ME717 Matematik Öğretiminde Çağdaş Ölçme ve Değerlendirme Yaklaşımları

6 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod ME717
Ad Matematik Öğretiminde Çağdaş Ölçme ve Değerlendirme Yaklaşımları
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Dönem Güz ve Bahar
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 6 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Yüksek Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Prof. Dr. AYTEN PINAR BAL
Dersin Öğretim Elemanı Prof. Dr. AYTEN PINAR BAL (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

Bu dersin genel amacı, öğretim programlarında yer alan ölçme ve değerlendirme yaklaşımlarının tarihsel süreç içerisinde irdelenmesi ve gelenekselden çağdaşa ölçme tekniklerinin karşılaştırılmasıdır.

Dersin İçeriği

öğretim programlarında yer alan ölçme ve değerlendirme yaklaşımlarının tarihsel süreç içerisinde irdelenmesi ve gelenekselden çağdaşa ölçme tekniklerinin karşılaştırılmasıdır.

Dersin Ön Koşulu

Yok

Kaynaklar

Atkin, J. M., Black, P., Coffey, J. (2001). Classroom Assessment and the National Science Education Standards, Washington, DC: National Academies Press. English, L. D. (2016). Handbook of International Research in Mathematics Education, London: Lawrence Erlbaum Associates Publishers. Grouws, D., A. (2006). Handbook of Research on Mathematics Teaching and Learning, New York: Macmillan Library. McMillan, (2021). Classroom Assessment Principles and Practice for Effective Instruction, Boston: Pearson Education. MEB (2018). Matematik dersi öğretim programı (ilkokul ve ortaokul 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ve 8. sınıflar). Ankara: MEB https://mufredat.meb.gov.tr/ MEB (2024). Ortaokul matematik dersi öğretim programı (5,6, 7 ve 8. sınıflar). Ankara: MEB https://mufredat.meb.gov.tr/ NCTM, (2000). The standards 2000 project. Van de Walle, J. A., Folk, S., Karp, K.S., & Bay-Williams, J. M. (2021). Elementary and middle school mathematics: Teaching developmentally (10th ed.). Toronto: Pearson. Way, J., Cartwright, K., Bobis, J., Anderson, J., McMaster, H., & Attard, C. (2024).Yesterday, today and tomorrow in mathematics education research. In Research in Mathematics Education in Australasia 2020–2023 (pp. 13-28). Singapore: Springer Nature Singapore.

Notlar

https://library.cu.edu.tr/cu/e-kaynaklar/veritabanlari


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Ölçme ve değerlendirme ile ilgili temel kavramları açıklar.
ÖÇ02 Matematik dersine yönelik ölçme araçlarının taşıması gereken temel niteliklerini (geçerlik, güvenirlik ve kullanışlılık) açıklar.
ÖÇ03 Matematik dersine yönelik geçerli ve güvenilir bir başarı testi geliştirir.
ÖÇ04 Matematik dersine yönelik bir ölçme aracı (ölçek, anket) tasarlar.
ÖÇ05 Matematik öğretim programlarının değerlendirme boyutunu önceki programlarla karşılaştırır.
ÖÇ06 Matematik öğretim programları kapsamında ulusal alanda yapılan değerlendirme sınavlarını karşılaştırmalı olarak analiz eder (LGS, ÖSYM)
ÖÇ07 Matematik öğretim programları kapsamında uluslararası alanda yapılan sınavları olarak analiz eder (TIMSS, PISA).
ÖÇ08 Matematik eğitiminde alternatif değerlendirmeye yönelik özgün ölçme araçları tasarlar (gözlem, görüşme, performans değerlendirme, öğrenci ürün dosyası, araştırma kağıtları, araştırma projeleri, akran değerlendirme, öz değerlendirme, tutum ölçekleri).
ÖÇ09 Matematik eğitiminde geleneksel ölçme ve değerlendirmeye yönelik özgün ölçme araçları tasarlar (yazılı sınavlar, kısa yanıtlı sınavlar, doğru-yanlış tipi testler, çoktan seçmeli testler, eşleştirmeli testler, sözlü yoklamalar, ödevler).


