Genel Bilgi
Kod | IEM722 |
Ad | Sınırlı Bağımlı Değişkenli Modeller II |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Güz ve Bahar |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. SEDA ŞENGÜL |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. |
Dersin Amacı / Hedefi
Bu ders, öğrencilere sınırlı bağımlı değişkenli modellerle ilgili temel kavram ve yöntemleri öğretmek için hazırlanmış iki dönemlik bir serinin ikincisidir.Bu dersin amacı, öğrencilere sansürlü ve kırpılmış verileri ve bu verilen dağılımlarını, Seçim Sapmasını, Tobit modelini, Heckman modelini, Çift Eşik modelini kavratmaktır. Dönem sonu itibarıyla öğrencilerin ekonometride yaygın olarak kullanılan sınırlı bağımlı değişkenli modellerini uygulayacak düzeye gelmeleri ve bu modelleri uygun bir programlama dilinde uygulayabilmeleri ve çıktıları yorumlamaları beklenmektedir.
Dersin İçeriği
Sansürlü ve kırpılmış dağılımlar, seçim sapması, sansürlü ve kırpılmış örneklemler, kırpılmış regresyon, sansürlü regresyon, tobit model, heckman modeli, çift eşik modeli gibi modeller bu dertsin içeriğini oluşturmaktadır.
Dersin Ön Koşulu
Herhangi bir ön koşul gerekmemektedir.
Kaynaklar
D. Gujarati "Ekonometriye Giriş"
Notlar
Ders notları
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Öğrenciler kırpılmış ve sansürlü dağılımları kavrar. |
ÖÇ02 | Öğrenciler sınırlı bağımlı değişkenli modeller için uyum iyiliği testlerini uygulayabilir. |
ÖÇ03 | Sınırlı bağımlı değişkenli modelleri kavrar ve uygular |
ÖÇ04 | Öğrenciler sınırlı bağımlı değişkenli modelleri uygun bir programlama dilinde uygular. |
ÖÇ05 | Öğrenciler Sınırlı Bağımlı değişkenli modellerle ilgili elde edilen analiz sonuçlarını yorumlar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ekonometri, İstatistik ve Yöneylem Araştırması alanında güncel kavramları açıklar | 4 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ekonometri, İstatistik ve Yöneylem Araştırması alanında sahip olduğu bilgiler arasındaki ilişkileri açıklar | 3 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanında sahip olduğu bilgilerin İktisat, İşletme ve diğer sosyal bilimlere nasıl uygulanacağını açıklar | 3 |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Problemlere çözüm önerileri geliştirmek üzere kavramsal düzeyde analiz yapar | 2 |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Karşılaşılan problemleri matematik, istatistik ve ekonometri bilgisi ile modeller | 1 |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Modeli tahmin etmek için en uygun yöntemden elde ettiği sonuçları yorumlar | 1 |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Araştırmadığı bir alanda akademik kurallar çerçevesinde farklı kaynaklardan yararlanarak elde ettiği bilgileri sentezler | 2 |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bir örgüt/kurum için vizyon, amaç ve hedef belirlemek amacıyla alanında öğrendiği bilgileri kullanır | 5 |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Karşılaştığı problemleri çözmek üzere yeni yaklaşım ve yöntemler arar | 4 |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Analiz sonuçlarını uygun bir şekilde sunar | 2 |
PÖÇ11 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Amaca uygun bir şekilde veri toplar/analiz eder | 3 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Bulgularını Türkçe veya yabancı bir dilde yüksek lisans tezine ya da mesleki bir rapora dönüştürür | 3 |
PÖÇ13 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Ekonometri, İstatistik ve Yöneylem Araştırması yöntemlerini kullanarak kurumların ihtiyaç duyduğu çözüm önerilerini getirir | 1 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bir problemi çözmek üzere Ekonometri, İstatistik ve Yöneylem ile ilgili bilgileri kullanarak bireysel çalışma yapar | 2 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bireysel olarak ve/veya ekip içinde sorumluluk alarak liderlik yapar | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliğinin bilincinde olarak alanıyla ilgili güncel gelişmeleri izleyerek kendini sürekli yeniler | 1 |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Ekonometri, İstatistik ve Yöneylem ile ilgili bir paket program kullanır veya yeni bir bilgisayar kodu yazar | 1 |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | İlgili kişilerin duygu, düşünce ve davranışlarını doğru bir şekilde yorumlar/kendisini yazılı ve sözlü olarak doğru bir şekilde ifade eder | |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Güncel konuları takip ederek iktisadi ve sosyal olaylara ilişkin verileri yorumlar | |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerleri uygular |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Sansürlü veri problemleri | İlgili okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Kırpılmış ve sansürlü dağılımlar | İlgili okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
3 | Kırpılmış regresyon | İlgili okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
4 | Sansürlü regresyon | İlgili okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
5 | Tobit Model | İlgili okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
6 | Tobit Model (II) | İlgili okuma, problem seti ve uygulama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
7 | Çift Eşik Modelinin özellikleri | İlgili okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
8 | Ara Sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
9 | Çift eşik modelini Tobit modeliyle karşılaştırmak | İlgili okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
10 | Bağımsız ve Bağımlı Çift Eşik modelleri | İlgili okuma ve uygulama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
11 | Bağımsız ve Bağımlı Çift Eşik modelleri (II) | İlgili okuma ve uygulama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
12 | Satın Alma Seyrekliği Modeli | İlgili okuma ve uygulama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
13 | Heckman modeli | İlgili okuma ve uygulama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
14 | Heckman modeli (II) | İlgili okuma ve uygulama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
15 | Genel tekrar | İlgili okuma ve uygulama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |