Genel Bilgi
Kod | EBL302 |
Ad | Doğum Bilgisi IV |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 6. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-8 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 9 AKTS |
Yerel Kredi | 6 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. ŞULE GÖKYILDIZ SÜRÜCÜ |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. Bir önceki dönem grupları ve öğretim elemanları gösterilmektedir. |
Dersin Amacı / Hedefi
Bu derste öğrenci; doğum eylemindeki riskli durumları ve bu durumlarda doğumu yönetmeyi, riskli doğum eyleminde ebelik bakım ve uygulamalarını, doğum sonu dönemde ortaya çıkabilecek riskli durumların belirlenmesi ve bakımını öğrenecektir.
Dersin İçeriği
Doğum eylemine ilişkin riskli durumlar ve bakımı, doğum sonu riskli durumlar ve bakım, doğum eylemine müdahale.
Dersin Ön Koşulu
EBL327 Doğum Bilgisi III dersini başarmış olmak.
Kaynaklar
Doğum ve Ebelik Uygulamaları, Eylem ve Doğum, Ebelik ve Kadın Sağlığı - Klinik Uygulama Rehberleri
Notlar
https://library.cu.edu.tr/
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Doğum ve doğum sonrası erken dönemde anne için risk faktörlerini saptar. |
ÖÇ02 | Riskli doğum ve doğum sonrası erken dönemde bakım verir. |
ÖÇ03 | Riskli durumlarda sevk etme yeteneği kazanır. |
ÖÇ04 | Doğum sonu dönemde kanama belirtilerini erken dönemde fark eder. |
ÖÇ05 | Kanamalarda uygun bakımı verir. |
ÖÇ06 | Doğum sonu dönemde enfeksiyon belirtilerini erken dönemde fark eder. |
ÖÇ07 | Enfeksiyon durumunda uygun bakım verir. |
ÖÇ08 | Anne ve ailenin gereksinimi olan konularda sağlık eğitimi yapar. |
ÖÇ09 | Kazandığı bilgiler doğrultusunda anneye-çifte ve aileye danışmanlık yapar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Prekonsepsiyonel dönem, gebelik, doğum, doğum sonu, yenidoğan, kadının tüm yaşam dönemlerindeki ve üreme sağlığına ilişkin ihtiyaçları karşılayabilecek ve yaşanabilecek sorunları bütüncül ebelik yaklaşımıyla değerlendirebilecek bilgi, beceri ve tutuma sahiptir. | 5 |
PÖÇ02 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Gebelik öncesi dönemden başlayarak kadının, yenidoğanın ve ailesinin fiziksel psikolojik ve sosyal sağlığının korunması, sürdürülmesi ve geliştirilmesine yönelik bakım gereksinimlerini ebelik bakımının kavram ve kurallarını temel alarak karşılar. | 5 |
PÖÇ03 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Normal doğumları kendi sorumluluğunda gerçekleştirir | |
PÖÇ04 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Gebelik, doğum ve doğum sonu süreçlerde riskli durumları saptar ve bu süreçleri problem çözme, eleştirel düşünme, kritik/ bağımsız karar verme becerilerini kullanarak yönetir. | 5 |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Kadın sağlığı, yeni doğan ve ebelik bakımı ile ilgili sağlık bakım sonuçlarını değerlendirmek, iyileştirmek, analiz etmek ve yorumlamak için bilimsel araştırma faaliyetleri yürütür ve eleştirel düşünme becerilerini kullanır. | 3 |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Toplum sağlığını koruyucu bütüncül ve kültüre duyarlı sağlık uygulamalarını gerçekleştirmek için mesleki yetkinliğini, yaratıcılığını, yenilikçi bakış açısını, eğiticilik ve danışmanlık becerilerini kullanır. | 5 |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Ebelik bakımını güçlendirmek ve kanıta dayalı bilgiyi geliştirmek için sağlık bakım uygulamalarının etkinliğini değerlendirir, bireysel ve/veya farklı disiplinler ile bilimsel araştırmalarda sorumluluk alır ve sonuçlarını uygulama alanına yansıtır. | 3 |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yaşam boyu öğrenme bilinci ile ebelik hizmetlerinin kalitesini, güncelliğini ve güvenilirliğini arttırmak için bilgi sistemlerini, bilişim teknolojilerini ve diğer yenilikçi teknolojileri kullanır, ulusal/uluslararası literatürü ve bilimsel toplantıları yabancı dilini kullanarak takip eder. | 2 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Mesleki gelişiminin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilişsel, sosyal, kültürel ve entelektüel alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirler | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Etkili iletişim, farkındalık ve işbirliği becerilerini kullanarak ulusal ve uluslararası mesleki kuruluşlara/STK’lara aktif katılım, farklı disiplinlerle iletişim ve klinik öğretim konularında ebelik hizmetlerinde liderlik sağlar. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mesleki görev, yetki ve sorumluluklarını kültürel özellikler, etik kurallar, kalite yönetimi ve yasaları önceleyerek gerçekleştirir. | 2 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Doğum eylemine ilişkin riskli durumlar | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
2 | Doğum kanalı ile ilgili distosiler ve bakım | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma |
3 | Doğum objesi ile ilgili distosiler ve bakım | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
4 | Uterus kontraksiyonları ile ilgili distosiler ve bakım | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
5 | Annenin psikolojisi ile ilgili distosiler ve bakım | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
6 | Doğum sonu kanamalar yırtıklar | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma |
7 | Tromboembolik hastalıklar | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
8 | Ara Sınav | okuma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Doğum eylemine müdahale | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
10 | Doğum eylemine müdahalede kanıtlar | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
11 | Doğum sonu infeksiyonlar | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
12 | Meme problemleri | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
13 | Cinsel Yolla Bulaşan Hastalıklar, Gebelik ve Doğum | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
14 | Travmalar ve Gebelik | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
15 | Şiddet ve Doğum | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Okuma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Okuma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 8 | 112 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 30 | 30 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 60 | 60 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 230 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 9,20 | ||
AKTS | 9 AKTS |