Genel Bilgi
Kod | EBS319 |
Ad | Prekonsepsiyonel Bakım |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 5. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 2 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Öğr. Gör. Ayseren ÇEVİK |
Dersin Öğretim Elemanı |
Öğr. Gör. Ayseren ÇEVİK
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Öğrencilerin prekonsepsiyonel bakım konusunda bilgi sahibi olmalarını sağlamak ve prekonsepsiyonel döneme yönelik ebelik danışmanlık becerilerini geliştirmek.
Dersin İçeriği
Prekonsepsiyonel dönem, bu dönemin önemi, uygulanması gereken ebelik bakım ve danışmanlık hizmetleri
Dersin Ön Koşulu
Dersin ön koşulu yoktur.
Kaynaklar
Demirel, G., Sayıner, FD. Prekonsepsiyonel Bakım ve Danışmanlık. Akademisyen Kitabevi: Ankara, 2020.
Notlar
Moos MK. Preconception care. JOGNN 2003; 32(4): 514-515. Green-Raleigh K, Lawrence JM, Chen H, et al. Pregnancy planning status and health behaviors among nonpregnant women in a California managed health care organization. Perspectives on Sexual and Reproductive Health 2005; 37(4): 179-183. Postlethwaite D. Preconception health counseling for women exposed to teratogens: the role of the nurse. JOGNN 2003; 32 (4): 523-532.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Prekonsepsiyonel bakımın, danışmanlığın kapsamı, yararları ve önemini açıklayabilir. |
ÖÇ02 | Prekonsepsiyonel bakımı ve danışmanlığı destekleyen kanıtları tanımlayabilir. |
ÖÇ03 | Risk değerlendirme, tarama ve prekonsepsiyonel bakıma dair bilgi sahibi olur. |
ÖÇ04 | Ebelikte iletişim ve danışmanlık bilgi ve becerisi gelişir. |
ÖÇ05 | Genetik geçişli hastalıklar, akraba evliliğinde prekonsepsiyonel bakım ve danışmanlığını açıklayabilir. |
ÖÇ06 | Kronik hastalıklarda prekonsepsiyonel bakım ve danışmanlığını açıklayabilir. |
ÖÇ07 | Cinsel yolla bulaşan hastalıklarda prekonsepsiyonel bakım ve danışmanlığını açıklayabilir. |
ÖÇ08 | Madde bağımlılığında prekonsepsiyonel bakım ve danışmanlığını açıklayabilir. |
ÖÇ09 | Beslenme ve takviye kullanımında prekonsepsiyonel bakım ve danışmanlığı açıklayabilir. |
ÖÇ10 | Kilo durumu, yaş, bağışıklama ve ilaç kullanımına uygun prekonsepsiyonel bakım ve danışmanlığı açıklayabilir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Prekonsepsiyonel dönem, gebelik, doğum, doğum sonu, yenidoğan, kadının tüm yaşam dönemlerindeki ve üreme sağlığına ilişkin ihtiyaçları karşılayabilecek ve yaşanabilecek sorunları bütüncül ebelik yaklaşımıyla değerlendirebilecek bilgi, beceri ve tutuma sahiptir. | 5 |
PÖÇ02 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Gebelik öncesi dönemden başlayarak kadının, yenidoğanın ve ailesinin fiziksel psikolojik ve sosyal sağlığının korunması, sürdürülmesi ve geliştirilmesine yönelik bakım gereksinimlerini ebelik bakımının kavram ve kurallarını temel alarak karşılar. | 5 |
PÖÇ03 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Normal doğumları kendi sorumluluğunda gerçekleştirir | |
PÖÇ04 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Gebelik, doğum ve doğum sonu süreçlerde riskli durumları saptar ve bu süreçleri problem çözme, eleştirel düşünme, kritik/ bağımsız karar verme becerilerini kullanarak yönetir. | 3 |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Kadın sağlığı, yeni doğan ve ebelik bakımı ile ilgili sağlık bakım sonuçlarını değerlendirmek, iyileştirmek, analiz etmek ve yorumlamak için bilimsel araştırma faaliyetleri yürütür ve eleştirel düşünme becerilerini kullanır. | 2 |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Toplum sağlığını koruyucu bütüncül ve kültüre duyarlı sağlık uygulamalarını gerçekleştirmek için mesleki yetkinliğini, yaratıcılığını, yenilikçi bakış açısını, eğiticilik ve danışmanlık becerilerini kullanır. | 5 |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Ebelik bakımını güçlendirmek ve kanıta dayalı bilgiyi geliştirmek için sağlık bakım uygulamalarının etkinliğini değerlendirir, bireysel