IG309 Sensory Evaluation

4 AKTS - 2-2 Süre (T+U)- 5. Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod IG309
Ad Sensory Evaluation
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 5. Yarıyıl
Süre (T+U) 2-2 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 4 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil İngilizce
Seviye Lisans Dersi
Tür Uygulamalı Ders
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Dr. Öğr. Üyesi MERVE DARICI
Dersin Öğretim Elemanı Dr. Öğr. Üyesi MERVE DARICI (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

Öğrencilere duyusal algılama, duyusal değerlendirme ve gıda sanayinde kullanımı, panelist seçimi, duyusal test teknikleri hakkında bilgi kazandırmak ve gıdaların duyusal kalite özelliklerini duyusal değerlendirme ile belirleyerek sonuçları değerlendirip analiz etmelerini sağlamak.

Dersin İçeriği

Duyusal algılama, duyusal değerlendirme ve gıda sanayinde kullanımı, panelist seçimi, duyusal test teknikleri ve gıdaların duyusal kalite özelliklerini duyusal değerlendirme ile belirleyerek sonuçları değerlendirme

Dersin Ön Koşulu

yok

Kaynaklar

Lawless, H. T., Heymann, H. (2010). Sensory evaluation of food: principles and practices (Vol. 2). New York: Springer.

Notlar

ders notları ve slaytlar


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Gıda kalitesinin değerlendirilmesinde duyusal analizin önemini ve nerede, nasıl, kiminle yapılacağını bilir.
ÖÇ02 Duyusal analiz tekniklerini etkin bir şekilde kullanır.
ÖÇ03 Duyularını kullanarak gıdanın duyusal özelliklerini belirleyebilir.
ÖÇ04 Duyusal analiz yöntemlerinden en uygununu kullanarak ölçme ve değerlendirme yapabilir
ÖÇ05 Sorun karşısında uygun çözümlemeyi yapabilir.
ÖÇ06 Gıda sektöründe hammaddeden son ürüne kadar olan süreçte duyusal teknikleri kullanabilir
ÖÇ07 Duyusal bir problemi fark etme, duyusal analizi dizayn etme, ölçme ve sonuçlarını yorumlama becerisine sahip olur.
ÖÇ08 Laboratuvar uygulaması ile grup çalışmasını öğrenir
ÖÇ09 Duyusal analizlerde kullanılan istatistiksel yöntemleri uygular ve öğrenir.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Matematik, fen bilimleri ve Gıda Mühendisliğine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık Mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi.
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Gıda Mühendisliği ve teknolojisi alanlarındaki karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi.
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Gıda Mühendisliğinde karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi.
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Gıda Mühendisliği uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi.
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Gıda Mühendisliği alanında karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. 2
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Disiplin içi (Gıda Mühendisliği) ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi. 3
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; Gıda Mühendisliği alanında etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. 2
PÖÇ08 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık; Gıda Mühendisliği alanında bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi.
PÖÇ09 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Etik ilkelerine uygun davranma, Gıda Mühendisliği alanında mesleki ve etik sorumluluk ve mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi.
PÖÇ10 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Gıda Mühendisliği alanında proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi.
PÖÇ11 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Gıda Mühendisliği uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın Gıda Mühendisliği alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; Gıda Mühendisliği çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Gıda Kalitesi, duyusal kalite karakteristikleri ve duyusal değerlendirme Ders Notu Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Örnek Olay, Deney / Laboratuvar
2 Duyusal değerlendirmenin tanımı, tarihçesi, önemi ve sanayide kullanım amaçları. Ders Notu Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Örnek Olay
3 Duyusal Özellikler ve Algılama Zinciri Ders Notu Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Örnek Olay, Deney / Laboratuvar
4 Duyusal algılar ve algılama mekanizmaları Ders Notu Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Örnek Olay
5 Duyusal analiz laboratuvarı, ürün ve panel kontrolleri Ders Notu Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Deney / Laboratuvar
6 Duyusal analizde panellist seçimi, eğitimi ve panel büyüklüğü. Ders Notu Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Örnek Olay, Deney / Laboratuvar
7 Panelistlerin kararlarını etkileyen faktörler Ders Notu Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Örnek Olay, Deney / Laboratuvar
8 Ara Sınav Ders Notu Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav, Ödev
9 Farklılık testleri: ikili-üçlü, üçgen Ders Notu Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Örnek Olay, Deney / Laboratuvar
10 Farklılık testleri: kıyaslama, Ders Notu Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Deney / Laboratuvar, Problem Çözme
11 Farklılık testleri: sıralama, puanlama. Ders Notu Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Örnek Olay, Problem Çözme
12 Sıralama ve Puanlama teslerinin istatistiksel değerlendirilmesi Ders Notu Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Deney / Laboratuvar
13 Duyusal analizde kullanılan skalalar Ders Notu Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Örnek Olay, Deney / Laboratuvar
14 Tanımlayıcı Duyusal Analizler Ders Notu Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Örnek Olay, Deney / Laboratuvar
15 Tanımlayıcı duyusal analizlerin verilerini Anova analizi ile yorumlanması Ders Notu Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Örnek Olay
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 4 56
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 8 8
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 16 16
Toplam İş Yükü (Saat) 108
Toplam İş Yükü / 25 (s) 4,32
AKTS 4 AKTS

Güncelleme Zamanı: 09.05.2024 05:50