Genel Bilgi
Kod | EBL431 |
Ad | Ruh Sağlığı |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 7. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 2 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi MELTEM AKBAŞ |
Dersin Öğretim Elemanı |
Dr. Öğr. Üyesi MELTEM AKBAŞ
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı öğrencilerin; insanı ve insanı etkileyen içsel ve dışsal faktörleri, insan davranışlarını, davranışların olağan örüntülerini ve normalden sapma durumlarını, ruh sağlığını koruma, sürdürme ve geliştirme, ruhsal bozuklukları iyileştirme ve rehabilitasyon sürecini, gebelik ve doğum sonrası dönemde kadında görülebilecek ruhsal bozuklukları tanıyabilmesi ve gerekli yönlendirmeleri yapabilmesi, ruhsal açıdan sağlıklı bir gebelik ve lohusalık için gerekli girişimleri planlayabilmesi, olumlu anne-bebek ilişkisinin gelişmesini sağlamaktır.
Dersin İçeriği
Biyo-psiko-sosyal boyutlarıyla insan ve davranışları, ruh sağlığı kavramı ve ruh sağlığını etkileyen faktörler, kültür ve psikiyatri, davranışın psikodinamik temelleri, benliğin savunma düzenekleri, psikiyatri hastalıklarında genel belirtiler, ruhsal hastalıkların sınıflandırılması, kişilik gelişimi, insan gelişiminin sekiz evresi ve ruhsal sorunlar, ruhsal hastalıklar ve ebelik yaklaşımı, stres ve stres yönetimi, biyolojik ve farmakolojik tedaviler, dünyada ve ülkemizde toplum ruh sağlığı hizmetleri, psikiyatride rehabilitasyon, psikiyatride yasal yönler, hasta hakları ve etik konular kriz ve krize müdahale, lohusalık döneminde görülen ruhsal bozukluklar, kadın ruh sağlığını etkileyen faktörler, gebelikte ruh sağlığı, doğum esnasında ruh sağlığı ve ebelik yaklaşımları
Dersin Ön Koşulu
Dersin ön koşulu yoktur.
Kaynaklar
Kum N. (1996) Psikiyatri Hemşireliği Klinik El Kitabı. Vehbi Koç Yayınları: 13, İstanbul Öztürk O. Uluşahin A. (2008) Ruh sağlığı ve Bozuklukları I. 11. basım. Tuna Matbaacılık, Ankara.
Notlar
Ders Notu
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Sağlıklı ve ruh sağlığı bozuk olan birey ve gruplarla terapötik iletişim ilke ve tekniklerini uygular |
ÖÇ02 | Dünyada ve ülkemizde toplum ruh sağlığının önemi, korunması, sürdürülmesi, geliştirilmesini analiz eder. |
ÖÇ03 | Kadın ruh sağlığını etkileyen faktörleri tanımlar |
ÖÇ04 | Gebelikte ruh sağlığı ve ruhsal problemleri değerlendirir. |
ÖÇ05 | Doğum esnasında ruh sağlığı yönünden bireyi değerlendirir ve ebelik yaklaşımlarını yürütür. |
ÖÇ06 | Doğum sonrası dönemde görülen ruhsal problemleri tanımlar ve ebelik yaklaşımlarını yürütür. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Prekonsepsiyonel dönem, gebelik, doğum, doğum sonu, yenidoğan, kadının tüm yaşam dönemlerindeki ve üreme sağlığına ilişkin ihtiyaçları karşılayabilecek ve yaşanabilecek sorunları bütüncül ebelik yaklaşımıyla değerlendirebilecek bilgi, beceri ve tutuma sahiptir. | 3 |
PÖÇ02 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Gebelik öncesi dönemden başlayarak kadının, yenidoğanın ve ailesinin fiziksel psikolojik ve sosyal sağlığının korunması, sürdürülmesi ve geliştirilmesine yönelik bakım gereksinimlerini ebelik bakımının kavram ve kurallarını temel alarak karşılar. | 3 |
PÖÇ03 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Normal doğumları kendi sorumluluğunda gerçekleştirir | |
