik ve sosyal sağlığının korunması, sürdürülmesi ve geliştirilmesine yönelik bakım gereksinimlerini ebelik bakımının kavram ve kurallarını temel alarak karşılar. | 3 |
PÖÇ03 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Normal doğumları kendi sorumluluğunda gerçekleştirir | |
PÖÇ04 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Gebelik, doğum ve doğum sonu süreçlerde riskli durumları saptar ve bu süreçleri problem çözme, eleştirel düşünme, kritik/ bağımsız karar verme becerilerini kullanarak yönetir. | 2 |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Kadın sağlığı, yeni doğan ve ebelik bakımı ile ilgili sağlık bakım sonuçlarını değerlendirmek, iyileştirmek, analiz etmek ve yorumlamak için bilimsel araştırma faaliyetleri yürütür ve eleştirel düşünme becerilerini kullanır. | 2 |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Toplum sağlığını koruyucu bütüncül ve kültüre duyarlı sağlık uygulamalarını gerçekleştirmek için mesleki yetkinliğini, yaratıcılığını, yenilikçi bakış açısını, eğiticilik ve danışmanlık becerilerini kullanır. | 2 |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Ebelik bakımını güçlendirmek ve kanıta dayalı bilgiyi geliştirmek için sağlık bakım uygulamalarının etkinliğini değerlendirir, bireysel ve/veya farklı disiplinler ile bilimsel araştırmalarda sorumluluk alır ve sonuçlarını uygulama alanına yansıtır. | 2 |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yaşam boyu öğrenme bilinci ile ebelik hizmetlerinin kalitesini, güncelliğini ve güvenilirliğini arttırmak için bilgi sistemlerini, bilişim teknolojilerini ve diğer yenilikçi teknolojileri kullanır, ulusal/uluslararası literatürü ve bilimsel toplantıları yabancı dilini kullanarak takip eder. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Mesleki gelişiminin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilişsel, sosyal, kültürel ve entelektüel alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirler | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Etkili iletişim, farkındalık ve işbirliği becerilerini kullanarak ulusal ve uluslararası mesleki kuruluşlara/STK’lara aktif katılım, farklı disiplinlerle iletişim ve klinik öğretim konularında ebelik hizmetlerinde liderlik sağlar. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mesleki görev, yetki ve sorumluluklarını kültürel özellikler, etik kurallar, kalite yönetimi ve yasaları önceleyerek gerçekleştirir. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Biyokimyanın Tanımı Hücre ve Organeller | Kaynaklardan okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
2 | Amino asit ve peptitler | Kaynaklardan okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
3 | Proteinler | Kaynaklardan okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
4 | Karbonhidratlar | Kaynaklardan okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösteri |
5 | Lipidler | Kaynaklardan okuma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
6 | Nükleik Asitler | Kaynaklardan okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
7 | Enzimler | Kaynaklardan okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
8 | Ara Sınav | Geçmiş konuların tekrarı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Hormonlar 1 | Kaynaklardan okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
10 | Hormonlar 2 | Kaynaklardan okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
11 | Vitaminler 1 | Kaynaklardan okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
12 | Vitaminler 2 | Kaynaklardan okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
13 | Vücut Sıvıları | Kaynaklardan okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
14 | Klinik Biyokimya | Kaynaklardan okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösteri |
15 | Beslenme biyokimyası | Kaynaklardan okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Geçmiş tüm konuların tekrarı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Geçmiş tüm konuların tekrarı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 1 | 14 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 4 | 4 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 8 | 8 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 54 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 2,16 | ||
AKTS | 2 AKTS |