Genel Bilgi
Kod | İTS714 |
Ad | Şehir Tarihçiliği ve İslam Şehirleri |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | . Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. ALİ HATALMIŞ |
Dersin Amacı / Hedefi
Çeşitli şehir tipolojileri ışığında İslam şehirlerinin temel niteliklerini kavramak.
Dersin İçeriği
Çeşitli şehir tipolojileri ışığında İslam şehirlerinin temel nitelikleri.
Dersin Ön Koşulu
Zorunlu ve seçmeli dersleri almış olmak.
Kaynaklar
Ali Hatalmış'ın ders notları.
Notlar
1. Can, Yılmaz, İslam Şehirlerinin Fiziki Yapısı, Türkiye Diyanet Vakfı Yayınları, Ankara 1995. 2. İslam Tarih Kültür ve Medeniyeti, Ed. Prof. DR. M. Hol, Ann K.S. Lambton, Bernard Lewis, , yayın yön. İsmail Kıllıoğlu, Hikmet Yayınları, İstanbul, 1988. 3. Hitti, Philip 1989: Siyasi ve Kültürel İslam Tarihi, İstanbul: Boğaziçi Yayınları. 4. Wycherley, R.E., Antik Çağda Kentler Nasıl Kuruldu, Arkeoloji ve Sanat Yayınları, İstanbul 1983. 5. Mez, Adam, Onuncu Yüzyılda İslam Medeniyeti İslam Rönesansı, çev. Salih Şaban, İstanbul, 2000. 6. Nasr, S. Hüseyin, İslam ve İlim, çev. İlhan Kutluer, İstanbul, 1989. 7. Abdülcebbar, Naci, Dirasat Fi Tarihil Müdünil Arabiyye el İslamiyye, Şeriketül Metbuat lit Tevzi ve n Neşr, Beyrut 2001 8. Laborit, Henri, İnsan ve Kent, Payel Yayınevi, İstanbul 1990.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Çeşitli şehir tanımlarından haberdar olur. |
ÖÇ02 | Şehir kuramları ve tipolojileri hakkında fikir üretir. |
ÖÇ03 | İslam şehrinin özgünlüğünü fark eder. |
ÖÇ04 | İslam şehirlerinin temel özelliklerini kavrar. |
ÖÇ05 | İslam şehirlerini farklı özelliklerine göre tasnif eder. |
ÖÇ06 | Başlıca İslam şehirlerini tanır. |
ÖÇ07 | İslam şehirlerinin fiziki özelliklerini kavrar. |
ÖÇ08 | İslam şehirlerinin iç dinamiklerini analiz eder. |
ÖÇ09 | Modern şehirlerin problemleri hakkında eleştirel düşünür. |
ÖÇ10 | Çağdaş İslam şehirleri üzerinde özgün fikirler ortaya koyar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İslam Tarihi ve Sanatları Ana Bilim Dalının alt bilim dalları ile ilgili klasik kaynakları tanır ve kullanır. | 3 |
PÖÇ02 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Alanıyla ilgili çağdaş yerli ve yabancı yayınları takip edebilme becerisine ulaşır. | 4 |
PÖÇ03 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Alanıyla ilgili problemlere eleştirel bir zihniyet ve bakış açısı ile yaklaşabilir. | 3 |
PÖÇ04 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Yüksek lisans seviyesinde elde ettiği bilgileri yeniden yorumlayabilme ve üretebilme yetisine sahip olur. | 4 |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bilimsel çalışmalarında ele aldığı konuyu kurgulama ve mantıksal çerçevede kompoze edebilme becerisini kazanır. | 2 |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yüksek lisans seviyesinde bilimsel çalışmaları elde etmede ve kullanmada modern teknolojik imkanlardan faydalanabilme (basılı, görsel ve işitsel vb.) yeteneğini elde eder. | 4 |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bu bilimsel faaliyetleri gerçekleştirirken bilimsel, kültürel ve ahlaki değerleri koruyabilme ve bunları içselleştirebilme kabiliyetini haiz olur. | 3 |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | İlahiyat bilimleri ve diğer bilim dallarından istifade ederek disiplinler arası yaklaşımlara açık olur. | 3 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | İslâm tarihi ve sanatları alanında uzmanlık gerektiren bir çalışmayı ekip üyesi ve bağımsız olarak yürütebilme becerisini kazanır. | 4 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | İslam kültür ve medeniyetinin ilim, tarih, sanat, musiki ve edebiyatıyla bir bütün olduğunu kavrar. | 5 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | İslam Tarihi Sanatları Bölümünün alt bilim dalları İslam Tarihi, Türk İslam Edebiyatı, Türk İslam Sanatları ve Türk Dini Musikisi alanlarında ortak bilgi ve yeterliklere sahiptir. | 3 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alanıyla ilgili ulusal ve uluslararası projelerde bireysel ekiple çalışma becerilerini kullanır | 3 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | İslam Tarihi ve Sanatları Bölümü'nün alt bilim dalları ile ilgili temel bilgi ve yaklaşımları öğrenir. | 3 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Bilimsel faaliyetlerini etik kurallara uygun biçimde sürdürür. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Şehrin Klasik ve Modern Tanımları. | Okuma (dersin konusuyla ilgili makale) | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası |
2 | Modern Şehir Kuramları. | Okuma (dersin konusuyla ilgili makale) | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması |
3 | Çeşitli Şehir Tipolojileri. | Okuma (dersin konusuyla ilgili makale) | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | İslam Şehri Kavramı Üzerine Tartışmalar. | Okuma (dersin konusuyla ilgili makale) | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | İslam Şehirlerinin Ortak Özellikleri. | Okuma (dersin konusuyla ilgili makale) | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması |
6 | İslam Şehirlerinin Fiziki Yapısı. | Okuma (dersin konusuyla ilgili makale) | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması |
7 | Medeniyete Yön Veren İslam Şehirleri. | Okuma (dersin konusuyla ilgili makale) | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması |
8 | Şehirlerin Karakteri. | Okuma (dersin konusuyla ilgili makale) | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması |
9 | Ara Sınav | İşlenen konulardan ödevlendirme | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
10 | Şehir ve Ulema. | Okuma (dersin konusuyla ilgili makale) | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
11 | Şehir ve Saray. | Okuma (dersin konusuyla ilgili makale) | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması |
12 | Şehir ve Toplum. | Okuma (dersin konusuyla ilgili makale) | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası |
13 | Modern Şehirler ve Problemleri. | Okuma (dersin konusuyla ilgili makale) | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
14 | Çağdaş İslam Şehirleri ve Problemleri | Okuma (dersin konusuyla ilgili makale) | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması |
15 | İslam Şehirlerinin Geleceği | Okuma (dersin konusuyla ilgili makale) | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması |
16 | Dönem Sonu Sınavları | Yıl sonu sınavlarına kadar konulara çalışmak | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev |
17 | Dönem Sonu Sınavları | Yıl sonu sınavlarına kadar konulara çalışmak | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |