Genel Bilgi
Kod | EBS415 |
Ad | Sağlık Politikaları |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 7. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi MELİKE ÖZTÜRK |
Dersin Öğretim Elemanı |
Dr. Öğr. Üyesi MELİKE ÖZTÜRK
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin sonunda öğrenciler; Sağlığın bozulmasına neden olabilen çevresel, mesleksel, ekonomik, psikolojik, sosyal ve kültürel etkenleri açıklayabilecek Sağlığın korunması, yükseltilmesi için gerekli sağlık hizmetlerini ve bu hizmetlerin tarihsel gelişimini tanımlayabilecek Sağlık sistemlerini, Dünyadaki ve Türkiyede sağlık politikalarını, sağlık politikası aktörlerini açıklayabilecek, sağlık politikası ve sağlık ilişkisini irdeleyebileceklerdir.
Dersin İçeriği
Sağlık sistemleri ve politikaları, Temel kavramlar, Sağlığın korunması ve geliştirilmesi kavramı, tarihçesi, Sağlık sistemleri, Sağlık reformları, Osmanlı döneminde sağlık politikaları, Türkiye'de sağlık politikaları, Sağlık politikasının belirleyicileri, Ebelik ile ilgili mevzuat
Dersin Ön Koşulu
Dersin ön koşulu yoktur.
Kaynaklar
Çağlar Keyder, Nazan Üstündağ, Tuba Ağartan, Çağrı Yoltar (2007). Avrupa´da ve Türkiye´de Sağlık Politikaları, 1. Baskı, İstanbul, Sena Ofset Uluslararası Birliği Sağlık Politikası, http://www.healthp.org
Notlar
Ders Notu
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Dünyadaki ve Türkiyedeki sağlık reform politikalarını kavrar. |
ÖÇ02 | Sağlık politikalarını belirleyen faktörleri bilir. |
ÖÇ03 | Sağlık politikası belirleme süreci kavrar. |
ÖÇ04 | Sağlık politikalarını değerlendirir |
ÖÇ05 | Dünyadaki ve Türkiyede sağlık politikalarını, sağlık politikası aktörlerini açıklalar. |
ÖÇ06 | sağlık politikası ve sağlık ilişkisini kavrar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Prekonsepsiyonel dönem, gebelik, doğum, doğum sonu, yenidoğan, kadının tüm yaşam dönemlerindeki ve üreme sağlığına ilişkin ihtiyaçları karşılayabilecek ve yaşanabilecek sorunları bütüncül ebelik yaklaşımıyla değerlendirebilecek bilgi, beceri ve tutuma sahiptir. | |
PÖÇ02 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Gebelik öncesi dönemden başlayarak kadının, yenidoğanın ve ailesinin fiziksel psikolojik ve sosyal sağlığının korunması, sürdürülmesi ve geliştirilmesine yönelik bakım gereksinimlerini ebelik bakımının kavram ve kurallarını temel alarak karşılar. | |
PÖÇ03 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Normal doğumları kendi sorumluluğunda gerçekleştirir | |
PÖÇ04 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Gebelik, doğum ve doğum sonu süreçlerde riskli durumları saptar ve bu süreçleri problem çözme, eleştirel düşünme, kritik/ bağımsız karar verme becerilerini kullanarak yönetir. | |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Kadın sağlığı, yeni doğan ve ebelik bakımı ile ilgili sağlık bakım sonuçlarını değerlendirmek, iyileştirmek, analiz etmek ve yorumlamak için bilimsel araştırma faaliyetleri yürütür ve eleştirel düşünme becerilerini kullanır. | |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Toplum sağlığını koruyucu bütüncül ve kültüre duyarlı sağlık uygulamalarını gerçekleştirmek için mesleki yetkinliğini, yaratıcılığını, yenilikçi bakış açısını, eğiticilik ve danışmanlık becerilerini kullanır. | 5 |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Ebelik bakımını güçlendirmek ve kanıta dayalı bilgiyi geliştirmek için sağlık bakım uygulamalarının etkinliğini değerlendirir, bireysel ve/veya farklı disiplinler ile bilimsel araştırmalarda sorumluluk alır ve sonuçlarını uygulama alanına yansıtır. | |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yaşam boyu öğrenme bilinci ile ebelik hizmetlerinin kalitesini, güncelliğini ve güvenilirliğini arttırmak için bilgi sistemlerini, bilişim teknolojilerini ve diğer yenilikçi teknolojileri kullanır, ulusal/uluslararası literatürü ve bilimsel toplantıları yabancı dilini kullanarak takip eder. | 4 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Mesleki gelişiminin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilişsel, sosyal, kültürel ve entelektüel alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirler | 3 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Etkili iletişim, farkındalık ve işbirliği becerilerini kullanarak ulusal ve uluslararası mesleki kuruluşlara/STK’lara aktif katılım, farklı disiplinlerle iletişim ve klinik öğretim konularında ebelik hizmetlerinde liderlik sağlar. | 2 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mesleki görev, yetki ve sorumluluklarını kültürel özellikler, etik kurallar, kalite yönetimi ve yasaları önceleyerek gerçekleştirir. | 5 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Sağlık politikası ve planlaması ile ilgili kavramlar ve modeller | okuma, araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma |
2 | Sağlık politikasını etkileyen faktörler | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma |
3 | Sağlık politikası belirleme süreci | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma |
4 | Sağlık politikası uygulama süreci -2 | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma |
5 | Sağlık politikalarının değerlendirilmesi | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Bireysel Çalışma |
6 | Sağlık hizmetlerinde devletin rolü | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma |
7 | Küreselleşme ve sağlık hizmetleri | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma |
8 | Ara Sınav | okuma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Türkiyede sağlık reformları | okuma, araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Bireysel Çalışma |
10 | Türkiyede sağlık reformları 2 | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası |
11 | sağlık politikaları | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Grup Çalışması |
12 | Türk sağlık politikaları | okuma, araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası |
13 | Türk sağlık sistemi | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma |
14 | sağlık sisteminde ebenin etkinliği | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma |
15 | Sağlık Bakanlığı stratejik planı | okuma, araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | okuma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | okuma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 6 | 6 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 16 | 16 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 78 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,12 | ||
AKTS | 3 AKTS |