ve/veya farklı disiplinler ile bilimsel araştırmalarda sorumluluk alır ve sonuçlarını uygulama alanına yansıtır. | |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yaşam boyu öğrenme bilinci ile ebelik hizmetlerinin kalitesini, güncelliğini ve güvenilirliğini arttırmak için bilgi sistemlerini, bilişim teknolojilerini ve diğer yenilikçi teknolojileri kullanır, ulusal/uluslararası literatürü ve bilimsel toplantıları yabancı dilini kullanarak takip eder. | 3 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Mesleki gelişiminin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilişsel, sosyal, kültürel ve entelektüel alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirler | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Etkili iletişim, farkındalık ve işbirliği becerilerini kullanarak ulusal ve uluslararası mesleki kuruluşlara/STK’lara aktif katılım, farklı disiplinlerle iletişim ve klinik öğretim konularında ebelik hizmetlerinde liderlik sağlar. | 2 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mesleki görev, yetki ve sorumluluklarını kültürel özellikler, etik kurallar, kalite yönetimi ve yasaları önceleyerek gerçekleştirir. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Prekonsepsiyonel Bakımın, Danışmanlığın Kapsamı, Yararları ve Önemi | Okuma, araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Rol Oynama, Grup Çalışması |
2 | Prekonsepsiyonel Bakımı ve Danışmanlığı Destekleyen Kanıtlar | Okuma, araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Rol Oynama, Grup Çalışması |
3 | Risk Değerlendirme, Tarama ve Prekonsepsiyonel Bakım | Okuma, araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Rol Oynama, Grup Çalışması |
4 | Ebelikte İletişim ve Danışmanlık | Okuma, araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Rol Oynama, Grup Çalışması |
5 | Genetik Geçişli Hastalıklar, Akraba Evliliği ve Prekonsepsiyonel Bakım, Danışmanlık | Okuma, araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Rol Oynama, Grup Çalışması |
6 | Kronik Hastalıklarda Prekonsepsiyonel Bakım, Danışmanlık | Okuma, araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Rol Oynama, Grup Çalışması |
7 | Cinsel Yolla Bulaşan Hastalıklar ve Prekonsepsiyonel Bakım, Danışmanlık | Okuma, araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Rol Oynama, Grup Çalışması |
8 | Ara Sınav | Okuma, tekrar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Beslenme, Demir ve Folik Asit Kullanımı ve Prekonsepsiyonel Bakım, Danışmanlık | Okuma, araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Rol Oynama, Grup Çalışması |
10 | Kilo Durumu ve Prekonsepsiyonel Bakım, Danışmanlık | Okuma, araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Rol Oynama, Grup Çalışması |
11 | Yaş, Çalışma Koşulları ve Prekonsepsiyonel Bakım, Danışmanlık | Okuma, araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Rol Oynama, Grup Çalışması |
12 | Aşılama Durumu ve Prekonsepsiyonel Bakım, Danışmanlık | Okuma, araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Rol Oynama, Grup Çalışması |
13 | İlaç Kullanımı ve Prekonsepsiyonel Bakım, Danışmanlık | Okuma, araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Rol Oynama, Grup Çalışması |
14 | Prekonsepsiyonel Danışmanlık Rolplay | Okuma, araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Rol Oynama, Grup Çalışması |
15 | Genel tekrar | Okuma, araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Rol Oynama, Grup Çalışması |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Okuma, tekrar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Okuma, tekrar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 1 | 14 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 4 | 4 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 8 | 8 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 54 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 2,16 | ||
AKTS | 2 AKTS |