SOSZ407 Afetler ve Afet Yönetimi

3 AKTS - 2-0 Süre (T+U)- 7. Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod SOSZ407
Ad Afetler ve Afet Yönetimi
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 7. Yarıyıl
Süre (T+U) 2-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 3 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Dr. Öğr. Üyesi ABDULLAH BALCIOĞULLARI
Dersin Öğretim Elemanı Dr. Öğr. Üyesi ABDULLAH BALCIOĞULLARI (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

Afet bilgisi ile afetten korunma, afet organizasyonu yapabilme, afetin her aşamasında bilinçli yer edinebilme becerisi

Dersin İçeriği

Afet tanımı, afet çeşitleri, doğal afetler, insan kaynaklı afetler, yerleşim bölgesi seçimi, belediyelerin yerleşim planı üzerindeki görevleri, mülki idarenin yerleşim planı üzerindeki etkileri, merkezi idarenin yerleşim planı üzerindeki etkileri, doğal kaynakların kullanımı, insan yapımı büyük yapıların afetlerdeki davranışları, afet eğitiminin gerekliliği, risk tablosu, bütünleşik afet yönetimi

Dersin Ön Koşulu

Genel Fiziki ve Genel Beşeri Coğrafya derslerini almış olmak.

Kaynaklar

Özdikmen, T. (2019). Afet ve Acil Durum Yönetimi. Seçkin Yay. Ankara

Notlar

Geray , C. ve Keleş, R. (2018). Türkiye'nin Afet Yönetimi. Ankara


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Kriz halleri ve kriz yönetim sürecinin temel aşamalarını yorumlar
ÖÇ02 Afet yönetimi konusunda karar alma ve uygulama sorumluluğuna sahip kurum ve kuruluşların faaliyetlerini dünyadaki iyi uygulama örnekleri ile tartışır.
ÖÇ03 Afet yönetimine dair temel mevzuat konusunda kazanılmış bilgi ile yeni ve çağdaş afet yönetim modellerini ana hatlarıyla belirler.
ÖÇ04 Doğal afet örnekleri özelinde etkin yönetsel süreçlere yönelik stratejiler geliştirir.
ÖÇ05 Kriz ve Afet yönetimi ile ilişkilendirilebilecek konularda, alan düzeyinde incelemeleri analiz eder.
ÖÇ06 Acil durum haberleşme sistemlerini açıklar.
ÖÇ07 Afet bilincini açıklar.
ÖÇ08 Afetten korunmayı tanımlar.
ÖÇ09 Acil durumlarda yönetim kaynaklarını kullanır.
ÖÇ10 Mesleki etik ilkelerinin önemini vurgular.
ÖÇ11 Afet ve acil durumlarda asgari standartları söyler.
ÖÇ12 Teknolojık afeti açıklar.
ÖÇ13 Acil durumda Karar vermek ve problemi çözme becerisini kullanır.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Eğitimin bilimsel temellerini tanır
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Sosyal bilimlerin bilgi üretme yöntemini açıklar.
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Sosyal Bilgiler Öğretmenliği mezunu; Sosyal bilimlerin temel kavram ve ilkelerini açıklar.
PÖÇ04 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Gereksinim duyduğu bilgi kaynaklarına ulaşma becerisi kazanarak, öğrendiği bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir 3
PÖÇ05 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Demokratik öğrenme ortamları yaratacak ve sınıfını gerçek yaşamın bir parçası haline getirecek uygulamaları tanımlayabilir 2
PÖÇ06 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Öğretme-öğrenme sürecini, öğrencilerin bireysel farklılıklarını ve konu alanının özelliklerini dikkate alarak planlar.
PÖÇ07 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Öğrencilerin empati, eleştirel ve yaratıcı düşünme, insani değerlerle uyumlu etkili karar verme ve sorun çözme becerilerini geliştirecek yöntemleri kullanır. 2
PÖÇ08 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Öğrenci merkezli öğretimi etkili kılabilecek biçimde özgün materyaller geliştirir ve bilgi teknolojilerini kullanır.
PÖÇ09 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Ölçme ve değerlendirme konusunda mekanik olmaktan kaçınarak, öğrencilerin çok yönlü gelişimini sağlayacak, yaratıcı ve özenli biçimler kullanabilir
PÖÇ10 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Sosyal Bilgiler dersinin içeriğinde katkısı olan disiplinleri, programın gerektirdiği özel öğretim yöntemlerini uygulayarak, birbiriyle anlamlı biçimde ilişkilendirebilir
PÖÇ11 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği İçinde yaşadığı toplumun ve başka toplumların kültürel yapılarını tanıyarak, tarih boyunca yaşanan değişimlerin neden ve sonuçlarını değerlendirir
PÖÇ12 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Yaşadığı yerin dünya üzerindeki konumunu tanımlar. Matematiksel konumun sosyal, siyasal ve ekonomik etkilerini ve bu durumun tarih boyunca ne tür sonuçlar yarattığını değerlendirebilir 3
PÖÇ13 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Dünyayı çok boyutlu algılayabilmek için sosyal bilimlerin yanı sıra doğa bilimlerinden ve güzel sanatlardan yararlanmanın önemini ayırt eder. Mesleki gelişiminin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda eğitim gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir 3
PÖÇ14 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Sahip olduğu mesleki yeterlilikler ile ilgili olarak öz değerlendirme yapabilir
PÖÇ15 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Yaşam boyu öğrenmeye değer verir 4
PÖÇ16 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Farklı kültürlerde (kır-kent), sosyal çevre ve öğrencileriyle etkili iletişim kurabilir, sorunların barışçıl yöntemlerle çözülebileceğini savunur 5
PÖÇ17 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Ayrımcılıktan kaçınarak, insan haklarına ve insan onuruna uygun bir yaşam sürmenin tüm insanlar için geçerli ve gerekli olduğunu savunur 5
PÖÇ18 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Yurttaş-öğretmen modeli oluşturur. Sivil toplumun katılımcı bir üyesi olarak; görev yaptığı okulun, çalıştığı çevrenin, içinde yaşadığı toplumun ve günümüz dünyasının sorunları karşısında çözüm için uğraş verir 5
PÖÇ19 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Özgüven sahibi olmaya, sorgulayabilme cesaretine ve değiştirebilme gücüne değer verir. Bunun için de çok çalışmaya ve sorumluluk üstlenmeye istekli olur 5


