ME815 Matematiksel Dil ve İletişim

8 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod ME815
Ad Matematiksel Dil ve İletişim
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Dönem Güz ve Bahar
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 8 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Doktora Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Doç. Dr. Gülfem SARPKAYA AKTAŞ
Dersin Öğretim Elemanı Doç. Dr. Gülfem SARPKAYA AKTAŞ (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

Matematik eğitiminde matematiksel dil kullanımının önemine ilişkin bilgi sahibi olma.

Dersin İçeriği

Temsillerden simgeleştirmeye göstergebilim ve matematiksel öğrenme üzerine yorumlamalar, Matematiksel Gerçekliği Varlık Olarak Sembolize ederek matematiksel söylem ve matematiksel nesneler oluşturma, matematiksel semboller ve matematik öğrenmeye Psikosemiyotik Bir Yaklaşım, simgeleştirmenin Doğası, sembolleştirme, modelleme ve öğretim tasarımı, matematiksel düşünme, kavramsal anlayış simgeleştirme, iletişim kurma ve matematikleştirme, modellerin ve modellemenin temel bileşenleri temaları söylem ve tasarımda bütünleştirme konuları içerikte yer almaktadır.

Dersin Ön Koşulu

Mevcut değil

Kaynaklar

Alkan, H. ve Altun, M. (1998). Matematik ögretimi. Eskisehir: AçıkögretimFakültesi Yayınları. Cobb, P., Gravemeijer, K., Yackel, E., McClain, K., & Whitenack, J. (2021). Mathematizing and symbolizing: The emergence of chains of signification in one first-grade classroom. In Situated cognition (pp. 151-233). Routledge. Cobb, P., Yackel, E., & McClain, K. (Eds.). (2012). Symbolizing and communicating in mathematics classrooms: Perspectives on discourse, tools, and instructional design. Routledge. Baykul, Y. (1997). lkögretimde matematik ögretimi. Ankara: Elit Yayıncılık. Çalıkoglu Bali, G. (2002). Matematik ögretiminde dil ögretimi. Hacettepe Üniversitesi Egitim Fakültesi Dergisi, 23, 57-61. Dickson, L., Brown, B. ve Gibson, O. (1993). Children learning mathematics: A teacher s guide to recent research. London: Cassell.

Notlar

Lansdell, J. M. (1999). Introducing young children to mathematical concepts: Problems with new terminology. Educational Studies, 25(3), 327-333. Leitze, R. A. (1997). Connecting process problem solving to children s literature. Teaching Children Mathematics, 3(7), 398-405. Orton, A. (1994). Learning mathematics: Issues, theory and classroom practice. London: Cassell. Altun, M. (2010). İlköğretim İkinci Kademede ( 6, 7 ve 8. Sınıflarda) Matematik Öğretimi, İstanbul: Alfa Yayınları, ISBN 975-96523-0-7.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Dil ve öğrenme arasındaki ilişkiyi kavrar.
ÖÇ02 Matematik alan dilinin semiyotik bir araç olarak matematik öğrenme sürecindeki rolünü fark eder.
ÖÇ03 Matematik alan dili ile matematiksel güçlükler arasındaki ilişkiyi kurar.
ÖÇ04 Modellerin ve modellemenin temel bileşenleri olan temaları söylem ve tasarımda kullanır.
ÖÇ05 Öğrencilerin matematiksel dil kullanım düzeylerini belirleyebilir.
ÖÇ06 Matematiksel söylem ve nesnelerin bütünleştirilmesi üzerine eleştirel değerlendirme yapar.
ÖÇ07 Matematiksel düşünme, kavramsal anlayış ve iletişim becerilerini geliştirir.
ÖÇ08 Sembolizasyonun doğasını ve öğretim tasarımındaki rolünü anlar


