Genel Bilgi
Kod | EBS218 |
Ad | Sağlıkta Kalite ve Akreditasyon |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 4. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi GÜLÇİN DAĞLIOĞLU |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. Bir önceki dönem grupları ve öğretim elemanları gösterilmektedir. |
Dersin Amacı / Hedefi
Kalite Yönetim Sistemleri' nin sağlık alanındaki uygulamalarına ait teorik bilgilerin ve uygulama yeterliliklerinin kazandırılmasıdır. Hasta ve çalışan güvenliği için güvenli hizmet sunumu ve güvenli bir ortam sağlanması Hizmet sunumunda kalitenin arttırılması Hasta ve çalışanlar için muhtemel risklerin belirlenmesi Bu risklerin giderilmesi için uygun yöntem ve tekniklerin belirlenmesi
Dersin İçeriği
Kalite kavramı, Toplam Kalite Yönetimi, Uluslararası Kalite Standartları, Sağlıkta Kalite Standartları ve Yönetimi, Doküman Yönetimi, Güvenlik Raporlama Sistemi, Hasta güvenliği, Sağlıklı çalışma yaşamı, Tesis güvenliği, Eğitim Yönetimi, Gösterge Yönetimi, Bilgi Yönetimi, Risk Yönetimi
Dersin Ön Koşulu
Dersin ön koşulu yoktur.
Kaynaklar
Ders akışına uygun ppt notları
Notlar
ağlıkta Kalite Yönetimi ve Akreditasyon, Editörler: Doç.Dr.Umut Beylik, Dr.Öğr. Üyesi Keziban Avcı. Gazi Kitabevi, Ankara, 2019. Sağlık İşletmeleri Yönetimi, Prof. Dr. Dilaver Temgilimoğlu, Doç. Dr. Oğuz Işık, Doç. Dr. Mahmut Akbolat. Nobel Yayıncılık, 2017 Toplam Kalite Yönetimi Uygulamaları, Nilgün Sarp, Siyasal Kitabevi, 2014. Sağlık Bakanlığı Sağlıkta Kalite Standartları (Hastane, diyaliz, evde, ADSH, 112), Versiyon 6, 2020. Sağlık Bakanlığı Sağlıkta Akreditasyon Standartları (SAS), 2017. Yurtseven F.M (2019) T.C. Sağlık Bakanlığı Tarafından Uygulanan Sağlıkta Kalite Standartları Hastane Versiyon 5’in EFQM Mükemmellik Modeli (EFQM MM) ile Karşılaştırılmasına Yönelik Durum Çalışması, Doktora Tezi, Beykent Üniversitesi.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Kalite kavramını, kalite yönetim sistemlerini bilir. |
ÖÇ02 | Sağlık alanında kalite standartlarını bilir. |
ÖÇ03 | Üretimde ve hizmet alanında kalite ve standartları uygulayabilir. |
ÖÇ04 | Yönetimde kalite ve standartlarını uygulayabilir |
ÖÇ05 | Standardizasyon ile ilgili işlemleri uygulayabilir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Prekonsepsiyonel dönem, gebelik, doğum, doğum sonu, yenidoğan, kadının tüm yaşam dönemlerindeki ve üreme sağlığına ilişkin ihtiyaçları karşılayabilecek ve yaşanabilecek sorunları bütüncül ebelik yaklaşımıyla değerlendirebilecek bilgi, beceri ve tutuma sahiptir. | |
PÖÇ02 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Gebelik öncesi dönemden başlayarak kadının, yenidoğanın ve ailesinin fiziksel psikolojik ve sosyal sağlığının korunması, sürdürülmesi ve geliştirilmesine yönelik bakım gereksinimlerini ebelik bakımının kavram ve kurallarını temel alarak karşılar. | |
PÖÇ03 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Normal doğumları kendi sorumluluğunda gerçekleştirir | |
PÖÇ04 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Gebelik, doğum ve doğum sonu süreçlerde riskli durumları saptar ve bu süreçleri problem çözme, eleştirel düşünme, kritik/ bağımsız karar verme becerilerini kullanarak yönetir. | |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Kadın sağlığı, yeni doğan ve ebelik bakımı ile ilgili sağlık bakım sonuçlarını değerlendirmek, iyileştirmek, analiz etmek ve yorumlamak için bilimsel araştırma faaliyetleri yürütür ve eleştirel düşünme becerilerini kullanır. | |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Toplum sağlığını koruyucu bütüncül ve kültüre duyarlı sağlık uygulamalarını gerçekleştirmek için mesleki yetkinliğini, yaratıcılığını, yenilikçi bakış açısını, eğiticilik ve danışmanlık becerilerini kullanır. | 3 |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Ebelik bakımını güçlendirmek ve kanıta dayalı bilgiyi geliştirmek için sağlık bakım uygulamalarının etkinliğini değerlendirir, bireysel ve/veya farklı disiplinler ile bilimsel araştırmalarda sorumluluk alır ve sonuçlarını uygulama alanına yansıtır. | |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yaşam boyu öğrenme bilinci ile ebelik hizmetlerinin kalitesini, güncelliğini ve güvenilirliğini arttırmak için bilgi sistemlerini, bilişim teknolojilerini ve diğer yenilikçi teknolojileri kullanır, ulusal/uluslararası literatürü ve bilimsel toplantıları yabancı dilini kullanarak takip eder. | 3 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Mesleki gelişiminin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilişsel, sosyal, kültürel ve entelektüel alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirler | 3 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Etkili iletişim, farkındalık ve işbirliği becerilerini kullanarak ulusal ve uluslararası mesleki kuruluşlara/STK’lara aktif katılım, farklı disiplinlerle iletişim ve klinik öğretim konularında ebelik hizmetlerinde liderlik sağlar. | 2 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mesleki görev, yetki ve sorumluluklarını kültürel özellikler, etik kurallar, kalite yönetimi ve yasaları önceleyerek gerçekleştirir. | 5 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Kalite kavramı | Okuma, araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
2 | Toplam Kalite Yönetimi | Okuma, araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
3 | Uluslararası Kalite Standartları | Okuma, araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
4 | Sağlıkta Kalite Standartları ve Yönetimi | Okuma, araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
5 | Doküman Yönetimi | Okuma, araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
6 | Güvenlik Raporlama Sistemi | Okuma, araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
7 | Hasta güvenliği | Okuma, araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
8 | Ara Sınav | Okuma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Sağlıklı çalışma yaşamı | Okuma, araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
10 | Tesis Güvenliği Eğitim Yönetimi | Okuma, araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
11 | Gösterge Yönetimi | Okuma, araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
12 | Bilgi Yönetimi | Okuma, araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
13 | Risk Yönetimi | Okuma, araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
14 | Tartışma | Okuma, araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
15 | Genel tekrar | Okuma, araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Okuma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Okuma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 6 | 6 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 16 | 16 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 78 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,12 | ||
AKTS | 3 AKTS |