Genel Bilgi
Kod | İTS735 |
Ad | Emeviler ve Abbasiler Dönemi İslam Kültür ve Medeniyet |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | . Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. ALİ HATALMIŞ |
Dersin Amacı / Hedefi
İslam kültür ve medeniyetinin Emeviler ve Abbasiler dönemindeki durumunun anlaşılması ve edinilen bilgilerin çağdaş meselelerde kullanılmasıdır.
Dersin İçeriği
İslam kültür ve medeniyetinin Emeviler ve Abbasiler dönemindeki durumu
Dersin Ön Koşulu
Zorunlu ve seçmeli dersleri almış olmak.
Kaynaklar
Ders hocasın Notları
Notlar
1. Hodgson, M.G.S., İslâm’ın Serüveni, çev. Metin Karabaşoğlu, İz Yayıncılık, İstanbul, 1995. 2. İslam Tarih Kültür ve Medeniyeti, Ed. Prof. DR. M. Hol, Ann K.S. Lambton, Bernard Lewis, , yayın yön. İsmail Kıllıoğlu, Hikmet Yayınları, İstanbul, 1988. 3. Hitti, Philip (1989): Siyasi ve Kültürel İslam Tarihi, İstanbul: Boğaziçi Yayınları. 4. Hitti, Philip (1989): Siyasi ve Kültürel İslam Tarihi, İstanbul: Boğaziçi Yayınları. 5. Altınay, Ramazan (2006), Emevîlerde Günlük Yaşam, Ankara: Ankara Okulu Yayınları. 6. Mez, Adam, Onuncu Yüzyılda İslam Medeniyeti İslam Rönesansı, çev. Salih Şaban, İstanbul, 2000. 7. Nasr, S. Hüseyin, İslam ve İlim, çev. İlhan Kutluer, İstanbul, 1989. 8. Hatalmış, Ali (2012), İslam Toplumunda Kölelik ve Cariyelik, Araştırma Yayınları 8. Âdem Apak, İslâm Tarihi, III (Emevîler) İstanbul 2006 ve IV (Abbâsîler), İstanbul 2011. 9. İrfan Aycan - İbrahim Sarıçam, Emevîler, İstanbul 2002. 10. Türkiye Diyanet Vakfı İslam Ansiklopedisi'nin (DİA) ilgili maddeleri.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | İslam medeniyetinin kaynaklarını, düşünce ve toplum yapısını kavrar. |
ÖÇ02 | İslam tarihinde yaşanan siyasî parçalanmaların sebeplerini analiz eder. |
ÖÇ03 | Emeviler ve Abbasiler dönemi müesseseleri hakkında bilgi sahibi olur. |
ÖÇ04 | Emeviler ve Abbasiler dönemi ilmî ve kültürel hayatını özümser. |
ÖÇ05 | Tercüme geleneğinin İslam medeniyet tarihinde oynadığı rolü analiz eder. |
ÖÇ06 | İslam medeniyeti ile batı medeniyetinin etkileşimini değerlendirir. |
ÖÇ07 | Emeviler ve Abbasiler’in İslam medeniyetine katkılarını kavrar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İslam Tarihi ve Sanatları Ana Bilim Dalının alt bilim dalları ile ilgili klasik kaynakları tanır ve kullanır. | 3 |
PÖÇ02 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Alanıyla ilgili çağdaş yerli ve yabancı yayınları takip edebilme becerisine ulaşır. | |
PÖÇ03 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Alanıyla ilgili problemlere eleştirel bir zihniyet ve bakış açısı ile yaklaşabilir. | 3 |
PÖÇ04 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Yüksek lisans seviyesinde elde ettiği bilgileri yeniden yorumlayabilme ve üretebilme yetisine sahip olur. | 3 |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bilimsel çalışmalarında ele aldığı konuyu kurgulama ve mantıksal çerçevede kompoze edebilme becerisini kazanır. | 2 |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yüksek lisans seviyesinde bilimsel çalışmaları elde etmede ve kullanmada modern teknolojik imkanlardan faydalanabilme (basılı, görsel ve işitsel vb.) yeteneğini elde eder. | |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bu bilimsel faaliyetleri gerçekleştirirken bilimsel, kültürel ve ahlaki değerleri koruyabilme ve bunları içselleştirebilme kabiliyetini haiz olur. | 4 |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | İlahiyat bilimleri ve diğer bilim dallarından istifade ederek disiplinler arası yaklaşımlara açık olur. | 3 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | İslâm