Genel Bilgi
Kod | G335 |
Ad | Gıda Katkı Maddeleri ve Toksikoloji |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 5. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 2 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. ZERRİN ERGİNKAYA |
Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. MEHMET SERTAÇ ÖZER
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Gıdalardaki toksik bileşikler ve özellikleri, gıda katkı maddeleri tanımı, sınıflandırılması ve işlevleri, gıda katkı maddelerinin gıda işlemede kullanılma prensipleri ile konu ile ilgili yasal düzenlemelerin öğrencilere aktarılması
Dersin İçeriği
Toksikoloji biliminin tanıtılması, toksisite ve toksisiteyi etkileyen faktörler, gıdalardaki toksik bileşikler ve özellikleri, gıda katkı maddeleri tanımı, sınıflandırılması ve işlevleri, gıda katkı maddelerinin gıda işlemede kullanılma prensipleri ve konu ile ilgili yasal düzenlemeler
Dersin Ön Koşulu
yok
Kaynaklar
Clydesdale, F. M. (1996). Food Additives: Toxicology, Regulation, and Properties. CRC Press.
Notlar
ders notları ve slaytlar
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Toksisite ve toksisiteyi etkileyen faktörleri öğrenir |
ÖÇ02 | Gıdalardaki toksik maddeler, özellikleri, miktarları, tolerans değerlerini öğrenir |
ÖÇ03 | Gıda katkı maddelerinin gıda işlemede kullanılma prensiplerini öğrenir |
ÖÇ04 | Yasal Düzenlemeler ve Uluslararası Kuruluşları öğrenir |
ÖÇ05 | Meslek etiğini öğrenir |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Matematik, fen bilimleri ve Gıda Mühendisliğine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık Mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Gıda Mühendisliği ve teknolojisi alanlarındaki karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Gıda Mühendisliğinde karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Gıda Mühendisliği uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Gıda Mühendisliği alanında karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Disiplin içi (Gıda Mühendisliği) ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi. | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; Gıda Mühendisliği alanında etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. | |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık; Gıda Mühendisliği alanında bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. | |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Etik ilkelerine uygun davranma, Gıda Mühendisliği alanında mesleki ve etik sorumluluk ve mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. | 4 |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Gıda Mühendisliği alanında proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. | |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Gıda Mühendisliği uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın Gıda Mühendisliği alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; Gıda Mühendisliği çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. | 5 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Dersin kapsamı ile ilgili bilgilendirme ve kaynak kitap tanıtımı | İlgili ders notları ve kitaplar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri |
2 | Tanımlar, zehirlerin sınıflandırılması ve özellikleri | Kaynak taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri |
3 | Toksisite ve toksisiteyi etkileyen faktörler | Kaynak taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri |
4 | Gıdalardaki toksik maddeler, özellikleri, miktarları, tolerans değerleri, (algel, fungal ve bakteriyel) | Kaynak taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri |
5 | Gıda bulaşanları ve gıdalarda bulunan yabancı maddeler, tanım ve sınıflandırmaları (metalik bulaşmalar, pestisitler, antibiyotikler, mikotoksinler) | Kaynak taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri |
6 | Gıda allerjenleri ve duyarlılıklar | Kaynak taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri |
7 | Gıda katkı maddeleri tanımı, sınıflandırılması ve kullanım amaçları | Kaynak taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri |
8 | Ara Sınav | ders notları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev |
9 | Koruyucular, renk maddeleri, antioksidanlar, doğal ve yapay tatlandırıcılar, tat-koku maddeleri, emülgatörler | Kaynak taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri |
10 | Etik ve etik kodlar | Kaynak taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri |
11 | Etik kurallar ve Gıda katkı maddelerinin toksikolojik değerlendirme ve kullanım onayı süreci | Kaynak taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri |
12 | Gıda katkı maddelerinin toksisite testleri | Kaynak taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri |
13 | Gıda katkı maddelerinin güvenli kullanım değerleri ve gıda bulaşanlarının kalıntı limitlerinin belirlenmesi, ADI değerinin duyarlı gruplara uygulanması | Kaynak taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri |
14 | Yasal Düzenlemeler ve Uluslararası Kuruluşlar | Kaynak taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri |
15 | Ödevlerin Sunumları | Kaynak taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | İlgili ders notu ve kitaplar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | İlgili ders notu ve kitaplar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 1 | 14 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 4 | 4 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 8 | 8 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 54 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 2,16 | ||
AKTS | 2 AKTS |