Genel Bilgi
Kod | EFMZ208 |
Ad | Türk Eğitim Tarihi |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 4. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Etiket | MB Meslek Bilgisi Dersleri Z Zorunlu |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. ALİ ALTIKULAÇ |
Dersin Öğretim Elemanı |
Doç. Dr. ALİ ALTIKULAÇ
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Türk eğitim siteminin tarihi gelişiminin kavratılacak ve Cumhuriyet dönemi eğitim sisteminin gelişimi tematik olarak kazandırılacak.
Dersin İçeriği
Geçmişten günümüze Türk tarihinde eğitim bilimiyle ilgili gelişmeler ele alınır.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
AKYÜZ, Y.,Türk Eğitim Tarihi, Pegem A Yayıncılık, Ankara.
Notlar
YÜCEL,H. A.;Türkiye'de Orataöğretim,İstanbul, 1938 Nafi A.Kansu, Türkiye Maarif Tarihi, Ankara Demirel, M., “Türk Eğitim Modernleşmesinde Rüşdiye Mektepleri”, Türkler, XV,
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Türk eğitim tarihinin temel kavramlarının kavrar. |
ÖÇ02 | Göktürk Anıtlarının Türk eğitim tarihi açısından önemi hakkında çıkarımlarda bulunur. |
ÖÇ03 | İslâmî devirle birlikte Türklerde formal eğitimin başlayıp gelişmesi bilgilerinin kavrar. |
ÖÇ04 | Dünyaca meşhur Türk eğitimci ve bilim adamlarını ve faaliyetleri hakkında çıkarım yapar. |
ÖÇ05 | Türk eğitim tarihinin geçirdiği evreleri analiz eder. |
ÖÇ06 | Türk eğitim tarihindeki olayları sosyo-kültürel, ekonomik ve dönemin şartları çerçevesinde değerlendirir. |
ÖÇ07 | Türk eğitim tarihindeki düşünsel tartışmaları değerlendirir. |
ÖÇ08 | Türk eğitim tarihinde sosyal bilgiler ve öğretmen yetiştirme ile ilgili uygulamaları analiz eder. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Eğitimin bilimsel temellerini tanır | 5 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sosyal bilimlerin bilgi üretme yöntemini açıklar. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sosyal Bilgiler Öğretmenliği mezunu; Sosyal bilimlerin temel kavram ve ilkelerini açıklar. | |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Gereksinim duyduğu bilgi kaynaklarına ulaşma becerisi kazanarak, öğrendiği bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir | 3 |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Demokratik öğrenme ortamları yaratacak ve sınıfını gerçek yaşamın bir parçası haline getirecek uygulamaları tanımlayabilir | |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Öğretme-öğrenme sürecini, öğrencilerin bireysel farklılıklarını ve konu alanının özelliklerini dikkate alarak planlar. | |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Öğrencilerin empati, eleştirel ve yaratıcı düşünme, insani değerlerle uyumlu etkili karar verme ve sorun çözme becerilerini geliştirecek yöntemleri kullanır. | |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Öğrenci merkezli öğretimi etkili kılabilecek biçimde özgün materyaller geliştirir ve bilgi teknolojilerini kullanır. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Ölçme ve değerlendirme konusunda mekanik olmaktan kaçınarak, öğrencilerin çok yönlü gelişimini sağlayacak, yaratıcı ve özenli biçimler kullanabilir | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Sosyal Bilgiler dersinin içeriğinde katkısı olan disiplinleri, programın gerektirdiği özel öğretim yöntemlerini uygulayarak, birbiriyle anlamlı biçimde ilişkilendirebilir | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | İçinde yaşadığı toplumun ve başka toplumların kültürel yapılarını tanıyarak, tarih boyunca yaşanan değişimlerin neden ve sonuçlarını değerlendirir | 4 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yaşadığı yerin dünya üzerindeki konumunu tanımlar. Matematiksel konumun sosyal, siyasal ve ekonomik etkilerini ve bu durumun tarih boyunca ne tür sonuçlar yarattığını değerlendirebilir | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Dünyayı çok boyutlu algılayabilmek için sosyal bilimlerin yanı sıra doğa bilimlerinden ve güzel sanatlardan yararlanmanın önemini ayırt eder. Mesleki gelişiminin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda eğitim gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Sahip olduğu mesleki yeterlilikler ile ilgili olarak öz değerlendirme yapabilir | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yaşam boyu öğrenmeye değer verir | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Farklı kültürlerde (kır-kent), sosyal çevre ve öğrencileriyle etkili iletişim kurabilir, sorunların barışçıl yöntemlerle çözülebileceğini savunur | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Ayrımcılıktan kaçınarak, insan haklarına ve insan onuruna uygun bir yaşam sürmenin tüm insanlar için geçerli ve gerekli olduğunu savunur | |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Yurttaş-öğretmen modeli oluşturur. Sivil toplumun katılımcı bir üyesi olarak; görev yaptığı okulun, çalıştığı çevrenin, içinde yaşadığı toplumun ve günümüz dünyasının sorunları karşısında çözüm için uğraş verir | |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Özgüven sahibi olmaya, sorgulayabilme cesaretine ve değiştirebilme gücüne değer verir. Bunun için de çok çalışmaya ve sorumluluk üstlenmeye istekli olur |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | İslamiyet Öncesi Türk Eğitim Tarihi | ön hazırlık yok | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Türklerin İslamiyet'i kabul ettikleri ilk dönemde Eğitim Tarihi | ön hazırlık yok | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Grup Çalışması |
3 | Selçuklular ve Anadolu Beyliklerinde Eğitim | ön hazırlık yok | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
4 | Osmanlılar klasik eğitim kurumları ve öğretim yöntemleri | ön hazırlık yok | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma |
5 | Eğitimde ilk yenileşme hareketleri dönemi(1776-1839) | ön hazırlık yok | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Soru-Cevap, Grup Çalışması, Anlatım |
6 | İlk modern sivil okul olan Rüşdiye mektepleri | ön hazırlık yok | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Grup Çalışması |
7 | Tanzimat Dönemi ilk ve ortaöğretiminde modernleşme | ön hazırlık yok | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınavlar | ön hazırlık yok | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Tanzimat Dönemi yükseköğretim ve meslek okulları | ön hazırlık yok | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
10 | II. Abdülhamit Dönemi'nde Eğitim | ön hazırlık yok | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım, Grup Çalışması |
11 | Cumhuriyet dönemi eğitim anlayışı ve Tevhid-i tedrisat kanunu | ön hazırlık yok | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Anlatım |
12 | Cumhuriyet Dönemi'nde ilköğretim, orta öğretim | ön hazırlık yok | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
13 | Cumhuriyet Dönemi'nde yükseköğretim | ön hazırlık yok | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
14 | Osmanlı’dan Cumhuriyet’e öğretmen okulları | ön hazırlık yok | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Grup Çalışması, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası |
15 | Eğitim enstitülerinden eğitim fakültelerine | ön hazırlık yok | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap, Grup Çalışması |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | ön hazırlık yok | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | ön hazırlık yok | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 15 | 2 | 30 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 3 | 9 | 27 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 2 | 6 | 12 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 2 | 2 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 4 | 4 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 75 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,00 | ||
AKTS | 3 AKTS |