Genel Bilgi
Kod | G246 |
Ad | Gıda ve Beslenme |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 4. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 2 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. SERKAN SELLİ |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. Bir önceki dönem grupları ve öğretim elemanları gösterilmektedir. |
Dersin Amacı / Hedefi
Dersin amacı öğrencileri yeterli ve dengeli beslenme, özel durumlarda beslenme (gebelik ve emzirme dönemi), çocukluk ve ergenlik dönemlerinde beslenme, düzenli ve dengeli beslenme ile hastalıklardan korunma ilişkisi, beslenme ve sağlık arasındaki ilişkiler, çeşitli hastalıklarda tıbbi beslenme tedavisinin önemi ve uygulamaları konularında bilgilendirmektir.
Dersin İçeriği
Beslenmeye Giriş, Beslenme ve sağlık, Organik Besin Öğeleri, Karbonhidratlar, Yağlar, Proteinler, Enerji Harcanmasının Saptanması Ve Bireylerin Enerji Gereksinimlerinin Hesaplanması, Elektrolit Mineraller, Vitaminler, Gebelikte Ve Emziklilikte Beslenme, Bebek, Çocuk Beslenmesi, Özel Durumlarda Beslenme
Dersin Ön Koşulu
YOK
Kaynaklar
Beslenme, Ayşe Baysal.
Notlar
Ders notları ve sunuları
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Beslenme ve sağlık kavramlarını tanımlar. |
ÖÇ02 | Beslenmenin ekonomik durum, yaş, cinsiyet, aktivite, çevre, sosyal yaşam, genetik ve fiziksel özelliklerle ilişkisini açıklar. |
ÖÇ03 | Yeterli ve dengeli beslenme kavramlarını tanımlar. |
ÖÇ04 | Yetersiz ve dengesiz beslenmenin getirdiği sağlık sorunlarını açıklar. |
ÖÇ05 | Toplumda görülen beslenme sorunları nedenlerini açıklar. |
ÖÇ06 | Toplumda görülen beslenme sorunlarını bilir. |
ÖÇ07 | Toplumda görülen beslenme sorunlarına yönelik çözüm önerileri getirir. |
ÖÇ08 | Makro ve mikro besin öğelerini (karbonhidrat, lipit, protein, vitamin ve mineraller, posa, su) tanımlar. |
ÖÇ09 | Gıdaların enerji ve besin öğeleri içeriklerini hesaplar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Matematik, fen bilimleri ve Gıda Mühendisliğine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık Mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi. | 5 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Gıda Mühendisliği ve teknolojisi alanlarındaki karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Gıda Mühendisliğinde karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Gıda Mühendisliği uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Gıda Mühendisliği alanında karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Disiplin içi (Gıda Mühendisliği) ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi. | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; Gıda Mühendisliği alanında etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. | |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık; Gıda Mühendisliği alanında bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. | |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Etik ilkelerine uygun davranma, Gıda Mühendisliği alanında mesleki ve etik sorumluluk ve mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. | |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Gıda Mühendisliği alanında proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. | |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Gıda Mühendisliği uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın Gıda Mühendisliği alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; Gıda Mühendisliği çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | BESLENMENİN ÖNEMİ; BESLENME, SAĞLIK İLİŞKİSİ | Önerilen kaynaklardaki ilgili bölümler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri |
2 | KARBONHİDRATLAR | Önerilen kaynaklardaki ilgili bölümler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri |
3 | YAĞLAR | Önerilen kaynaklardaki ilgili bölümler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri |
4 | PROTEİNLER | Önerilen kaynaklardaki ilgili bölümler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri |
5 | BESİNLERİN ENERJİ DEĞERİ | Önerilen kaynaklardaki ilgili bölümler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri |
6 | ENERJİ HARCANMASININ SAPTANMASI VE BİREYLERİN ENERJİ GEREKSİNİMLERİNİN HESAPLANMASI | Önerilen kaynaklardaki ilgili bölümler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri |
7 | SUYUN BESLENMEDEKİ ÖNEMİ | Önerilen kaynaklardaki ilgili bölümler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
8 | Ara Sınav | Önerilen kaynaklardaki ilgili bölümler | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | ELEKTROLİT MİNERALLER(SODYUM, POTASYUM, KLOR) VE KALSİYUM, FOSFOR | Önerilen kaynaklardaki ilgili bölümler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri |
10 | MAGNEZYUM, DEMİR, BAKIR, İYOT, FLORİD, ÇİNKO, MANGANEZ, KROM, MOLİBDEN | Önerilen kaynaklardaki ilgili bölümler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri |
11 | A, D, E, K VİTAMİNLERİ | Önerilen kaynaklardaki ilgili bölümler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri |
12 | TİAMİN, RİBOFLAVİN, NİASİN, ,VİTAMİN B6, FOLİK ASİT, VİTAMİN B12, PANTOTENİK ASİT, BİOTİN | Önerilen kaynaklardaki ilgili bölümler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
13 | GEBELİKTE VE EMZİKLİLİKTE BESLENME | Önerilen kaynaklardaki ilgili bölümler | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım |
14 | BEBEK,ÇOCUK BESLENMESİ | Önerilen kaynaklardaki ilgili bölümler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri |
15 | ÖZEL DURUMLARDA BESLENME | Önerilen kaynaklardaki ilgili bölümler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Önerilen kaynaklardaki ilgili bölümler | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Önerilen kaynaklardaki ilgili bölümler | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 1 | 14 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 4 | 4 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 8 | 8 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 54 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 2,16 | ||
AKTS | 2 AKTS |