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Matematik bilimlerde kullanılan bilimsel araştırma ve analiz yöntemlerini tanımlar. 2
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Matematik programını ve dayandığı temel ilkeleri ifade eder. 5
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Matematik eğitimi kapsamında yer alan öğrenme kuramlarını açıklar. 3
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Lisans yeterliklerine dayalı olarak, öğretim strateji, yöntem ve tekniklerini uzmanlık düzeyinde tasvir eder. 3
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alanı ile ilgili disiplinler arasındaki etkileşimi açıklar.
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Matematik konu alanlarındaki bilgileri uzmanlık düzeyinde açıklar. 3
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Matematik alan bilgileri ile farklı alanlardaki bilgileri ilişkilendirir.
PÖÇ08 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alanındaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri uzmanlık düzeyinde açıklar.
PÖÇ09 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Ulusal ve uluslararası düzeydeki ilköğretime yönelik uygulamaları eleştirir. 2
PÖÇ10 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bir bilimsel araştırmayı planlayıp yürütür.
PÖÇ11 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Lisans yeterliklerine dayalı olarak, öğretim yöntem ve teknikleri uygular.
PÖÇ12 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alanı ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yönetir
PÖÇ13 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alanı ile ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren durumlarda takım çalışması veya liderlik yapar. 2
PÖÇ14 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Bilimsel ve sosyal konuları yeni bakış açılarıyla sorgular.
PÖÇ15 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Alanındaki çalışmaları yaşam boyu öğrenme çerçevesinde yürütür.
PÖÇ16 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Teknolojik gelişmeleri takip eder. 2
PÖÇ17 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Matematik alanında yürüttüğü bilimsel bir çalışmayı nitel ve nicel verilerle destekleyerek yazılı, sözlü ve görsel olarak uzman veya uzman olmayan kişilere sunar. 3
PÖÇ18 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Bilgi ve iletişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır.
PÖÇ19 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Alanına ilişkin bilgileri anlayacak, sözlü ve yazılı iletişim kurabilecek düzeyde Avrupa dil portföyündeki dilleri kullanır.
PÖÇ20 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Alanı ile ilgili bilimsel bir araştırma ya da proje yürütürken veya bir çalışmayı yorumlarken toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun davranır.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Dersin tanıtımı Literatür incelenerek konu ile ilgili 2 makalenin okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
2 Ölçme ve değerlendirme ile ilgili temel kavramlar Önerilen kaynaklardan konunun okunması Öğretim Yöntemleri:
Tartışma
3 Matematik dersine yönelik ölçme araçlarının taşıması gereken temel nitelikleri (geçerlik) Önerilen kaynaklardan konunun okunması Öğretim Yöntemleri:
Tartışma
4 Matematik dersine yönelik ölçme araçlarının taşıması gereken temel nitelikleri (güvenirlik ve kullanışlılık) Literatür incelenerek konu ile ilgili 2 makalenin okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
5 Matematik dersine yönelik geçerli ve güvenilir bir başarı testi geliştirme Literatür incelenerek konu ile ilgili 2 makalenin okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
6 Matematik dersine yönelik bir ölçme aracı (ölçek, anket) tasarma Literatür incelenerek konu ile ilgili 2 makalenin okunması Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama
7 Matematik öğretim programlarının değerlendirme boyutunu önceki programlarla karşılaştırma Literatür incelenerek konu ile ilgili 2 makalenin okunması Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Soru-Cevap
8 Ara Sınav Sınava Hazırlık Ölçme Yöntemleri:
Ödev
9 Matematik öğretim programları kapsamında ulusal alanda yapılan değerlendirme sınavları (LGS, ÖSYM) Literatür incelenerek konu ile ilgili 2 makalenin okunması Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap
10 Matematik öğretim programları kapsamında uluslararası alanda yapılan sınavları (TIMSS, PISA) Literatür incelenerek konu ile ilgili 2 makalenin okunması Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap
11 Matematik eğitiminde geleneksel ölçme ve değerlendirmeye yönelik özgün ölçme araçları (yazılı sınavlar, kısa yanıtlı sınavlar, doğru-yanlış tipi testler). Literatür incelenerek konu ile ilgili 2 makalenin okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
12 Matematik eğitiminde geleneksel ölçme ve değerlendirmeye yönelik özgün ölçme araçları (çoktan seçmeli testler, eşleştirmeli testler, sözlü yoklamalar, ödevler). Literatür incelenerek konu ile ilgili 2 makalenin okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
13 Matematik eğitiminde alternatif değerlendirmeye yönelik özgün ölçme araçları (gözlem, görüşme, performans değerlendirme). Literatür incelenerek konu ile ilgili 2 makalenin okunması Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma
14 Matematik eğitiminde alternatif değerlendirmeye yönelik özgün ölçme araçları (öğrenci ürün dosyası, araştırma kağıtları, akran değerlendirme, öz değerlendirme). Literatür incelenerek konu ile ilgili 2 makalenin okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
15 Matematik eğitiminde alternatif değerlendirmeye yönelik özgün ölçme araçları (araştırma projeleri, akran değerlendirme, öz değerlendirme). Literatür incelenerek konu ile ilgili 2 makalenin okunması Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası
16 Genel değerlendirme Genel değerlendirme Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Sınava Hazırlık Ölçme Yöntemleri:
Ödev


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 5 70
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 15 15
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 30 30
Toplam İş Yükü (Saat) 157
Toplam İş Yükü / 25 (s) 6,28
AKTS 6 AKTS

Güncelleme Zamanı: 14.12.2024 04:40