tarihi ve sanatları alanında uzmanlık gerektiren bir çalışmayı ekip üyesi ve bağımsız olarak yürütebilme becerisini kazanır. | 4 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | İslam kültür ve medeniyetinin ilim, tarih, sanat, musiki ve edebiyatıyla bir bütün olduğunu kavrar. | 5 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | İslam Tarihi Sanatları Bölümünün alt bilim dalları İslam Tarihi, Türk İslam Edebiyatı, Türk İslam Sanatları ve Türk Dini Musikisi alanlarında ortak bilgi ve yeterliklere sahiptir. | 4 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alanıyla ilgili ulusal ve uluslararası projelerde bireysel ekiple çalışma becerilerini kullanır | 2 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | İslam Tarihi ve Sanatları Bölümü'nün alt bilim dalları ile ilgili temel bilgi ve yaklaşımları öğrenir. | 3 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Bilimsel faaliyetlerini etik kurallara uygun biçimde sürdürür. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Emevîler devri sosyal ve kültürel etkileşim | Okuma (dersin konusuyla ilgili makale) | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması, Bireysel Çalışma |
2 | Endülüs Emevîleri devri sosyal ve kültürel etkileşim. | Okuma (dersin konusuyla ilgili makale) | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması |
3 | Abbasiler devri sosyal ve kültürel etkileşim. | Okuma (dersin konusuyla ilgili makale) | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma, Grup Çalışması |
4 | İslam toplumunda siyasi parçalanmalar. | Okuma (dersin konusuyla ilgili makale) | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası |
5 | İslâm’ın insan coğrafyası; şehirler ve kırsal alan; İslâm şehirleri. | Okuma (dersin konusuyla ilgili makale) | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması |
6 | İslâm medeniyetinin kaynakları: Dini ilimler. | Okuma (dersin konusuyla ilgili makale) | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması |
7 | İslâm medeniyetinin kaynakları: Müsbet ilimler ve Beytü’l-Hikme | Okuma (dersin konusuyla ilgili makale) | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası |
8 | İbn Haldun ve diğer İslâm âlimlerine göre ilimlerin tasnifi | Okuma (dersin konusuyla ilgili makale) | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması |
9 | Ara Sınav | İşlenen konulardan ödevlendirme | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
10 | İslâm düşüncesinin yapısı. | Okuma (dersin konusuyla ilgili makale) | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası |
11 | İslâm toplumunun yapısı: Müslümanlar ve gayrimüslimler, Araplar ve mevali. | Okuma (dersin konusuyla ilgili makale) | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Grup Çalışması |
12 | İslâm toplumunda dini hayat. | Okuma (dersin konusuyla ilgili makale) | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması |
13 | Emeviler ve Abbasiler devrinde müesseseler. | Okuma (dersin konusuyla ilgili makale) | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması |
14 | İslâm sanatına genel bir bakış. | Okuma (dersin konusuyla ilgili makale) | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası |
15 | İslâm medeniyetinin Batı’ya etkileri. | Okuma (dersin konusuyla ilgili makale) | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası |
16 | Dönem Sonu Sınavı | Yıl sonu sınavlarına kadar konulara çalışmak | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev |
17 | Dönem Sonu Sınavı | Yıl sonu sınavlarına kadar konulara çalışmak | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |