Genel Bilgi
Kod | SOSZ210 |
Ad | Türkiye'nin Beşeri ve Ekonomik Coğrafyası |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 4. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi ABDULLAH BALCIOĞULLARI |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. |
Dersin Amacı / Hedefi
Türkiyenin beşeri ve ekonomik coğrafya özelliklerinin kavratmak, Türkiye'nin başlıca beşeri ve ekonomik coğrafya sorunlarının belirlenmesi ve çözüm yolları üretilmesinin sağlamaktır.
Dersin İçeriği
Nüfus ve özellikleri, göçler, nüfus sayımları, yerleşme, kentleşme ve sorunları, kentlerin sınıflandırılması. Tarım, hayvancılık, ormancılık, madenler ve enerji kaynakları, sanayi, ulaşım, ticaret, turizm.
Dersin Ön Koşulu
Genel Beşeri ve Ekonomik Coğrafya ve Türkiye Fiziki Coğrafya derslerini almış olmak
Kaynaklar
Baykal, F. (2019). Türkiye'nin Beşeri ve Ekonomik Coğrafyası. Nobel Yay. İstanbul
Notlar
Yılmaz, M. (2019). Türkiye Nüfus Coğrafyası. Nobel Yay. İstanbul Yavaş, K. H. Türkiye'de Sanayileşme ve Sanayi Politikaları. Der Yay. İstanbul
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Türkiye'nin jeopolitik önemini farkına varır. |
ÖÇ02 | Yerleşmenin tarihi süreçteki gelişim özelliklerini harita kullanarak değerlendirir.. |
ÖÇ03 | Türkiye'de devamlı yerleşmeler ile ilgili temel kavramları ve olguları coğrafi ilkelere göre açıklar. |
ÖÇ04 | Geçici yerleşmeler ile ilgili temel kavramları ve olguları coğrafi ilkelere göre açıklar. |
ÖÇ05 | Türkiye tarımı etkileyen faktörleri açıklar |
ÖÇ06 | Türkiyede tarım ürünlerinin dağılışını açıklar. |
ÖÇ07 | Türkiyede nüfusun sosyal sorunlarının farkına varır. |
ÖÇ08 | Türkiyede nüfusun ekonomik niteliklerini arkına varır. |
ÖÇ09 | Türkiyede tarımın genel özelliklerini açıklar. |
ÖÇ10 | Türkiyede Tarımın gelişimini ve tarımsal alanların sınıflandırılmasını açıklar. |
ÖÇ11 | Türkiyede tarımındaki bitkisel ürünlerin üretimini değerlendirir. |
ÖÇ12 | Türkiyede tarım pazarlamasındaki mevcut durum değerlendirir |
ÖÇ13 | Türkiyede hayvancılığın mevcut durumu ve sorunlar konusunda açıklama yapar. |
ÖÇ14 | Türkiyede hayvansal ürün üretimini değerlendirir. |
ÖÇ15 | Türkiyede madenciliği açıklar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Eğitimin bilimsel temellerini tanır | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sosyal bilimlerin bilgi üretme yöntemini açıklar. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sosyal Bilgiler Öğretmenliği mezunu; Sosyal bilimlerin temel kavram ve ilkelerini açıklar. | |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Gereksinim duyduğu bilgi kaynaklarına ulaşma becerisi kazanarak, öğrendiği bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir | |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Demokratik öğrenme ortamları yaratacak ve sınıfını gerçek yaşamın bir parçası haline getirecek uygulamaları tanımlayabilir | |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Öğretme-öğrenme sürecini, öğrencilerin bireysel farklılıklarını ve konu alanının özelliklerini dikkate alarak planlar. | 3 |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Öğrencilerin empati, eleştirel ve yaratıcı düşünme, insani değerlerle uyumlu etkili karar verme ve sorun çözme becerilerini geliştirecek yöntemleri kullanır. | |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Öğrenci merkezli öğretimi etkili kılabilecek biçimde özgün materyaller geliştirir ve bilgi teknolojilerini kullanır. | 3 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Ölçme ve değerlendirme konusunda mekanik olmaktan kaçınarak, öğrencilerin çok yönlü gelişimini sağlayacak, yaratıcı ve özenli biçimler kullanabilir | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Sosyal Bilgiler dersinin içeriğinde katkısı olan disiplinleri, programın gerektirdiği özel öğretim yöntemlerini uygulayarak, birbiriyle anlamlı biçimde ilişkilendirebilir | 1 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | İçinde yaşadığı toplumun ve başka toplumların kültürel yapılarını tanıyarak, tarih boyunca yaşanan değişimlerin neden ve sonuçlarını değerlendirir | 5 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yaşadığı