EBL227 Ebelik Tarihi ve Deontolojisi

2 AKTS - 2-0 Süre (T+U)- 3. Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod EBL227
Ad Ebelik Tarihi ve Deontolojisi
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 3. Yarıyıl
Süre (T+U) 2-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 2 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Dr. Öğr. Üyesi MELİKE ÖZTÜRK
Dersin Öğretim Elemanı Dr. Öğr. Üyesi MELİKE ÖZTÜRK (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

Ebelik mesleği, ebelik mesleğinin tarih boyunca geçirdiği aşamalar, ebelik mesleğinin toplumsal statüsü, profesyonel ebeliğin özellikleri, ebenin görev, yetki ve sorumluluklarını, mesleki kurallarını inceleyen bir derstir.

Dersin İçeriği

Meslek tanımı, meslekleşme süreci ve tarihsel gelişim süreci, mesleğe ait yasal sorumluluklar, insan hakları ve hasta hakları, ulusal ve uluslararası ebelik organizasyonları, çağdaş rol ve sorumluluklar.

Dersin Ön Koşulu

Dersin ön koşulu yoktur.

Kaynaklar

Türkmen H, Akın B, Dilcen Yanlız H. Ebelikte Meslek Tarihi ve Deontoloji. Nobel yayınları. Ankara; 2022

Notlar

Öztürk Murat D, Sayıner FD. Ebelik mesleğine giriş. Nobel yayınları. Ankara; 2022 Atabek E., Değer M. Tıbbi Deontoloji Konuları.İstanbul Üniversitesi Yayınları. İstanbul:2000. Eren N. Sağlık Meslekleri Tarihi ve Deontoloji. Bayat AH. Tıp Tarihi. Sade Matbaa. İzmir:2003. Sert G: Hasta Hakları-Uluslararası Belgeler ve Tıp Etiği Çerçevesinde. Babil Yay. İstanbul; 2004


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Meslek tanımı, meslekleşme sürecini bilir.
ÖÇ02 Mesleğin sosyolojik özellikleri, deontolojisi açıklar.
ÖÇ03 Ebelik mesleğinin çağdaş rol ve sorumluluklarını benimser.
ÖÇ04 Ebelerin sorumluluklarını, insan hakları ve hasta haklarını kavrar.
ÖÇ05 Ebeliğin Dünya'da ve Türkiye'de tarihsel gelişim sürecini, lider kişi ve olayları bilir
ÖÇ06 Sağlıkla ilgili ulusal ve uluslar arası kuruluşları, amaç ve hedeflerini öğrenir.
ÖÇ07 Ebelik mesleğinin tarihsel gelişimini kavrar


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Prekonsepsiyonel dönem, gebelik, doğum, doğum sonu, yenidoğan, kadının tüm yaşam dönemlerindeki ve üreme sağlığına ilişkin ihtiyaçları karşılayabilecek ve yaşanabilecek sorunları bütüncül ebelik yaklaşımıyla değerlendirebilecek bilgi, beceri ve tutuma sahiptir.
PÖÇ02 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Gebelik öncesi dönemden başlayarak kadının, yenidoğanın ve ailesinin fiziksel psikolojik ve sosyal sağlığının korunması, sürdürülmesi ve geliştirilmesine yönelik bakım gereksinimlerini ebelik bakımının kavram ve kurallarını temel alarak karşılar.
PÖÇ03 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Normal doğumları kendi sorumluluğunda gerçekleştirir
PÖÇ04 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Gebelik, doğum ve doğum sonu süreçlerde riskli durumları saptar ve bu süreçleri problem çözme, eleştirel düşünme, kritik/ bağımsız karar verme becerilerini kullanarak yönetir. 2
PÖÇ05 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Kadın sağlığı, yeni doğan ve ebelik bakımı ile ilgili sağlık bakım sonuçlarını değerlendirmek, iyileştirmek, analiz etmek ve yorumlamak için bilimsel araştırma faaliyetleri yürütür ve eleştirel düşünme becerilerini kullanır.
PÖÇ06 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Toplum sağlığını koruyucu bütüncül ve kültüre duyarlı sağlık uygulamalarını gerçekleştirmek için mesleki yetkinliğini, yaratıcılığını, yenilikçi bakış açısını, eğiticilik ve danışmanlık becerilerini kullanır. 3
PÖÇ07 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Ebelik bakımını güçlendirmek ve kanıta dayalı bilgiyi geliştirmek için sağlık bakım uygulamalarının etkinliğini değerlendirir, bireysel ve/veya farklı disiplinler ile bilimsel araştırmalarda sorumluluk alır ve sonuçlarını uygulama alanına yansıtır.
PÖÇ08 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Yaşam boyu öğrenme bilinci ile ebelik hizmetlerinin kalitesini, güncelliğini ve güvenilirliğini arttırmak için bilgi sistemlerini, bilişim teknolojilerini ve diğer yenilikçi teknolojileri kullanır, ulusal/uluslararası literatürü ve bilimsel toplantıları yabancı dilini kullanarak takip eder. 3
PÖÇ09 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Mesleki gelişiminin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilişsel, sosyal, kültürel ve entelektüel alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirler 3
PÖÇ10 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Etkili iletişim, farkındalık ve işbirliği becerilerini kullanarak ulusal ve uluslararası mesleki kuruluşlara/STK’lara aktif katılım, farklı disiplinlerle iletişim ve klinik öğretim konularında ebelik hizmetlerinde liderlik sağlar. 2
PÖÇ11 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Mesleki görev, yetki ve sorumluluklarını kültürel özellikler, etik kurallar, kalite yönetimi ve yasaları önceleyerek gerçekleştirir. 5


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Deontolojiye giriş okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası
2 Mesleğin sosyolojik özellikleri, ebeliğin felsefesi ve ekip yaklaşımı okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası
3 Toplumsal-kişisel ve ebeliğin ahlaki değerleri. Uluslararası ebelik ahlak yasası okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası
4 İlk çağlar ve orta çağda hasta bakımı, kadın sağaltıcılar ve hekimler okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası
5 Yeni çağda hasta bakımı ve hekimleri okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası
6 Dünyada ve Türkiye'de modern ebeliğin kuruluşu ve etkileyen faktörler okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası
7 Ebeliğin gelişimine katkıda bulunan kuramcılar okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası
8 Ara Sınav okuma, tekrar, araştırma Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav, Sözlü Sınav
9 Mesleğin tanımı, kriterleri, ilkeleri. ebelerin rol, işlev, sorumluluk ve nitelikleri okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası
10 Mesleğin yasal yönleri, tedavi ve bakıma yönelik çağdaş girişimler okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası
11 Sağlıkla ilgili ulusal, uluslararası kuruluşlar okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Rol Oynama, Grup Çalışması
12 Türkiye'de Ebeliğin gelişimi okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası
13 Ebelikle ilgili yasa, tüzük, yönetmelik, yönerge ve talimatnameler okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası
14 Ebelikle ilgili yasa, tüzük, yönetmelik, okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası
15 Grup çalışmaları ve sunumları okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası
16 Yarıyıl Sonu Sınavları okuma, tekrar, araştırma Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav, Sözlü Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları okuma, tekrar, araştırma Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav, Sözlü Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 1 14
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 4 4
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 8 8
Toplam İş Yükü (Saat) 54
Toplam İş Yükü / 25 (s) 2,16
AKTS 2 AKTS

Güncelleme Zamanı: 09.05.2024 03:16