Genel Bilgi
Kod | ME807 |
Ad | Matematiksel Modelleme ve Uygulamaları |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | . Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 8 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Doktora Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. KAMURAN TARIM |
Dersin Amacı / Hedefi
Bu derste öğrencilerin matematiksel modelleme kavramı ve modelleme süreçleri hakkında bilgi sahibi olmaları, farklı modelleme problemleri üzerinde çalışmaları, kendilerinin de modelleme problemleri geliştirmeleri, sınıf içi modelleme uygulamaları hakkında bilgilenmeleri, modelleme uygulamaları tasarlamaları, farklı örnekler üzerinden modelleme problemi çözen öğrencilerin sergiledikleri çözüm yaklaşımları ve düşünme süreçlerini inceleyip değerlendirmeleri amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriği
Matematiksel modelleme ve problem çözme; matematik öğretiminde modeller ve modelleme süreci; modelleme döngüsü (problemi tanımlama, manipülasyon, tahmin ve doğrulama), model geliştirme basamakları; model geliştirme prensipleri; modelleme etkinliklerinin matematik sınıflarında uygulanması ve öğretmenin rolü; matematiksel modelleme etkinlikleri hazırlama ve öğrencilerin matematiksel düşünme süreçlerinin izlenmesi.
Dersin Ön Koşulu
yok
Kaynaklar
Bukova Güzel, E. (2019) Matematik Eğitiminde Matematiksel Modelleme. Pegem.
Notlar
ilgili literatür.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Matematiksel modelleme kavramını ve modelleme süreçlerini açıklar. |
ÖÇ02 | Modelleme problemlerini çözer. |
ÖÇ03 | Modelleme problemleri geliştirir. |
ÖÇ04 | Öğrencilerin modelleme problemlerine ilişkin çözümlerini değerlendirir. |
ÖÇ05 | Sınıf içi/dışı modelleme uygulamaları geliştirir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | 1-Yüksek lisans yeterliliklerine dayalı olarak alanındaki güncel ve ileri düzeydeki bilgileri, özgün düşünce ve/veya araştırma ile uzmanlık düzeyinde geliştirir, derinleştirir ve bilime yenilik getirecek özgün tanımlara ulaşır. | 4 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | 2-Alanın ilişkili olduğu çeşitli disiplinler ve alt alanları arasında ilişkiler kurar, uzmanlık bilgilerini yeni ve karmaşık fikirlerin analizi, sentezi ve değerlendirmesinde kullanarak özgün sonuçlara ulaşır. | 4 |
PÖÇ03 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | 1-Alanındaki yeni bilgilere sistematik bir biçimde yaklaşır ve alanıyla ilgili ileri düzeyde araştırma yapar. | |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | 2-Bilime yenilik getiren yeni bir bilimsel yöntem geliştirir ya da bilinen bir yöntemi farklı bir alana uygular; bu noktada özgün bir araştırmayı tasarlar ve gerçekleştirir. | |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | 3-Yeni ve karmaşık fikirlerin eleştirel analizini, sentezini ve değerlendirmesini yapar. | |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | 1-Bilime yenilik getiren, yeni bir bilimsel yöntem geliştiren ya da bilinen bir yöntemi bir alana uygulayan yayınlanabilir özgün bir çalışmayla bilime katkıda bulunur. | |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | 2-Ulusal ve/veya uluslararası hakemli dergilerde alanı ile ilgili bilimsel makale yayınlayarak alanındaki bilginin sınırlarını genişletir. | |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | 3-Özgün ve disiplinler arası çalışmalarda liderlik yapar. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | 4-Çalışmalarını bağımsız veya bir takım üyesi olarak yürütür. | 3 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | 1-Yaratıcı ve eleştirel düşünür; sorun çözme ve karar verme gibi üst düzey zihinsel süreçleri kullanarak alanı ile ilgili yeni fikir ve yöntemler geliştirir. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | 2-Alanındaki eğitim ve öğretim etkinliklerinde kolaylaştırıcı/yönlendirici olur. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | 3-Öğretim süreçlerini etkileşimli ve etik zeminde sürdürür. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | 4-Alanıyla ilgili bilgi ve becerileri öğrencilerine kazandırmak için etkili öğretim stratejileri geliştirir ve uygular. | 5 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | 1-Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceler, bunları geliştirir ve gerektiğinde değiştirmeye yönelik eylemleri yönetir. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | 2-Uzman bir topluluk içinde özgün görüşlerini savunur. | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | 3-Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü C1 Genel Düzeyinde kullanarak ileri düzeyde yazılı, sözlü ve görsel iletişim kurar ve tartışır. | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | 4-Ulusal ve uluslararası tüm çalışmalarda kültürel farklılıkları göz önünde bulundurarak iletişim kurar. | |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | 1-Akademik ve profesyonel bağlamda teknolojik, sosyal ve kültürel ilerlemeleri topluma tanıtarak bilgi toplumu olma sürecine katkıda bulunur. | |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | 2-Alanı ile ilgili karşılaşılan sorunların çözümünde stratejik karar verme süreçlerini kullanarak ilgili kişi ve kurumlarla işlevsel etkileşim kurar. | |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | 3-Alanı ile ilgili toplumsal, bilimsel ve etik konularda çözüm üretirve bu değerlerin gelişimini ulusal ve uluslararası düzlemde destekler. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Matematiksel modelleme kavramı | İlgili kaynakların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Soru-Cevap |
2 | Matematiksel modelleme ve problem çözme | İlgili kaynakların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Soru-Cevap |
3 | Matematik öğretiminde modeller ve modelleme süreci | İlgili kaynakların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Soru-Cevap |
4 | Modelleme döngüsü | İlgili kaynakların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Soru-Cevap |
5 | Model geliştirme basamakları | İlgili kaynakların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Model geliştirme prensipleri | İlgili kaynakların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Soru-Cevap |
7 | Modelleme etkinliklerinin matematik sınıflarında uygulanması 1 | İlgili kaynakların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Soru-Cevap |
8 | ara sınav | ödev hazırlığı | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
9 | Modelleme etkinliklerinin matematik sınıflarında uygulanması 2 | İlgili kaynakların incelenmes | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Soru-Cevap |
10 | Modelleme etkinliklerinin matematik sınıflarında uygulanması 3 | İlgili kaynakların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Soru-Cevap |
11 | Sınıf içi uygulamalarda öğretmenin rolü | İlgili kaynakların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Soru-Cevap |
12 | Matematiksel modelleme etkinlikleri hazırlama 1 | İlgili kaynakların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Soru-Cevap |
13 | Matematiksel modelleme etkinlikleri hazırlama 2 | İlgili kaynakların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
14 | Matematiksel modelleme etkinlikleri sunma ve değerlendirme 1 | İlgili kaynakların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
15 | Matematiksel modelleme etkinlikleri sunma ve değerlendirme 2 | İlgili kaynakların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
16 | final sınavı | raporlama | Ölçme Yöntemleri: Performans Değerlendirmesi |
17 | final sınavı | raporlama | Ölçme Yöntemleri: Performans Değerlendirmesi |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 9 | 126 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 2 | 2 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 9 | 9 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 18 | 18 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 197 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 7,88 | ||
AKTS | 8 AKTS |