yerin dünya üzerindeki konumunu tanımlar. Matematiksel konumun sosyal, siyasal ve ekonomik etkilerini ve bu durumun tarih boyunca ne tür sonuçlar yarattığını değerlendirebilir | 5 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Dünyayı çok boyutlu algılayabilmek için sosyal bilimlerin yanı sıra doğa bilimlerinden ve güzel sanatlardan yararlanmanın önemini ayırt eder. Mesleki gelişiminin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda eğitim gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir | 4 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Sahip olduğu mesleki yeterlilikler ile ilgili olarak öz değerlendirme yapabilir | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yaşam boyu öğrenmeye değer verir | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Farklı kültürlerde (kır-kent), sosyal çevre ve öğrencileriyle etkili iletişim kurabilir, sorunların barışçıl yöntemlerle çözülebileceğini savunur | 5 |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Ayrımcılıktan kaçınarak, insan haklarına ve insan onuruna uygun bir yaşam sürmenin tüm insanlar için geçerli ve gerekli olduğunu savunur | 4 |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Yurttaş-öğretmen modeli oluşturur. Sivil toplumun katılımcı bir üyesi olarak; görev yaptığı okulun, çalıştığı çevrenin, içinde yaşadığı toplumun ve günümüz dünyasının sorunları karşısında çözüm için uğraş verir | |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Özgüven sahibi olmaya, sorgulayabilme cesaretine ve değiştirebilme gücüne değer verir. Bunun için de çok çalışmaya ve sorumluluk üstlenmeye istekli olur | 3 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Türkiyenin Coğrafi Konum ve Sınırları | Kitaptaki ilgili bölümün okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Türkiye'de yerleşmeler | Türkiye haritasını inceleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Grup Çalışması |
3 | Türkiye'de geçici yerleşmeleri. | Konuyla ilgili makalelere ulaşma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma |
4 | Türkiye'de devamlı yerleşmeler | Konuyla ilgili makalelere ulaşma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
5 | Türkiye'de kırsal yerleşmeler | Kitaptaki ilgili bölümün okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösterip Yaptırma |
6 | Türkiye'nin Nüfusu | Kitaptaki ilgili bölümün okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösterip Yaptırma |
7 | Türkiye'de tarım faaliyetleri ve özellikleri. | Türkiye Coğrafi Bölge haritası hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma |
8 | Ara Sınav | Kitaptaki ilgili bölümün okunması | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Proje / Tasarım |
9 | Türkiye'de ulaşım | Kitaptaki ilgili bölümün okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
10 | Türkiye'de ulaşım faaliyetleri özellikleri. | Kitaptaki ilgili bölümün okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösterip Yaptırma |
11 | Türkiye'de hayvancılık faaliyetleri | Kitaptaki ilgili bölümün okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
12 | Türkiye'de hayvancılığın dağılışı | Türkiye Coğrafi Bölge haritası hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
13 | Türkiye'de madencilik 1 | Kitaptaki ilgili bölümün okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
14 | Türkiye'de madencilik 2 | Kitaptaki ilgili bölümün okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösterip Yaptırma |
15 | Türkiye'de madenciliğin dağılışı | Türkiye Coğrafi Bölge haritası hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Kitaptaki ilgili bölümün okunması | Ölçme Yöntemleri: Sözlü Sınav, Proje / Tasarım |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Kitaptaki ilgili bölümün okunması | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 1 | 14 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 4 | 4 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 6 | 6 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 12 | 12 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 64 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 2,56 | ||
AKTS | 3 AKTS |