G247 Gıda Kimyası

3 AKTS - 2-0 Süre (T+U)- 3. Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod G247
Ad Gıda Kimyası
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 3. Yarıyıl
Süre (T+U) 2-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 3 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Prof. Dr. SERKAN SELLİ
Dersin Öğretim Elemanı Prof. Dr. SERKAN SELLİ (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

Gıdaların temel bileşenlerinin yapısı, fiziksel ve kimyasal özelliklerinin öğretilmesi; gıdalara uygulanan işlemlerin,depolamanın gıda kalitesine etkisinin öğretilmesi ve pratiğe uygulanması konusunda donanımlı kılınmasıdır.

Dersin İçeriği

Gıdaların temel bileşenlerinin kimyasal yapıları, fiziksel ve kimyasal özellikleri, kimyasal reaksiyonları, besin ögesi kayıpları üzerine etkili faktörler, gıda zenginleştirme

Dersin Ön Koşulu

YOK

Kaynaklar

İlbilge SALDAMLI, Gıda Kimyası, Hacettepe Yayınları.

Notlar

Ders notları ve sunuları


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Gıdalarda kalite kavramını oluşturan özellikleri ve bunlarla ilgili bazı istenmeyen değişiklikleri bilir.
ÖÇ02 Gıdalarda kalite değişmelerine yol açan etmenleri ve yarattığı etkileri bilir.
ÖÇ03 Gıdaların temel bileşenlerinin kimyasal yapılarını,özelliklerini; aralarında oluşan kimyasal interaksiyonları bilir.
ÖÇ04 Gıdaların depolama ve üretimleri sırasında kullanılan parametrelerin kimyasal ve enzimatik reaksiyonlara etkisini bilir.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Matematik, fen bilimleri ve Gıda Mühendisliğine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık Mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi. 5
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Gıda Mühendisliği ve teknolojisi alanlarındaki karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi.
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Gıda Mühendisliğinde karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi.
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Gıda Mühendisliği uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi.
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Gıda Mühendisliği alanında karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi.
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Disiplin içi (Gıda Mühendisliği) ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi.
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; Gıda Mühendisliği alanında etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi.
PÖÇ08 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık; Gıda Mühendisliği alanında bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi.
PÖÇ09 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Etik ilkelerine uygun davranma, Gıda Mühendisliği alanında mesleki ve etik sorumluluk ve mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi.
PÖÇ10 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Gıda Mühendisliği alanında proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi.
PÖÇ11 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Gıda Mühendisliği uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın Gıda Mühendisliği alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; Gıda Mühendisliği çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 GIDA KİMYASINA GİRİŞ (tarihçesi,kapsamı ve gelişmesi) Önerilen kaynaklardaki ilgili bölümler Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
2 SU MOLEKÜLÜNÜN YAPISI,SUDA HİDROJEN BAĞLARI,SUYUN ÇÖZÜCÜ ÖZELLİKLERİ Önerilen kaynaklardaki ilgili bölümler Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
3 KARBONHİDRATLAR YAPILARI VE ADLANDIRILMASI;MONOSAKKARİTLER,DİSAKKARİTLER,OLİGOSAKKARİTLER Önerilen kaynaklardaki ilgili bölümler Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
4 POLİSAKKARİTLER,BESİNSEL LİFLER Önerilen kaynaklardaki ilgili bölümler Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
5 KARBONHİDRATLARIN REAKSİYONLARI Önerilen kaynaklardaki ilgili bölümler Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
6 PROTEİNLERİN ORGANİZMADAKİ ÖNEMİ,YAPISI, AMİNO ASİTLERİN SINIFLANDIRILMASI,TEMEL ÖZELLİKLERİ Önerilen kaynaklardaki ilgili bölümler Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
7 AMİNO ASİTLERİN KİMYASAL YAPILARI Önerilen kaynaklardaki ilgili bölümler Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
8 Ara Sınav Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 PROTEİNLERİN BİRİNCİ,İKİNCİ,ÜÇÜNCÜ DERECE YAPILARI,KİMYASAL VE İŞLEVSEL ÖZELLİKLERİ;PROSESTE UĞRADIKLARI DEĞİŞİKLİKLER Önerilen kaynaklardaki ilgili bölümler Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
10 LİPİDLER, SINIFLANDIRILMALARI,YAPILARI Önerilen kaynaklardaki ilgili bölümler Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
11 LİPİDLERDE OLUŞAN BOZULMA TEPKİMELERİ Önerilen kaynaklardaki ilgili bölümler Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
12 LİPİDLERDE OLUŞAN DİĞER BAŞLICA TEPKİMELER Önerilen kaynaklardaki ilgili bölümler Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
13 VİTAMİNLER YAPISI,ÖZELLİKLERİ,BESLEYİCİ ÖGE KAYBINA YOL AÇAN ETMENLER ;GIDALARA UYGULANAN ZENGİNLEŞTİRME,YENİLEME VE PEKİŞTİRME PROSESLERİ. Önerilen kaynaklardaki ilgili bölümler Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
14 MİNERALLER KİMYASAL ÖZELLİKLERİ,BİYOYARARLILIĞI ETKİLEYEN FAKTÖRLER,BESLEYİCİ ÖGE KAYBINA AÇAN ETMENLER Önerilen kaynaklardaki ilgili bölümler Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
15 FENOLİK BİLEŞENLER VE RENK MADDELERİ, LEZZET BİLEŞENLERİ Önerilen kaynaklardaki ilgili bölümler Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 6 6
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 16 16
Toplam İş Yükü (Saat) 78
Toplam İş Yükü / 25 (s) 3,12
AKTS 3 AKTS

Güncelleme Zamanı: 13.05.2024 03:01