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Doğal Afet Yönetimi dersine ait konuların genel çerçevesinin sunumu, derse ilişkin temel terminolojinin tanımlanması Sınıf Dışı Ders Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
2 Afet ve kriz ilişkisi, afet ve kriz kavramlarının etimolojik yapısı, afet ve krizin özellikleri, afet ve kriz süreci, kriz türleri, afet ve kriz yönetiminin amacı ve önemi İnternette tarama, kütüphane ve arşiv çalışması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri
3 Afet ve kriz yönetim aşamaları ve bütünleşik afet yönetimi İnternette tarama, kütüphane ve arşiv çalışması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Rol Oynama, Beyin Fırtınası, Problem Çözme
4 Ülke örnekleriyle doğal afet yönetimi deneyimleri İnternette tarama, kütüphane ve arşiv çalışması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
5 Türkiye'de afet mevzuatının gelişim süreci İnternette tarama, kütüphane ve arşiv çalışması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Gösteri, Grup Çalışması
6 Türkiye'de afet yönetimine dair kurumsal ve idari yapılanma İnternette tarama, kütüphane ve arşiv çalışması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
7 Yürürlükteki temel afet mevzuatı İnternette tarama, kütüphane ve arşiv çalışması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama
8 Ara Sınav Öğrenilen bilgilerin tekrarı Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Yerel Yönetimler ve Afet Yönetimi Uygulamaları İnternette tarama, kütüphane ve arşiv çalışması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Altı Şapka, Bireysel Çalışma
10 Kalkınma Planları ve afet yönetimi ilişkisi İnternette tarama, kütüphane ve arşiv çalışması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
11 Yerleşim stratejileri ve konut yapılanması İnternette tarama, kütüphane ve arşiv çalışması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Grup Çalışması, Benzetim
12 Yapı denetimi ve afet yönetimi ilişkisi İnternette tarama, kütüphane ve arşiv çalışması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Gösterip Yaptırma
13 Yaşanmış olaylar ve gelecek senaryoları (Deprem, çığ, sel, donan yağmur, tsunami, hortum, yangın, yanardağ faaliyetleri, meteor yağmurları vs. konulu görsel sunumlar) İnternette tarama, kütüphane ve arşiv çalışması Öğretim Yöntemleri:
Örnek Olay, Bireysel Çalışma, Problem Çözme
14 Afetlere ve acil durumlara hazırlık, sivil toplum kuruluşları İnternette tarama, kütüphane ve arşiv çalışması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
15 Teknolojık afetler İnternette tarama, kütüphane ve arşiv çalışması Öğretim Yöntemleri:
Gösteri, Grup Çalışması
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Öğrenilen bilgileri tekrarı Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Öğrenilen bilgileri tekrarı Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 6 6
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 16 16
Toplam İş Yükü (Saat) 78
Toplam İş Yükü / 25 (s) 3,12
AKTS 3 AKTS

Güncelleme Zamanı: 11.12.2024 06:44