Genel Bilgi
Kod | EBL130 |
Ad | Genetik |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 2. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 1-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 2 AKTS |
Yerel Kredi | 1 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Öğr. Gör.Dr. Sabriye KOCATÜRK SEL |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. Bir önceki dönem grupları ve öğretim elemanları gösterilmektedir. |
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı, temel genetik kavramlar, kalıtım, genetik madde, hücrenin yapısı ve çoğalması, kromozom bozuklukları, doğum öncesi tanı ve genetik danışma hakkında bilgiler vermektir.
Dersin İçeriği
Hücre kavramı, hücre döngüsü, hücre bölünmesi, temel genetik kavramlar, DNA ve RNA yapısı, Mendel yasaları, kalıtım kalıpları, Mendel yasalarına uymayan kalıtım modelleri, multifaktöriyel kalıtım, çok allelik kalıtım ve kan grupları, mitokondriyal ve cinsiyete bağlı kalıtım, epigenetik kalıtım, kanser genetiği, bağışıklık sistemi ve genetiği, kök hücre, prenatal tanı, kromozomal düzensizlikler ve hastalıklar, genetik danışma.
Dersin Ön Koşulu
Dersin ön koşulu yoktur.
Kaynaklar
Tıbbi Biyoloji ve Genetik, Prof. Dr. Halil Kasap (Editör), Prof. Dr. Mülkiye KASAP, Prof. Dr. Osman DEMİRHAN, Prof. Dr. Davut ALPTEKİN, Prof. Dr. Ümit LÜLEYAP Prof.Dr.Ayfer PAZARBAŞI Prof.Dr.A.İrfan GÜZEL 4. Baskı, Akademisyen Kitabevi, 2021
Notlar
Hücre Moleküler Yaklaşım, Geoffrey M. Cooper, Çeviri editörü: Neşe Atabey, Ersin Kalay, Meral Sakızlı, İzmir Tıp Kitabevi, 2016
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Temel hücre bileşenlerini, prokaryotik ve ökaryotik hücrelerin farklarını tanımlar. |
ÖÇ02 | Mitoz ve mayoz bölünmeyi öğrenir, yumurta ve sperm oluşum aşamalarını karşılaştırır. |
ÖÇ03 | Temel genetik kavramları öğrenir. |
ÖÇ04 | Genetik hastalıkları temel genetik kavramlarla açıklar. |
ÖÇ05 | Mendel yasalarını öğrenir. Punnet karesiyle özelliklerin dağılım olasılıklarını gösterir. Soyağacı çizerek herhangi bir özelliğin veya hastalığın hangi kalıtım modeline uyduğunu belirler. |
ÖÇ06 | Multifaktöriyel kalıtım modellerini tanımlar. |
ÖÇ07 | Mitokondriyal ve cinsiyete bağlı kalıtımı tanımlar. Lyon hipotezini açıklar. |
ÖÇ08 | Epigenetik kalıtımı ve mekanizmalarını açıklar. |
ÖÇ09 | Kanserin oluşum nedenlerini kavrar. Kanser çeşitlerini ve gelişim basamaklarını tanımlar. |
ÖÇ10 | Bağışıklık sistemini ve genetiğini kavrar. |
ÖÇ11 | Prenatal tanı nedir, nasıl yapılır, hangi genetik hastalıkların tanısında kullanılır sorularına yanıt verir. |
ÖÇ12 | Kök hücre ve kullanım alanlarını kavrar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Prekonsepsiyonel dönem, gebelik, doğum, doğum sonu, yenidoğan, kadının tüm yaşam dönemlerindeki ve üreme sağlığına ilişkin ihtiyaçları karşılayabilecek ve yaşanabilecek sorunları bütüncül ebelik yaklaşımıyla değerlendirebilecek bilgi, beceri ve tutuma sahiptir. | 1 |
PÖÇ02 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Gebelik öncesi dönemden başlayarak kadının, yenidoğanın ve ailesinin fiziksel psikolojik ve sosyal sağlığının korunması, sürdürülmesi ve geliştirilmesine yönelik bakım gereksinimlerini ebelik bakımının kavram ve kurallarını temel alarak karşılar. | 1 |
PÖÇ03 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Normal doğumları kendi sorumluluğunda gerçekleştirir | |
PÖÇ04 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Gebelik, doğum ve doğum sonu süreçlerde riskli durumları saptar ve bu süreçleri problem çözme, eleştirel düşünme, kritik/ bağımsız karar verme becerilerini kullanarak yönetir. | 2 |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Kadın sağlığı, yeni doğan ve ebelik bakımı ile ilgili sağlık bakım sonuçlarını değerlendirmek, iyileştirmek, analiz etmek ve yorumlamak için bilimsel araştırma faaliyetleri yürütür ve eleştirel düşünme becerilerini kullanır. | 3 |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Toplum sağlığını koruyucu bütüncül ve kültüre duyarlı sağlık uygulamalarını gerçekleştirmek için mesleki yetkinliğini, yaratıcılığını, yenilikçi bakış açısını, eğiticilik ve danışmanlık becerilerini kullanır. | 3 |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Ebelik bakımını güçlendirmek ve kanıta dayalı bilgiyi geliştirmek için sağlık bakım uygulamalarının etkinliğini değerlendirir, bireysel ve/veya farklı disiplinler ile bilimsel araştırmalarda sorumluluk alır ve sonuçlarını uygulama alanına yansıtır. | 3 |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yaşam boyu öğrenme bilinci ile ebelik hizmetlerinin kalitesini, güncelliğini ve güvenilirliğini arttırmak için bilgi sistemlerini, bilişim teknolojilerini ve diğer yenilikçi teknolojileri kullanır, ulusal/uluslararası literatürü ve bilimsel toplantıları yabancı dilini kullanarak takip eder. | 1 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Mesleki gelişiminin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilişsel, sosyal, kültürel ve entelektüel alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirler | 1 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Etkili iletişim, farkındalık ve işbirliği becerilerini kullanarak ulusal ve uluslararası mesleki kuruluşlara/STK’lara aktif katılım, farklı disiplinlerle iletişim ve klinik öğretim konularında ebelik hizmetlerinde liderlik sağlar. | 1 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mesleki görev, yetki ve sorumluluklarını kültürel özellikler, etik kurallar, kalite yönetimi ve yasaları önceleyerek gerçekleştirir. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Hücre Kavramı | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
2 | Hücre Bölünmesi Mitoz-Mayoz Oogenez-Spermatogenez | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
3 | Genetikte Temel Kavramlar-1 | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
4 | Genetikte Temel Kavramlar-2 | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
5 | Mendel Genetiği- Mendel Yasalarından Sapmalar (Non-Mendelian Kalıtım) | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
6 | Multifaktoriyel Kalıtım Çok allellik ve Kan Grupları | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
7 | Mitokondriyal ve Cinsiyete Bağlı Kalıtım | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
8 | Ara Sınav | Okuma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Epigenetik Kalıtım | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
10 | Kanser Biyolojisi ve Genetiği | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
11 | Kök Hücre | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
12 | Bağışıklık Biyolojisi ve Genetiği | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
13 | Prenatal Tanı | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
14 | Kromozomal Hastalıklar ve Genetik Danışmanlık | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
15 | Genetikte Yeni Uygulamalar | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Okuma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Okuma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 1 | 14 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 2 | 2 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 4 | 4 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 62 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 2,48 | ||
AKTS | 2 AKTS |