PÖÇ04 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Gebelik, doğum ve doğum sonu süreçlerde riskli durumları saptar ve bu süreçleri problem çözme, eleştirel düşünme, kritik/ bağımsız karar verme becerilerini kullanarak yönetir. | 3 |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Kadın sağlığı, yeni doğan ve ebelik bakımı ile ilgili sağlık bakım sonuçlarını değerlendirmek, iyileştirmek, analiz etmek ve yorumlamak için bilimsel araştırma faaliyetleri yürütür ve eleştirel düşünme becerilerini kullanır. | 4 |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Toplum sağlığını koruyucu bütüncül ve kültüre duyarlı sağlık uygulamalarını gerçekleştirmek için mesleki yetkinliğini, yaratıcılığını, yenilikçi bakış açısını, eğiticilik ve danışmanlık becerilerini kullanır. | 5 |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Ebelik bakımını güçlendirmek ve kanıta dayalı bilgiyi geliştirmek için sağlık bakım uygulamalarının etkinliğini değerlendirir, bireysel ve/veya farklı disiplinler ile bilimsel araştırmalarda sorumluluk alır ve sonuçlarını uygulama alanına yansıtır. | |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yaşam boyu öğrenme bilinci ile ebelik hizmetlerinin kalitesini, güncelliğini ve güvenilirliğini arttırmak için bilgi sistemlerini, bilişim teknolojilerini ve diğer yenilikçi teknolojileri kullanır, ulusal/uluslararası literatürü ve bilimsel toplantıları yabancı dilini kullanarak takip eder. | 4 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Mesleki gelişiminin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilişsel, sosyal, kültürel ve entelektüel alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirler | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Etkili iletişim, farkındalık ve işbirliği becerilerini kullanarak ulusal ve uluslararası mesleki kuruluşlara/STK’lara aktif katılım, farklı disiplinlerle iletişim ve klinik öğretim konularında ebelik hizmetlerinde liderlik sağlar. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mesleki görev, yetki ve sorumluluklarını kültürel özellikler, etik kurallar, kalite yönetimi ve yasaları önceleyerek gerçekleştirir. | 2 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Ruh Sağlığı ve Hastalıkları'nın Tarihsel Gelişimi | Tanışma, derse giriş | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
2 | Kişilik Gelişimi ve Dönemleri | Okuma, tekrar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
3 | Sosyo-Kültürel Yapının Ruhsal Yapıya Etkisi | Okuma, tekrar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
4 | Stres ve Stresle Başetme | Okuma, tekrar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
5 | Kayıp (Yas). Kriz ve Krize Müdahale | Okuma, tekrar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
6 | İntrauterin ve Yenidoğan Ruhsal Gelişimi | Okuma, tekrar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
7 | Bebekte Beslenme ve Yeme Bozuklukları | Okuma, tekrar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
8 | Ara Sınav | Okuma, tekrar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Sözlü Sınav |
9 | Kadında Anksiyete, Şizofrenik ve Duygulanım Bozukluklar ve Yaklaşım | Okuma, tekrar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
10 | Gebelik Öncesi ve Gebelikte Ortaya Çıkan Ruhsal Bozukluklar | Okuma, tekrar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
11 | Doğum ve Lohusalık Dönemlerinde Ortaya Çıkan Ruhsal Bozukluklar | Okuma, tekrar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
12 | Gebelik ve Sonrası Madde Bağımlılığı | Okuma, tekrar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
13 | Vaka tartışması | Okuma, tekrar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
14 | Kadında Zihinsel Engellilik ve Cinsel Yaşam | Okuma, tekrar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
15 | Psikiyatride Yasal Konular | Okuma, tekrar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Okuma, tekrar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Sözlü Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Okuma, tekrar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Sözlü Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 1 | 14 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 4 | 4 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 8 | 8 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 54 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 2,16 | ||
AKTS | 2 AKTS |