MATZ113 Soyut Matematik I

5 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- 1. Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod MATZ113
Ad Soyut Matematik I
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 1. Yarıyıl
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 5 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Prof. Dr. KAMURAN TARIM
Dersin Öğretim Elemanı Prof. Dr. PERİHAN ARTUT (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

Dersin amacı soyut düşünme becerisi kazandırmak, ispat yapma yetenegini kazandırmak ve analiz ve cebir alanlarının temel kavramlarını tanıtmaktır.

Dersin İçeriği

Bu dersin içeriğinde, soyut düşünme becerisinin geliştirilmesi, ispat yapma tekniklerinin öğrenilmesi ve analiz ile cebir alanlarının temel kavramları ele alınmaktadır. Ders kapsamında öğrenciler, matematiksel düşünceyi derinleştirerek soyut kavramlarla çalışma, mantıklı akıl yürütme ve geçerli ispatlar oluşturma yeteneklerini geliştireceklerdir. Ayrıca, analiz ve cebir konularına giriş yapılarak bu alanların temel yapı taşları tanıtılacak ve soyut düşünce ile ispat süreçlerinin matematikteki önemi vurgulanacaktır.

Dersin Ön Koşulu

Ön koşul bulunmamaktadır.

Kaynaklar

S. Akkaş, H.H. Hacısalihoğlu, Soyut Matematik, Gazi Üniversitesi yayın No:43, Ankara, 1984. A. Dönmez., Kümeler Kuramı ve Soyut Matematik, Atatürk Üniversitesi yayınları No. 638, Erzruum, 1987. Kenneth H. Rosen, Discrete Mathematics and Its Applications, 7th Edition, McGraw-Hill Companies, Inc. 2012. L.Gilbert, J. Gilbert, Elements of Modern Algebra, 7th Edition, Brooks/Cole, Cengage Learning, 2009. Fethi Çallıalp, Soyut Matematik, 1.Baskı, Birsen Yayınevi, 2012. Hüseyin Bilgiç, Soyut Matematik Ders Notları, Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi, 2014. https://acikders.ankara.edu.tr/course/view.php?id=25 Timur Karaçay, Soyut Matematik, 1. Baskı, Seçkin Yayıncılık, 2014 Okay Çelebi, Öner Çakar, Soyut Matematik, 6. Baskı, Ankara Üniversitesi Fen Fakültesi Yayınları, Ankara, 2009. Sait AKKAŞ, H. Hilmi HACISALİHOĞLU, Zühtü ÖZEL, Arif SABUNCUOĞLU, Soyut Matematik, 3. Baskı, Gazi Üniversitesi, Fen-Ede. Fak. yayıları, ANKARA, 1998.

Notlar

F. Çallıalp, Soyut Matematik, İstanbul Teknik Üniv. İstanbul, 1995.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Teoremlerin ispat tekniklerinden tümden gelim kavramını açıklar.
ÖÇ02 Küme kavramı ile kümelerle ilgili teoremleri ispat eder.
ÖÇ03 Bağıntı kavramını ve denklik bağıntısının özelliklerini açıklar
ÖÇ04 Sıralama bağıntısını ve tam sıralama ile iyi sıralama kavramlarını açıklar.
ÖÇ05 Fonksiyonun özel bir bağıntı olduğunu ve özel tipteki fonksiyonları tanımlar.
ÖÇ06 Bağıntı ve fonksiyon problemlerini çözer
ÖÇ07 İşlem kavramını, birli, ikili işlemlerle ilgili problemleri çözer


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Matematiğe ilişkin yeterli alan bilgisine sahip olur. 5
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Öğretmenlik mesleği ve alanıyla ilgili pedagojik bilgiye sahip olur.
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Eğitim ortamlarında kullanılacak sınıf yönetimi yaklaşımlarını etkin olarak uygular.
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Etkili bir matematik eğitimi için uygun öğretim yöntemlerinin kullanıldığı öğrenme ortamlarını gelişim ve yaş düzeylerine uygun olarak hazırlar.
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Matematik-Toplum-Çevre-Tarih ilişkisini bilir ve mesleki ve günlük yaşamında kullanır.
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Türkçeyi kurallarına uygun düzgün ve etkili kullanır.
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Matematik öğretiminde konuya uygun araç, gereç ve materyal seçer ve tasarlar.
PÖÇ08 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Farklı ölçme ve değerlendirme yöntem ve teknikleri kullanarak öğrencilerin gelişimini izler.
PÖÇ09 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alanı ile ilgili problemlerin çözümünde bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır. 3
PÖÇ10 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Yaşam boyu öğrenme bilincine sahip olur.
PÖÇ11 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Alanındaki bilgi ve becerilerini, tespit ettiği sorunları ve çözüm önerilerini sözlü ve yazılı iletişim yoluyla uzman ve uzman olmayan kişiler ile paylaşır. 2
PÖÇ12 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Etkili bir matematik öğretimi için bilgi ve iletişim teknolojilerini kullanır.
PÖÇ13 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Alanı ile ilgili yabancı kaynakları takip edebilecek kadar yabancı dil bilgisine sahip olur.
PÖÇ14 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Türk eğitim sisteminin amaç, yapı ve işleyişi bilgisine sahiptir.
PÖÇ15 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Atatürk İlke ve İnkılâplarına bağlı bir öğretmen olur.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Önermeler Ders materyallerinin ilgili kısımlarının okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
2 Temel ispat teknikleri Ders materyallerinin ilgili kısımlarının okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
3 Kümeler Ders materyallerinin ilgili kısımlarının okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
4 Küme işlemleri Ders materyallerinin ilgili kısımlarının okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
5 Bağıntı ve özellikleri Ders materyallerinin ilgili kısımlarının okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
6 Denklik bağıntısı ve parçalanışlar. Ders materyallerinin ilgili kısımlarının okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
7 Sıralama bağıntısı ve özellikleri Ders materyallerinin ilgili kısımlarının okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
8 Ara Sınavlar anlatılan konuların ders notları ve kaynaklardan tekrar edilmesi Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Fonksiyonlar Ders materyallerinin ilgili kısımlarının okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
10 İşlem, birli, ikili ve n-li işlemler Ders materyallerinin ilgili kısımlarının okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
11 İç ve dış işlemler Ders materyallerinin ilgili kısımlarının okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
12 Cebirsel yapılar,Grup ve temel özellikleri Ders materyallerinin ilgili kısımlarının okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
13 Halka ve Cisim yapısı Ders materyallerinin ilgili kısımlarının okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
14 Modül yapısı Ders materyallerinin ilgili kısımlarının okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
15 Problem çözümü Ders materyallerinin ilgili kısımlarının okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Problem Çözme
16 Yarıyıl Sonu Sınavları anlatılan konuların ders notları ve kaynaklardan tekrar edilmesi Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları anlatılan konuların ders notları ve kaynaklardan tekrar edilmesi Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 12 12
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 18 18
Toplam İş Yükü (Saat) 114
Toplam İş Yükü / 25 (s) 4,56
AKTS 5 AKTS

Güncelleme Zamanı: 12.12.2024 05:00