Genel Bilgi
Kod | ZFS209 |
Ad | Gıda Ekonomisi ve Politikaları |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 3. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. MUSTAFA NECAT ÖREN |
Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. MUSTAFA NECAT ÖREN
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Tarım ve gıda piyasalarını ve bu piyasalar üzerinde etkili politikaları ekonomik teori ve küresel ilişkiler çerçevesinde inceleyerek sistemin (food systems) talebi karşılamadaki başarısını tartışabilecek, sorgulayabilecek kuramsal bir altyapı ve analitik düşünebilme yetisi kazandırmak
Dersin İçeriği
Gıda, gıda kaynakları, gıda mallarının özellikleri ve beslenme: Gıda malları arz ve talebinin özellikleri; Gıda malları piyasa yapısı, işleyişi ve politikaları
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Öğretim üyesince hazırlanan ve sürekli güncellenen ders notları
Notlar
Food and Agricultural Policy (Harold G. Halcrow et all.), The Political Economy of Food and Nutrition Policies (IFPRI), Food Policy Analysis (Timmer, C.P, W.P.Falcon, S.R.Pearson), Handbook of International Food and Agricultural Policies (H Meyers, W., , Johnson, T., Roberts, D. H., Meilke K.), Gıda Ürünleri Pazarlaması (Yurdakul, O., Koç, A.), Ulusal Gıda ve Beslenme Stratejisi Çalışma Grubu Raporu (DPT), The World Food Situation (IFPRI)
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Gıdayı tanımlar, gıda kaynaklarını bilir ve gıdaya ilişkin kısıt ve sorunları açıklar |
ÖÇ02 | Gıda ve beslenmeye ilişkin temel sorunları bilir ve ekonomik yansımalarını açıklar |
ÖÇ03 | Tarım sektörü ve tarım ve gıda malları arz ve talebinin temel karakteristik özelliklerini sayar ve açıklar |
ÖÇ04 | Tarım ve gıda malları piyasa ve fiyat yapısının temel karakteristik özelliklerini bilir ve açıklar |
ÖÇ05 | Tarım ve gıda politikalarının başlıca amaç, araç ve etkilerini sayar ve açıklar |
ÖÇ06 | Gıda güvenliğini ve koşullarını açıklar ve gıda güvenliğini tehdit eden faktörleri bilir |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Matematik, fen bilimleri ve Gıda Mühendisliğine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık Mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi. | 1 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Gıda Mühendisliği ve teknolojisi alanlarındaki karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Gıda Mühendisliğinde karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Gıda Mühendisliği uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Gıda Mühendisliği alanında karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Disiplin içi (Gıda Mühendisliği) ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi. | 1 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; Gıda Mühendisliği alanında etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. | |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık; Gıda Mühendisliği alanında bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. | 1 |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Etik ilkelerine uygun davranma, Gıda Mühendisliği alanında mesleki ve etik sorumluluk ve mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. | 2 |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Gıda Mühendisliği alanında proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. | 3 |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Gıda Mühendisliği uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın Gıda Mühendisliği alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; Gıda Mühendisliği çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. | 3 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Gıda mallarının tanımı, kapsamı ve kaynakları | Ders notları ve önerilen kaynakların ilgili bölümleri | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Örnek Olay |
2 | Beslenme ve beslenme sorunları | Ders notları ve önerilen kaynakların ilgili bölümleri | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösterip Yaptırma |
3 | Tarım sektörü ve tarım ürünleri arzının özellikleri | Ders notları ve önerilen kaynakların ilgili bölümleri | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösterip Yaptırma |
4 | Tarım sektörü ve tarım ürünleri arzının özellikleri (Devam) | Ders notları ve önerilen kaynakların ilgili bölümleri | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Örnek Olay |
5 | Gıdaların ve gıda malları talebinin özellikleri | Ders notları ve önerilen kaynakların ilgili bölümleri | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Örnek Olay |
6 | Gıda malları talebini etkileyen faktörler | Ders notları ve önerilen kaynakların ilgili bölümleri | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Örnek Olay |
7 | Gıda malları talebini etkileyen faktörler (Devam) | Ders notları ve önerilen kaynakların ilgili bölümleri | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Örnek Olay |
8 | Ara Sınav | Sınava Hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Tarım ve gıda malları piyasa ve fiyat yapısı | Ders notları ve önerilen kaynakların ilgili bölümleri | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Örnek Olay |
10 | Tarım ve gıda malları piyasa ve fiyat yapısı (Devam) | Ders notları ve önerilen kaynakların ilgili bölümleri | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Örnek Olay |
11 | Tarım ve gıda politikalarının tanımı, kapsamı ve amaçları | Ders notları ve önerilen kaynakların ilgili bölümleri | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Örnek Olay |
12 | Tarım ve gıda politikası araçları | Ders notları ve önerilen kaynakların ilgili bölümleri | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Örnek Olay |
13 | Tarım ve gıda politikası uygulamalarının etkileri | Ders notları ve önerilen kaynakların ilgili bölümleri | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösterip Yaptırma |
14 | Gıda yeterliliği ve güvenliği sorunu | Ders notları ve önerilen kaynakların ilgili bölümleri | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Örnek Olay |
15 | Tarım politikaları ve tüketici | Ders notları ve önerilen kaynakların ilgili bölümleri | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Örnek Olay |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ders notlarının tümü | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev, Performans Değerlendirmesi |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 6 | 6 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 16 | 16 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 78 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,12 | ||
AKTS | 3 AKTS |