Genel Bilgi
Kod | EBL327 |
Ad | Doğum Bilgisi III |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 5. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 4-8 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 11 AKTS |
Yerel Kredi | 8 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. ŞULE GÖKYILDIZ SÜRÜCÜ |
Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. ŞULE GÖKYILDIZ SÜRÜCÜ
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
Öğr. Gör. Ayseren ÇEVİK (A Grubu) (Öğr. Ele. Yrd.) |
Dersin Amacı / Hedefi
Doğumun izlemi ve yaptırılması için anne, yenidoğan ve ailenin fiziksel, psiko-sosyal sağlığının korunması, yükseltilmesi ve geliştirilmesine yönelik gerekli olan bilgi ve becerileri kavramsal ve uygulamalı olarak öğretmektir.
Dersin İçeriği
Doğum eyleminde rol oynayan faktörler, doğum eyleminin fizyolojisi, doğum ağrısı ve baş etme yöntemleri doğum eyleminin evreleri, doğum sonu dönem.
Dersin Ön Koşulu
EBL230 Doğum Bilgisi II dersini başarmış olmak
Kaynaklar
Doğum ve Ebelik Uygulamaları, Eylem ve Doğum, Ebelik ve Kadın Sağlığı - Klinik Uygulama Rehberleri
Notlar
https://library.cu.edu.tr/
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Normal doğum eyleminin fizyolojisini, evrelerini ve annede oluşabilecek rahatsızlıkları açıklar. |
ÖÇ02 | Doğum eyleminde annenin rahatını sağlayacak girişimleri uygular, anneyi doğum için hazırlar. |
ÖÇ03 | Doğum eyleminde anneye gereksindiği bakımları uygular, anneyi ve fetal sağlığı değerlendirir. |
ÖÇ04 | Bebeğin ve plasentanın doğumunu yaptırır ve yenidoğanın bakım gereksinimlerini karşılar. |
ÖÇ05 | Postpartum dönemde annenin, bebeğin sağlığının yükseltilmesine yönelik uygulamaları yapar. |
ÖÇ06 | Annenin ve ailenin ebeveynlik rollerine adaptasyonunu değerlendirir. |
ÖÇ07 | Anne-ailenin gereksindiği konularda sağlık eğitimi, danışmanlık yapar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Prekonsepsiyonel dönem, gebelik, doğum, doğum sonu, yenidoğan, kadının tüm yaşam dönemlerindeki ve üreme sağlığına ilişkin ihtiyaçları karşılayabilecek ve yaşanabilecek sorunları bütüncül ebelik yaklaşımıyla değerlendirebilecek bilgi, beceri ve tutuma sahiptir. | 5 |
PÖÇ02 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Gebelik öncesi dönemden başlayarak kadının, yenidoğanın ve ailesinin fiziksel psikolojik ve sosyal sağlığının korunması, sürdürülmesi ve geliştirilmesine yönelik bakım gereksinimlerini ebelik bakımının kavram ve kurallarını temel alarak karşılar. | 5 |
PÖÇ03 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Normal doğumları kendi sorumluluğunda gerçekleştirir | 5 |
PÖÇ04 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Gebelik, doğum ve doğum sonu süreçlerde riskli durumları saptar ve bu süreçleri problem çözme, eleştirel düşünme, kritik/ bağımsız karar verme becerilerini kullanarak yönetir. | 5 |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Kadın sağlığı, yeni doğan ve ebelik bakımı ile ilgili sağlık bakım sonuçlarını değerlendirmek, iyileştirmek, analiz etmek ve yorumlamak için bilimsel araştırma faaliyetleri yürütür ve eleştirel düşünme becerilerini kullanır. | 3 |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Toplum sağlığını koruyucu bütüncül ve kültüre duyarlı sağlık uygulamalarını gerçekleştirmek için mesleki yetkinliğini, yaratıcılığını, yenilikçi bakış açısını, eğiticilik ve danışmanlık becerilerini kullanır. | 3 |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Ebelik bakımını güçlendirmek ve kanıta dayalı bilgiyi geliştirmek için sağlık bakım uygulamalarının etkinliğini değerlendirir, bireysel ve/veya farklı disiplinler ile bilimsel araştırmalarda sorumluluk alır ve sonuçlarını uygulama alanına yansıtır. | 3 |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yaşam boyu öğrenme bilinci ile ebelik hizmetlerinin kalitesini, güncelliğini ve güvenilirliğini arttırmak için bilgi sistemlerini, bilişim teknolojilerini ve diğer yenilikçi teknolojileri kullanır, ulusal/uluslararası literatürü ve bilimsel toplantıları yabancı dilini kullanarak takip eder. | 2 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Mesleki gelişiminin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilişsel, sosyal, kültürel ve entelektüel alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirler | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Etkili iletişim, farkındalık ve işbirliği becerilerini kullanarak ulusal ve uluslararası mesleki kuruluşlara/STK’lara aktif katılım, farklı disiplinlerle iletişim ve klinik öğretim konularında ebelik hizmetlerinde liderlik sağlar. | 2 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mesleki görev, yetki ve sorumluluklarını kültürel özellikler, etik kurallar, kalite yönetimi ve yasaları önceleyerek gerçekleştirir. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Normal Doğum Eylemi | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası |
2 | Normal Doğum Eylemini Etkileyen Faktörler, Doğum kanalı | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Grup Çalışması |
3 | Normal Doğum Eylemini Etkileyen Faktörler, Doğum objesi | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Beyin Fırtınası |
4 | Normal Doğum Eylemini Etkileyen Faktörler, Motor Güçler | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası |
5 | Normal Doğum Eylemini Etkileyen Faktörler, Psikososyal Durum | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Rol Oynama |
6 | Normal Doğum Eylemini Etkileyen Faktörler, Maternal Pozisyon | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri |
7 | Normal Doğum Eyleminin Fizyolojisi | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
8 | Ara Sınav | okuma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Normal Doğum Eyleminde Ağrı, Doğum eylemi ve bakım | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama |
10 | Partograf ve eylemde partograf kullanımı, Vaka çalışmaları | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Grup Çalışması, Bireysel Çalışma |
11 | Epizyotomi uygulama | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösterip Yaptırma |
12 | Doğum sonu dönem ve bakımı | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası |
13 | Laktasyon dönemi ve bakım | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
14 | II. Vize Sınavı | okuma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
15 | Anne Dostu Uygulamalar, Alternatif Doğum Yöntemleri, Suda doğum, Evde Doğum | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | okuma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | okuma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 10 | 140 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 10 | 140 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 2 | 2 | 4 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 1 | 1 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 286 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 11,44 | ||
AKTS | 11 AKTS |