Genel Bilgi
Kod | IG111 |
Ad | Physics I |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 1. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-2 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | İngilizce |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Uygulamalı Ders |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. BERRİN ÖZDEMİR |
Dersin Öğretim Elemanı |
Doç. Dr. BERRİN ÖZDEMİR
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Mekaniğin temel yasalarını öğretmek, fiziğin uygulamalı alanlara ve mühendisliğe uygulama becerilerini geliştirmek, deneylerle pekiştirmek.
Dersin İçeriği
Fizik ve ölçme, vektörler, bir boyutta hareket, düzlemsel hareket, parçacık dinamiği, iş ve enerji, enerjinin korunumu, lineer momentum ve çarpışma, dönme kinematiği, katı cismin sabit bir eksen etrafında dönmesi. Ayrıca dönem boyunca yapılan aşağıdaki deneylerle teorik konular pekiştirilir, öğrenci her deney için bir rapor hazırlayarak vaktinde sunar: Kuvvetlerin toplanması, düzgün doğrusal hareket, sabit ivmeli hareket, eğik atış, yer çekimi ivmesinin değişik şekillerde hesaplanması, esnek ve esnek olmayan çarpışmalar, dönem sonu gösteri deneyleri.
Dersin Ön Koşulu
yok
Kaynaklar
1-Classical Dynamics (A two-semester course book) Bekir Karaoğlu, Springer, 2020, 2-Mekanik Deneyleri Klavuzu, Fizik Bölümü
Notlar
Teams'e yüklenen örnek çözümler, ders notları, ödevler takip edilmeli. Lab klavuzu için https://fizik.cu.edu.tr adresine bakılmalı.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Klasik fiziğin temel prensiplerini anlar |
ÖÇ02 | Bu prensipleri fiziksel olaylara ve mühendislik alanına uygulayabiir |
ÖÇ03 | Fiziksel büyüklükleri birimleri ile tanımlayabilir |
ÖÇ04 | Hareket yasalarındaki korunum ilkelerini kavrar |
ÖÇ05 | Dönme ve ilgili ilkeleri anlar |
ÖÇ06 | Enerji ve korunumunu anlar |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Matematik, fen bilimleri ve Gıda Mühendisliğine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık Mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi. | 5 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Gıda Mühendisliği ve teknolojisi alanlarındaki karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | 2 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Gıda Mühendisliğinde karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Gıda Mühendisliği uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Gıda Mühendisliği alanında karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. | 3 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Disiplin içi (Gıda Mühendisliği) ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi. | 2 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; Gıda Mühendisliği alanında etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. | 3 |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık; Gıda Mühendisliği alanında bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. | 3 |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Etik ilkelerine uygun davranma, Gıda Mühendisliği alanında mesleki ve etik sorumluluk ve mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. | 4 |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Gıda Mühendisliği alanında proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. | |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Gıda Mühendisliği uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın Gıda Mühendisliği alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; Gıda Mühendisliği çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Giriş: Fizik ve ölçme, temel birimler, laboratuvar deneyleri ile ilgili genel bilgi. | Ders kitabının ilgili bölümüne çalışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Bir boyutta hareket, 1. deneyin yapılması, veri alınması | Ders kitabının ilgili bölümüne çalışma, derse deney için hazırlık yapılarak gelinmesi, varsa deney videolarının derse gelmeden önce izlenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Vektörler, deney raporlarının teslim edilmesi, uygulama | Ders kitabının ilgili bölümüne çalışma, deney raporunun hazırlanıp teslim edilmesi. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | İki boyutta hareket, 2. deneyin yapılması. | Ders kitabının ilgili bölümüne çalışma, derse deney için hazırlık yapılarak gelinmesi, varsa deney videolarının derse gelmeden önce izlenmesi. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | İki boyutta hareket (devam), Newton hareket yasaları, deney raporlarının teslim edilmesi, uygulama. | Ders kitabının ilgili bölümüne çalışma, deney raporunun hazırlanıp teslim edilmesi. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Newton Hareket yasalarının uygulamaları, 3. deneyin yapılması | Ders kitabının ilgili bölümüne çalışma, derse deney için hazırlık yapılarak gelinmesi, varsa deney videolarının derse gelmeden önce izlenmesi. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Hareket yasalarının uygulamaları (devam), Dairesel hareket ve hareket yasalarının başka uygulamaları, deney raporlarının teslim edilmesi, uygulama. | Ders kitabının ilgili bölümüne çalışma, deney raporunun hazırlanıp teslim edilmesi. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınav | literatür tarama | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Dairesel hareket ve hareket yasalarının başka uygulamaları (devam), 4. deneyin yapılması. | Ders kitabının ilgili bölümüne çalışma, derse deney için hazırlık yapılarak gelinmesi, varsa deney videolarının derse gelmeden önce izlenmesi. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | İş, Enerji ve enerji transferi, deney raporlarının teslim edilmesi, 5. Deneyin yapılması. | Ders kitabının ilgili bölümüne çalışma, derse deney için hazırlık yapılarak gelinmesi, varsa deney videolarının derse gelmeden önce izlenmesi. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Deney / Laboratuvar |
11 | Enerji ve enerji transferi (devam), Potansiyel enerji, enerjinin korunumu, uygulama. | Ders kitabının ilgili bölümüne çalışma. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Problem Çözme |
12 | Potansiyel enerji, enerjinin korunumu (devam), 6. Deneyin yapılması. | Ders kitabının ilgili bölümüne çalışma, derse deney için hazırlık yapılarak gelinmesi, varsa deney videolarının derse gelmeden önce izlenmesi. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Deney / Laboratuvar |
13 | Doğrusal Momentum ve çarpışmalar, 7. deneyin yapılamsı. | Ders kitabının ilgili bölümüne çalışma, derse deney için hazırlık yapılarak gelinmesi, varsa deney videolarının derse gelmeden önce izlenmesi. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Deney / Laboratuvar |
14 | Doğrusal Momentum ve çarpışmalar (devam), Yapılamayan bir deney için telafi, uygulama. | Ders kitabının ilgili bölümüne çalışma, deney raporunun hazırlanıp teslim edilmesi. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Problem Çözme |
15 | Katı bir cismin sabit eksen etrafında dönmesi, Uygulama. | Ders kitabının ilgili bölümüne çalışma. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Problem Çözme |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | literatür tarama | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | literatür tarama | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 4 | 56 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 4 | 56 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 2 | 2 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 12 | 12 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 28 | 28 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 154 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,16 | ||
AKTS | 6 AKTS |