Genel Bilgi
Kod | IG305 |
Ad | Food Engineering Operations I |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 5. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-2 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 4 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | İngilizce |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Uygulamalı Ders |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. ERDAL AĞÇAM |
Dersin Öğretim Elemanı |
Doç. Dr. ERDAL AĞÇAM
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Birçok gıda işleme yöntemi ile ilişkili temel işlem ilkelerini bilinir kılmak. Gıda işleme ile ilgili farklı ekipmanların temel bileşenlerini öğrenmek. Temel gıda işlemini ve ürün değişkenlerini farklı teknolojiler için tanımlamak. Pompa gücü, enerji ve kütle denkliği, D, z ve letalite gibi bazı temel gıda proses parametrelerini elle veya bilgisayar kullanarak hesaplamak. Gıda güvenliği ve kalitesinde mühendisliğin, kimyanın, mikrobiyolojinin ve diğer disiplinlerin rolünü anlamak.
Dersin İçeriği
Gıda operasyonlarının tanımlanması, gıda mühendisliği operasyonlarının genel terimleri. Gıda prosesleri için akışkanlar mekaniği, akış tipinin belirlenmesi, gıda proseslerinde kullanılan pompalar ve sıvı gıdaların aktarılması için ihtiyaç olan pompaların gücünün belirlenmesi. Gıda prosesleri için ısı transferi ve gıda proseslerinde enerji denkliği. Gıda mühendisliği yaklaşımı ile kütle transferi ve gıda prosesleri için kütle denkliği. Gıda işleme sırasında ve sonrasında reaksiyon kinetiği. Isıl ve ısıl olmayan gıda koruma prosesleri. Gıda koruma prosesleri için mühendislik yaklaşımı ve ısıl dayandırma prosesleri için minimum işlem koşullarının hesaplanması.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Inroduction to Food Engineering; Handbook of Food Engineering; Food Process Engineering Operations
Notlar
Öğretim elemanın hazırladığı ders materyali
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Gıda proseslerini mühendislik yaklaşımları ile açıklar |
ÖÇ02 | Akışkanlar mekaniği, ısı ve kütle transferi ile ilişkili olan gıda işleme parametrelerini hesaplar ve analiz eder |
ÖÇ03 | Seçilmiş gıda sistemleri için enerji ve kütle denkliğini kurma ve hesaplama becerisi kazanır |
ÖÇ04 | Sıvı gıdaların aktarılmasında gerekli olan pompa gücünü hesaplama becerisi kazanır |
ÖÇ05 | Termobakteriyolojik parametreleri kullanarak (D, z, L ve F değerleri), gıda dayandırma teknolojileri için minimum işlem koşullarını hesaplama becerisi kazanır |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Matematik, fen bilimleri ve Gıda Mühendisliğine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık Mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Gıda Mühendisliği ve teknolojisi alanlarındaki karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | 5 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Gıda Mühendisliğinde karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. | 4 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Gıda Mühendisliği uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Gıda Mühendisliği alanında karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. | 5 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Disiplin içi (Gıda Mühendisliği) ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi. | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; Gıda Mühendisliği alanında etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. | |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık; Gıda Mühendisliği alanında bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. | |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Etik ilkelerine uygun davranma, Gıda Mühendisliği alanında mesleki ve etik sorumluluk ve mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. | |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Gıda Mühendisliği alanında proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. | |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Gıda Mühendisliği uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın Gıda Mühendisliği alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; Gıda Mühendisliği çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Gıda Mühendisliği Operasyonlarına giriş ve gıda operasyonları ile ilişkili terimlerin tanımı | Ders konuları ile ilgili ders kitabı, notlar ve videoların paylaşımı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Grup Çalışması, Bireysel Çalışma |
2 | Gıda mühendisliği yaklaşımı ile akışkanlar mekaniği | Ders konuları ile ilgili ders kitabı, notlar ve videoların paylaşımı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma |
3 | Pompa seçimi ve sıvı gıda sistemleri için gerekli pompa gücünün hesaplanması | Ders konuları ile ilgili ders kitabı, notlar ve videoların paylaşımı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma, Problem Çözme |
4 | Gıda işlemede akışkanlar mekaniği uygulamaları-pekiştirme problemlerinin çözümü | Ders konuları ile ilgili ders kitabı, notlar ve videoların paylaşımı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma, Problem Çözme |
5 | Gıda mühendisliği yaklaşımı ile ısı transferi ve gıda işleme için enerji denkliği | Ders konuları ile ilgili ders kitabı, notlar ve videoların paylaşımı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma |
6 | Gıda işlemede Isı transferi ve enerji denkliğinin uygulamaları-pekiştirme problemlerinin çözümü | Ders konuları ile ilgili ders kitabı, notlar ve videoların paylaşımı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma, Problem Çözme |
7 | Gıda mühendisliği yaklaşımı ile kütle transferi ve gıda işleme için kütle dengesi | Ders konuları ile ilgili ders kitabı, notlar ve videoların paylaşımı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma |
8 | Ara Sınav | Ders konuları ile ilgili ders kitabı, notlar ve videoların paylaşımı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Gıda işlemede kütle transferi ve denkliğinin uygulamaları-pekiştirme problemlerinin çözümü | Ders konuları ile ilgili ders kitabı, notlar ve videoların paylaşımı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma, Problem Çözme |
10 | Gıda mühendisliği yaklaşımı ile reaksiyon kinetiği | Ders konuları ile ilgili ders kitabı, notlar ve videoların paylaşımı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma |
11 | Gıda sistemlerinde reaksiyon kinetiğinin uygulamaları-pekiştirme problemlerinin çözümü | Ders konuları ile ilgili ders kitabı, notlar ve videoların paylaşımı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma, Problem Çözme |
12 | Gıda ham maddelerine uygulanan temel işlemler-Yıkama, ayıklama, sınıflandırma, boyut küçültme ve haşlama | Ders konuları ile ilgili ders kitabı, notlar ve videoların paylaşımı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma |
13 | Isıl ve ısıl olmayan gıda koruma prosesleri | Ders konuları ile ilgili ders kitabı, notlar ve videoların paylaşımı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma, Problem Çözme |
14 | Gıda muhafaza prosesleri için mühendislik yaklaşımları | Ders konuları ile ilgili ders kitabı, notlar ve videoların paylaşımı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma, Problem Çözme |
15 | Isıl muhafaza prosesleri için minimum işlem koşullarının hesabı | Ders konuları ile ilgili ders kitabı, notlar ve videoların paylaşımı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ders konuları ile ilgili ders kitabı, notlar ve videoların paylaşımı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ders konuları ile ilgili ders kitabı, notlar ve videoların paylaşımı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 4 | 56 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 8 | 8 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 16 | 16 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 108 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,32 | ||
AKTS | 4 AKTS |