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Yüksek lisans yeterliliklerine dayalı olarak alanındaki güncel ve ileri düzeydeki bilgileri, özgün düşünce ve/veya araştırma ile uzmanlık düzeyinde geliştirir, derinleştirir ve bilime yenilik getirecek özgün tanımlara ulaşır. 3
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alanın ilişkili olduğu çeşitli disiplinler ve alt alanları arasında ilişkiler kurar, uzmanlık bilgilerini yeni ve karmaşık fikirlerin analizi, sentezi ve değerlendirmesinde kullanarak özgün sonuçlara ulaşır.
PÖÇ03 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Alanındaki yeni bilgilere sistematik bir biçimde yaklaşır ve alanıyla ilgili ileri düzeyde araştırma yapar. 5
PÖÇ04 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Bilime yenilik getiren yeni bir bilimsel yöntem geliştirir ya da bilinen bir yöntemi farklı bir alana uygular; bu noktada özgün bir araştırmayı tasarlar ve gerçekleştirir.
PÖÇ05 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Yeni ve karmaşık fikirlerin eleştirel analizini, sentezini ve değerlendirmesini yapar. 5
PÖÇ06 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Bilime yenilik getiren, yeni bir bilimsel yöntem geliştiren ya da bilinen bir yöntemi bir alana uygulayan yayınlanabilir özgün bir çalışmayla bilime katkıda bulunur.
PÖÇ07 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Ulusal ve/veya uluslararası hakemli dergilerde alanı ile ilgili bilimsel makale yayınlayarak alanındaki bilginin sınırlarını genişletir.
PÖÇ08 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Özgün ve disiplinler arası çalışmalarda liderlik yapar.
PÖÇ09 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Çalışmalarını bağımsız veya bir takım üyesi olarak yürütür.
PÖÇ10 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Yaratıcı ve eleştirel düşünür; sorun çözme ve karar verme gibi üst düzey zihinsel süreçleri kullanarak alanı ile ilgili yeni fikir ve yöntemler geliştirir.
PÖÇ11 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Alanındaki eğitim ve öğretim etkinliklerinde kolaylaştırıcı/yönlendirici olur.
PÖÇ12 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Öğretim süreçlerini etkileşimli ve etik zeminde sürdürür. 5
PÖÇ13 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Alanıyla ilgili bilgi ve becerileri öğrencilerine kazandırmak için etkili öğretim stratejileri geliştirir ve uygular.
PÖÇ14 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceler, bunları geliştirir ve gerektiğinde değiştirmeye yönelik eylemleri yönetir.
PÖÇ15 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Uzman bir topluluk içinde özgün görüşlerini savunur. 3
PÖÇ16 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü C1 Genel Düzeyinde kullanarak ileri düzeyde yazılı, sözlü ve görsel iletişim kurar ve tartışır.
PÖÇ17 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Ulusal ve uluslararası tüm çalışmalarda kültürel farklılıkları göz önünde bulundurarak iletişim kurar. 5
PÖÇ18 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Akademik ve profesyonel bağlamda teknolojik, sosyal ve kültürel ilerlemeleri topluma tanıtarak bilgi toplumu olma sürecine katkıda bulunur.
PÖÇ19 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Alanı ile ilgili karşılaşılan sorunların çözümünde stratejik karar verme süreçlerini kullanarak ilgili kişi ve kurumlarla işlevsel etkileşim kurar.
PÖÇ20 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Alanı ile ilgili toplumsal, bilimsel ve etik konularda çözüm üretirve bu değerlerin gelişimini ulusal ve uluslararası düzlemde destekler. 3


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Tanışma ve Ders içeriğinin tanıtımı İlgili kaynakların okunması Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma
2 Düşünme ve dil kullanımı arasındaki ilişki İlgili kaynakların okunması Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma
3 Makale inceleme ve tartışma Çalıkoglu Bali, G. (2002). Matematik ögretiminde dil ögretimi. Hacettepe Üniversitesi Egitim Fakültesi Dergisi, 23, 57-61. İlgili kaynakların okunması Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Soru-Cevap
4 Makale inceleme ve Tartışma Akkuş, R. (2015). Matematikte Dil ve Söylem. Ilkogretim Online, 14(1). İlgili kaynakların okunması Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma
5 Makale inceleme ve tartışma Raiker, A. (2002). Spoken language and mathematics. Cambridge Journal of Education, 32(1),45- 60. İlgili kaynakların okunması Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Soru-Cevap
6 Makale inceleme ve tartışma Yeşildere, S. (2007). İlköğretim Matematik Öğretmen Adaylarının Matematiksel Alan Dilini Kullanma Yeterlikleri, Boğaziçi Üniversitesi Eğitim Dergisi, 24(2), 61-70. İlgili kaynakların okunması Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Soru-Cevap
7 Matematiksel Gerçekliği Varlığa Sembolize Etmek - Veya Nasıl Matematiksel Söylem ve Matematiksel Nesneler Birbirini Yaratır Anna sfard İlgili kaynakların okunması Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma
8 Ara Sınav İlgili kaynakların okunması Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Simgeleştirme, İletişim Kurma ve Matematikleştirme: Modelleme ve Modellemenin Temel Bileşenleri Richard Lesh, Helen M.Doerr İlgili kaynakların okunması Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Soru-Cevap
10 Matematiksel Düşünmeyi Davet Eden ve Sürdüren Ortamlar İçin Tasarımlar John Bransford, Linda Zech, Dan Schwarts, Brigid Barron, Nancy Vye ve Vanderbilt'teki Biliş ve Teknoloji Grubu İlgili kaynakların okunması Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Soru-Cevap
11 Matematiksel Sembollerin Sahiplenilmesi: Matematik Öğrenimine Psikosemiyotik Bir Yaklaşım Bert van Oers İlgili kaynakların okunması Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Soru-Cevap
12 “Başka Yönden Bakarsanız…”: Bir Keşif Simgeleştirmenin Doğası Ricardo Nemirovsky, Stephen Monk İlgili kaynakların okunması Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Anlatım, Tartışma
13 İlköğretim Matematik Öğretim Programında etkin matematiksel alan dili kullanımının yeri İlgili kaynakların okunması Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Soru-Cevap
14 Matematiksel güçlükler ve matematiksel alan dili İlgili kaynakların okunması Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma
15 Öğrenci araştırma ödevi sunumu1 İlgili kaynakların okunması Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma
16 Öğrenci araştırma ödevi sunumu 2 İlgili kaynakların okunması Öğretim Yöntemleri:
Gösteri, Anlatım
17 Final Sınavı Ölçme Yöntemleri:
Performans Değerlendirmesi


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 10 140
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 1 2 2
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 9 9
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 18 18
Toplam İş Yükü (Saat) 211
Toplam İş Yükü / 25 (s) 8,44
AKTS 8 AKTS

Güncelleme Zamanı: 10.12.2024 11:57