Genel Bilgi
Kod | SOSZ109 |
Ad | Genel Fiziki Coğrafya |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 1. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 4-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 8 AKTS |
Yerel Kredi | 4 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi ABDULLAH BALCIOĞULLARI |
Dersin Öğretim Elemanı |
Dr. Öğr. Üyesi ABDULLAH BALCIOĞULLARI
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Genel fiziki coğrafya ile ilgili temel kavramları ve olguları coğrafyanın ilkelerine göre kavrar.
Dersin İçeriği
Jeomorfoloji (temel jeoloji bilgileri, yeryüzü şekilleri bilgisi), hidrografya (akarsular, yeraltı suları, göller, denizler), iklim bilimi, toprak coğrafyası (oluşum, çeşitleri, dağılışı, toprak sorunları), bitki coğrafyası (yetişme
Dersin Ön Koşulu
Dersin ön koşulu yok
Kaynaklar
Gönençgil, B. (2018). Genel Fiziki Coğrafya. Nobel Yay. Ankara Birand, H. (2014). Alıç Ağacı İle Sohbetler, İş Bankası Yayınları, İstanbul.
Notlar
Akengin,H.,Dölek.İ. (2013) Genel ve Fiziki Coğrafya Pegem Akademi, Ankara Akengin,H.,Dölek.İ. (2013) Genel ve Fiziki Coğrafya Pegem Akademi, Ankara Akengin,H.,Dölek.İ. (2013) Genel ve Fiziki Coğrafya Pegem Akademi, Ankara Şahin, C. 2006; Genel Coğrafya, Ankara Editör: YAZICI, H. KOCA M.K.2008;Genel Coğrafya, Pegem Akademi Yayınları , Ankara.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Coğrafyanın tanımını, konusunu, ilkelerini açıklar. |
ÖÇ02 | Coğrafyanın bölümlerini sınıflandırır. |
ÖÇ03 | Harita bilgisi ile ilgili temel kavramları açıklar. |
ÖÇ04 | Matematik coğrafya ile ilgili soruları çözer. |
ÖÇ05 | Yerkürenin yapısını açıklar. |
ÖÇ06 | Klimatoloji ile ilgili temel kavramları, olguları ve dünyadaki iklimlerin genel özelliklerini karşılaştırır. |
ÖÇ07 | Karst jeomorfolojisini tanımlar |
ÖÇ08 | Glasyal jemorfolojinin başlıca yeryüzü şekillerinin genel özelliklerini açıklar. |
ÖÇ09 | Fluviyal jeomorfolojinin başlıca yeryüzü şekillerinin genel özelliklerini açıklar. |
ÖÇ10 | Akarsu oluşumunu çizer. |
ÖÇ11 | Hidrografya ile ilgili temel kavramları açıklar. |
ÖÇ12 | Yüzey sularının, göllerin, denizlerin, okyanusların ve yer altı sularının genel özelliklerini açıklar. |
ÖÇ13 | Volkanoloji genel özelliklerini açıklar. |
ÖÇ14 | Volkanların dağılışını anlar. |
ÖÇ15 | Vejetasyon kuşaklarının genel özelliklerini açıklar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Eğitimin bilimsel temellerini tanır | 2 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sosyal bilimlerin bilgi üretme yöntemini açıklar. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sosyal Bilgiler Öğretmenliği mezunu; Sosyal bilimlerin temel kavram ve ilkelerini açıklar. | |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Gereksinim duyduğu bilgi kaynaklarına ulaşma becerisi kazanarak, öğrendiği bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir | |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Demokratik öğrenme ortamları yaratacak ve sınıfını gerçek yaşamın bir parçası haline getirecek uygulamaları tanımlayabilir | 3 |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Öğretme-öğrenme sürecini, öğrencilerin bireysel farklılıklarını ve konu alanının özelliklerini dikkate alarak planlar. | 3 |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Öğrencilerin empati, eleştirel ve yaratıcı düşünme, insani değerlerle uyumlu etkili karar verme ve sorun çözme becerilerini geliştirecek yöntemleri kullanır. | |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Öğrenci merkezli öğretimi etkili kılabilecek biçimde özgün materyaller geliştirir ve bilgi teknolojilerini kullanır. | 3 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Ölçme ve değerlendirme konusunda mekanik olmaktan kaçınarak, öğrencilerin çok yönlü gelişimini sağlayacak, yaratıcı ve özenli biçimler kullanabilir | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Sosyal Bilgiler dersinin içeriğinde katkısı olan disiplinleri, programın gerektirdiği özel öğretim yöntemlerini uygulayarak, birbiriyle anlamlı biçimde ilişkilendirebilir | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | İçinde yaşadığı toplumun ve başka toplumların kültürel yapılarını tanıyarak, tarih boyunca yaşanan değişimlerin neden ve sonuçlarını değerlendirir | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yaşadığı yerin dünya üzerindeki konumunu tanımlar. Matematiksel konumun sosyal, siyasal ve ekonomik etkilerini ve bu durumun tarih boyunca ne tür sonuçlar yarattığını değerlendirebilir | 5 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Dünyayı çok boyutlu algılayabilmek için sosyal bilimlerin yanı sıra doğa bilimlerinden ve güzel sanatlardan yararlanmanın önemini ayırt eder. Mesleki gelişiminin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda eğitim gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir | 5 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Sahip olduğu mesleki yeterlilikler ile ilgili olarak öz değerlendirme yapabilir | 2 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yaşam boyu öğrenmeye değer verir | 2 |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Farklı kültürlerde (kır-kent), sosyal çevre ve öğrencileriyle etkili iletişim kurabilir, sorunların barışçıl yöntemlerle çözülebileceğini savunur | 3 |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Ayrımcılıktan kaçınarak, insan haklarına ve insan onuruna uygun bir yaşam sürmenin tüm insanlar için geçerli ve gerekli olduğunu savunur | 2 |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Yurttaş-öğretmen modeli oluşturur. Sivil toplumun katılımcı bir üyesi olarak; görev yaptığı okulun, çalıştığı çevrenin, içinde yaşadığı toplumun ve günümüz dünyasının sorunları karşısında çözüm için uğraş verir | 2 |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Özgüven sahibi olmaya, sorgulayabilme cesaretine ve değiştirebilme gücüne değer verir. Bunun için de çok çalışmaya ve sorumluluk üstlenmeye istekli olur | 2 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Coğrafyanın tanımı ve coğrafya biliminin gelişimi | Bilim ve bilimsel düşünce konusunun araştırılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
2 | Uzay, Güneş Sistemi, Dünya ve iç yapısı | Astronominin gelişimi ile ilgili makale inceleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
3 | Kartografya, projeksiyonlar bilgisi, enlem- boylam, | Kitaptan ilgili bölümün okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Klimatoloji tanımı | Kitaptan ilgili bölümün okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
5 | Klimatolojik etmenler | Kitaptan ilgili bölümün okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Fluvial Jeomorfoloji | Kitaptan ilgili bölümün okunması | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım |
7 | Kurak ve Yarı Kurak Bölgeler Jeomorfolojisi | Kitaptan ilgili bölümün okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
8 | Ara Sınavlar | Kitaptan ilgili bölümün okunması | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Glasyal Jeomorfoloji | Kitaptan ilgili bölümün okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
10 | Karst Jeomorfolojisi | Kitaptan ilgili bölümün okunması | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım |
11 | Oseanografya | Kitaptan ilgili bölümün okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
12 | Volkanoloji | Kitaptan ilgili bölümün okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma |
13 | Toprak Coğrafyası | Kitaptan ilgili bölümün okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Bitki Coğrafyası | Kitaptan ilgili bölümün okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Kıyı Bölgeler Jeomorfolojisi | Kitaptan ilgili bölümün okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Kitaptan ilgili bölümün okunması | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Kitaptan ilgili bölümün okunması | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 4 | 56 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 4 | 56 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 2 | 6 | 12 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 2 | 12 | 24 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 2 | 24 | 48 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 196 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 7,84 | ||
AKTS | 8 AKTS |