Genel Bilgi
Kod | EBL230 |
Ad | Doğum Bilgisi II |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 4. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 4-8 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 11 AKTS |
Yerel Kredi | 8 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. EBRU GÖZÜYEŞİL |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. Bir önceki dönem grupları ve öğretim elemanları gösterilmektedir. |
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı öğrencilerin, doğum öncesi izlem ve fetal sağlığın korunması, yükseltilmesi ile gebelikte görülen dahili ve cerrahi hastalıklar ilgili bilgileri kazanarak, riskli gebeliği olan kadına sağlık bakımı verecek yeterliliğe ulaşmasını sağlamaktır.
Dersin İçeriği
Riskli durumlarda anne ve fetüs sağlığının önemi, gebelikte risk faktörleri, fetal sağlığın değerlendirilmesi, annede önceden var olan riskli durumlar, prenatal kanamalar, gebelik ve hipertansif hastalıklar, diyabet ve gebelik, kardiovasküler sistem hastalıkları ve gebelik, kan hastalıkları ve gebelik, teratojenik enfeksiyonlar, erken doğum tehdidi, preterm/postterm eylem, poli/oligihidroamniyos, çoğul gebelikler, hiperemezis gravidarum, üriner sistem hastalıkları, tiroid hastalıkları, epilepsi ve gebelik, yüksek riskli gebeliğin psikolojik yönü.
Dersin Ön Koşulu
EBL223 Doğum Bilgisi I dersinden başarılı olmak
Kaynaklar
Timur Taşhan S,Doğan Yüksekol O. Riskli Gebelikler ve Bakım,2019
Notlar
https://library.cu.edu.tr/
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Doğum öncesi bakımın amacını ve önemini açıklar. |
ÖÇ02 | Gebelikte risk faktörlerini açıklar. |
ÖÇ03 | Riskli gebe izlemini yapar. |
ÖÇ04 | Riskli gebeliği olan kadının gereksinimlerini değerlendirir. |
ÖÇ05 | Gebenin risklerine uygun ebelik bakımını uygular. |
ÖÇ06 | Gebeye verdiği bakımı değerlendirir. |
ÖÇ07 | Bakım verirken ebelik rollerini kullanır. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Prekonsepsiyonel dönem, gebelik, doğum, doğum sonu, yenidoğan, kadının tüm yaşam dönemlerindeki ve üreme sağlığına ilişkin ihtiyaçları karşılayabilecek ve yaşanabilecek sorunları bütüncül ebelik yaklaşımıyla değerlendirebilecek bilgi, beceri ve tutuma sahiptir. | 5 |
PÖÇ02 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Gebelik öncesi dönemden başlayarak kadının, yenidoğanın ve ailesinin fiziksel psikolojik ve sosyal sağlığının korunması, sürdürülmesi ve geliştirilmesine yönelik bakım gereksinimlerini ebelik bakımının kavram ve kurallarını temel alarak karşılar. | 5 |
PÖÇ03 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Normal doğumları kendi sorumluluğunda gerçekleştirir | |
PÖÇ04 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Gebelik, doğum ve doğum sonu süreçlerde riskli durumları saptar ve bu süreçleri problem çözme, eleştirel düşünme, kritik/ bağımsız karar verme becerilerini kullanarak yönetir. | 5 |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Kadın sağlığı, yeni doğan ve ebelik bakımı ile ilgili sağlık bakım sonuçlarını değerlendirmek, iyileştirmek, analiz etmek ve yorumlamak için bilimsel araştırma faaliyetleri yürütür ve eleştirel düşünme becerilerini kullanır. | 3 |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Toplum sağlığını koruyucu bütüncül ve kültüre duyarlı sağlık uygulamalarını gerçekleştirmek için mesleki yetkinliğini, yaratıcılığını, yenilikçi bakış açısını, eğiticilik ve danışmanlık becerilerini kullanır. | 5 |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Ebelik bakımını güçlendirmek ve kanıta dayalı bilgiyi geliştirmek için sağlık bakım uygulamalarının etkinliğini değerlendirir, bireysel ve/veya farklı disiplinler ile bilimsel araştırmalarda sorumluluk alır ve sonuçlarını uygulama alanına yansıtır. | 2 |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yaşam boyu öğrenme bilinci ile ebelik hizmetlerinin kalitesini, güncelliğini ve güvenilirliğini arttırmak için bilgi sistemlerini, bilişim teknolojilerini ve diğer yenilikçi teknolojileri kullanır, ulusal/uluslararası literatürü ve bilimsel toplantıları yabancı dilini kullanarak takip eder. | 3 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Mesleki gelişiminin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilişsel, sosyal, kültürel ve entelektüel alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirler | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Etkili iletişim, farkındalık ve işbirliği becerilerini kullanarak ulusal ve uluslararası mesleki kuruluşlara/STK’lara aktif katılım, farklı disiplinlerle iletişim ve klinik öğretim konularında ebelik hizmetlerinde liderlik sağlar. | 3 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mesleki görev, yetki ve sorumluluklarını kültürel özellikler, etik kurallar, kalite yönetimi ve yasaları önceleyerek gerçekleştirir. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Dersin tanıtımı, amaç ve hedeflerin anlatılması. Doğum Öncesi Bakımın Amacı ve Önemi Doğum Öncesi Hizmetler ve Yaklaşımlar Bakım Süreci ve Uygulamada Kullanılan Formların Tanıtılması | Okuma, vaka tartışması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Riskli gebelik tanımı ve önemi Gebelikte risk faktörleri | Okuma, vaka tartışması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası |
3 | Doğum öncesi risk faktörleri: abo-rh uyuşmazlığı, adölesan gebelik, ileri anne yaşı ve gebelik, istenmeyen gebelik | Okuma, vaka tartışması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası |
4 | Prenatal kanamalar: birinci trimestır kanamaları, üçüncü trimestır kanamaları | Okuma, vaka tartışması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası |
5 | Gebeliğin neden olduğu hipertansiyon, pre-eklampsi,eklampsi ,hellp sendromu | Okuma, vaka tartışması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası |
6 | Diyabet ve gebelik | Okuma, vaka tartışması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası |
7 | Kardiovasküler sistem hastalıkları ve gebelik | Okuma, vaka tartışması | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Grup Çalışması |
8 | Ara Sınav | Yazılı sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Sözlü Sınav, Ödev |
9 | Üriner sistem hastalıkları ve gebelik | Okuma, vaka tartışması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası |
10 | Erken doğum tehdidi Polihidroamniyos Oligohidroamnios Erken membran rüptürü Korioamnionitis | Okuma, vaka tartışması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Grup Çalışması |
11 | Madde ve ilaç kullanma Hiperemezis gravidarum Çoğul gebelik | Okuma, vaka tartışması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası |
12 | Teratojen etkenler ve enfeksiyonlar | Okuma, vaka tartışması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası |
13 | Yüksek Riskli Gebeliğin Psikolojik Yönü, Psikolojik Uyum, gebeliğin Kaybı ve Perinatal Yas Gebelikte Travma-Gebelikte Şiddet | Okuma, vaka tartışması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Problem Çözme |
14 | Kan hastalıkları ve gebelik | Okuma, vaka tartışması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması |
15 | Tiroid hastalıkları ve gebelik, Epilepsi ve gebelik | Okuma, vaka tartışması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | yazılı, sözlü sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | yazılı, sözlü sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 4 | 56 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 4 | 56 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 2 | 5 | 10 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 2 | 40 | 80 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 80 | 80 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 282 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 11,28 | ||
AKTS | 11 AKTS |