Genel Bilgi
Kod | ME717 |
Ad | Matematik Öğretiminde Çağdaş Ölçme ve Değerlendirme Yaklaşımları |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Güz ve Bahar |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. AYTEN PINAR BAL |
Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. AYTEN PINAR BAL
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin genel amacı, öğretim programlarında yer alan ölçme ve değerlendirme yaklaşımlarının tarihsel süreç içerisinde irdelenmesi ve gelenekselden çağdaşa ölçme tekniklerinin karşılaştırılmasıdır.
Dersin İçeriği
öğretim programlarında yer alan ölçme ve değerlendirme yaklaşımlarının tarihsel süreç içerisinde irdelenmesi ve gelenekselden çağdaşa ölçme tekniklerinin karşılaştırılmasıdır.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Atkin, J. M., Black, P., Coffey, J. (2001). Classroom Assessment and the National Science Education Standards, Washington, DC: National Academies Press. English, L. D. (2016). Handbook of International Research in Mathematics Education, London: Lawrence Erlbaum Associates Publishers. Grouws, D., A. (2006). Handbook of Research on Mathematics Teaching and Learning, New York: Macmillan Library. McMillan, (2021). Classroom Assessment Principles and Practice for Effective Instruction, Boston: Pearson Education. MEB (2018). Matematik dersi öğretim programı (ilkokul ve ortaokul 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ve 8. sınıflar). Ankara: MEB https://mufredat.meb.gov.tr/ MEB (2024). Ortaokul matematik dersi öğretim programı (5,6, 7 ve 8. sınıflar). Ankara: MEB https://mufredat.meb.gov.tr/ NCTM, (2000). The standards 2000 project. Van de Walle, J. A., Folk, S., Karp, K.S., & Bay-Williams, J. M. (2021). Elementary and middle school mathematics: Teaching developmentally (10th ed.). Toronto: Pearson. Way, J., Cartwright, K., Bobis, J., Anderson, J., McMaster, H., & Attard, C. (2024).Yesterday, today and tomorrow in mathematics education research. In Research in Mathematics Education in Australasia 2020–2023 (pp. 13-28). Singapore: Springer Nature Singapore.
Notlar
https://library.cu.edu.tr/cu/e-kaynaklar/veritabanlari
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Ölçme ve değerlendirme ile ilgili temel kavramları açıklar. |
ÖÇ02 | Matematik dersine yönelik ölçme araçlarının taşıması gereken temel niteliklerini (geçerlik, güvenirlik ve kullanışlılık) açıklar. |
ÖÇ03 | Matematik dersine yönelik geçerli ve güvenilir bir başarı testi geliştirir. |
ÖÇ04 | Matematik dersine yönelik bir ölçme aracı (ölçek, anket) tasarlar. |
ÖÇ05 | Matematik öğretim programlarının değerlendirme boyutunu önceki programlarla karşılaştırır. |
ÖÇ06 | Matematik öğretim programları kapsamında ulusal alanda yapılan değerlendirme sınavlarını karşılaştırmalı olarak analiz eder (LGS, ÖSYM) |
ÖÇ07 | Matematik öğretim programları kapsamında uluslararası alanda yapılan sınavları olarak analiz eder (TIMSS, PISA). |
ÖÇ08 | Matematik eğitiminde alternatif değerlendirmeye yönelik özgün ölçme araçları tasarlar (gözlem, görüşme, performans değerlendirme, öğrenci ürün dosyası, araştırma kağıtları, araştırma projeleri, akran değerlendirme, öz değerlendirme, tutum ölçekleri). |
ÖÇ09 | Matematik eğitiminde geleneksel ölçme ve değerlendirmeye yönelik özgün ölçme araçları tasarlar (yazılı sınavlar, kısa yanıtlı sınavlar, doğru-yanlış tipi testler, çoktan seçmeli testler, eşleştirmeli testler, sözlü yoklamalar, ödevler). |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Matematik bilimlerde kullanılan bilimsel araştırma ve analiz yöntemlerini tanımlar. | 2 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Matematik programını ve dayandığı temel ilkeleri ifade eder. | 5 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Matematik eğitimi kapsamında yer alan öğrenme kuramlarını açıklar. | 3 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Lisans yeterliklerine dayalı olarak, öğretim strateji, yöntem ve tekniklerini uzmanlık düzeyinde tasvir eder. | 3 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanı ile ilgili disiplinler arasındaki etkileşimi açıklar. | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Matematik konu alanlarındaki bilgileri uzmanlık düzeyinde açıklar. | 3 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Matematik alan bilgileri ile farklı alanlardaki bilgileri ilişkilendirir. | |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanındaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri uzmanlık düzeyinde açıklar. | |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ulusal ve uluslararası düzeydeki ilköğretime yönelik uygulamaları eleştirir. | 2 |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bir bilimsel araştırmayı planlayıp yürütür. | |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Lisans yeterliklerine dayalı olarak, öğretim yöntem ve teknikleri uygular. | |
PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanı ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yönetir | |
PÖÇ13 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanı ile ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren durumlarda takım çalışması veya liderlik yapar. | 2 |
PÖÇ14 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bilimsel ve sosyal konuları yeni bakış açılarıyla sorgular. | |
PÖÇ15 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanındaki çalışmaları yaşam boyu öğrenme çerçevesinde yürütür. | |
PÖÇ16 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Teknolojik gelişmeleri takip eder. | 2 |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Matematik alanında yürüttüğü bilimsel bir çalışmayı nitel ve nicel verilerle destekleyerek yazılı, sözlü ve görsel olarak uzman veya uzman olmayan kişilere sunar. | 3 |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bilgi ve iletişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır. | |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alanına ilişkin bilgileri anlayacak, sözlü ve yazılı iletişim kurabilecek düzeyde Avrupa dil portföyündeki dilleri kullanır. | |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Alanı ile ilgili bilimsel bir araştırma ya da proje yürütürken veya bir çalışmayı yorumlarken toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun davranır. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Dersin tanıtımı | Literatür incelenerek konu ile ilgili 2 makalenin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Ölçme ve değerlendirme ile ilgili temel kavramlar | Önerilen kaynaklardan konunun okunması | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
3 | Matematik dersine yönelik ölçme araçlarının taşıması gereken temel nitelikleri (geçerlik) | Önerilen kaynaklardan konunun okunması | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
4 | Matematik dersine yönelik ölçme araçlarının taşıması gereken temel nitelikleri (güvenirlik ve kullanışlılık) | Literatür incelenerek konu ile ilgili 2 makalenin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
5 | Matematik dersine yönelik geçerli ve güvenilir bir başarı testi geliştirme | Literatür incelenerek konu ile ilgili 2 makalenin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
6 | Matematik dersine yönelik bir ölçme aracı (ölçek, anket) tasarma | Literatür incelenerek konu ile ilgili 2 makalenin okunması | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
7 | Matematik öğretim programlarının değerlendirme boyutunu önceki programlarla karşılaştırma | Literatür incelenerek konu ile ilgili 2 makalenin okunması | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Soru-Cevap |
8 | Ara Sınav | Sınava Hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
9 | Matematik öğretim programları kapsamında ulusal alanda yapılan değerlendirme sınavları (LGS, ÖSYM) | Literatür incelenerek konu ile ilgili 2 makalenin okunması | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
10 | Matematik öğretim programları kapsamında uluslararası alanda yapılan sınavları (TIMSS, PISA) | Literatür incelenerek konu ile ilgili 2 makalenin okunması | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
11 | Matematik eğitiminde geleneksel ölçme ve değerlendirmeye yönelik özgün ölçme araçları (yazılı sınavlar, kısa yanıtlı sınavlar, doğru-yanlış tipi testler). | Literatür incelenerek konu ile ilgili 2 makalenin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
12 | Matematik eğitiminde geleneksel ölçme ve değerlendirmeye yönelik özgün ölçme araçları (çoktan seçmeli testler, eşleştirmeli testler, sözlü yoklamalar, ödevler). | Literatür incelenerek konu ile ilgili 2 makalenin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
13 | Matematik eğitiminde alternatif değerlendirmeye yönelik özgün ölçme araçları (gözlem, görüşme, performans değerlendirme). | Literatür incelenerek konu ile ilgili 2 makalenin okunması | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Matematik eğitiminde alternatif değerlendirmeye yönelik özgün ölçme araçları (öğrenci ürün dosyası, araştırma kağıtları, akran değerlendirme, öz değerlendirme). | Literatür incelenerek konu ile ilgili 2 makalenin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
15 | Matematik eğitiminde alternatif değerlendirmeye yönelik özgün ölçme araçları (araştırma projeleri, akran değerlendirme, öz değerlendirme). | Literatür incelenerek konu ile ilgili 2 makalenin okunması | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
16 | Genel değerlendirme | Genel değerlendirme | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınava Hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |