Genel Bilgi
Kod | IG309 |
Ad | Sensory Evaluation |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 5. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-2 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 4 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | İngilizce |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Uygulamalı Ders |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi MERVE DARICI |
Dersin Öğretim Elemanı |
Dr. Öğr. Üyesi MERVE DARICI
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Öğrencilere duyusal algılama, duyusal değerlendirme ve gıda sanayinde kullanımı, panelist seçimi, duyusal test teknikleri hakkında bilgi kazandırmak ve gıdaların duyusal kalite özelliklerini duyusal değerlendirme ile belirleyerek sonuçları değerlendirip analiz etmelerini sağlamak.
Dersin İçeriği
Duyusal algılama, duyusal değerlendirme ve gıda sanayinde kullanımı, panelist seçimi, duyusal test teknikleri ve gıdaların duyusal kalite özelliklerini duyusal değerlendirme ile belirleyerek sonuçları değerlendirme
Dersin Ön Koşulu
yok
Kaynaklar
Lawless, H. T., Heymann, H. (2010). Sensory evaluation of food: principles and practices (Vol. 2). New York: Springer.
Notlar
ders notları ve slaytlar
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Gıda kalitesinin değerlendirilmesinde duyusal analizin önemini ve nerede, nasıl, kiminle yapılacağını bilir. |
ÖÇ02 | Duyusal analiz tekniklerini etkin bir şekilde kullanır. |
ÖÇ03 | Duyularını kullanarak gıdanın duyusal özelliklerini belirleyebilir. |
ÖÇ04 | Duyusal analiz yöntemlerinden en uygununu kullanarak ölçme ve değerlendirme yapabilir |
ÖÇ05 | Sorun karşısında uygun çözümlemeyi yapabilir. |
ÖÇ06 | Gıda sektöründe hammaddeden son ürüne kadar olan süreçte duyusal teknikleri kullanabilir |
ÖÇ07 | Duyusal bir problemi fark etme, duyusal analizi dizayn etme, ölçme ve sonuçlarını yorumlama becerisine sahip olur. |
ÖÇ08 | Laboratuvar uygulaması ile grup çalışmasını öğrenir |
ÖÇ09 | Duyusal analizlerde kullanılan istatistiksel yöntemleri uygular ve öğrenir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Matematik, fen bilimleri ve Gıda Mühendisliğine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık Mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Gıda Mühendisliği ve teknolojisi alanlarındaki karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Gıda Mühendisliğinde karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Gıda Mühendisliği uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Gıda Mühendisliği alanında karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. | 2 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Disiplin içi (Gıda Mühendisliği) ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi. | 3 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; Gıda Mühendisliği alanında etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. | 2 |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık; Gıda Mühendisliği alanında bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. | |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Etik ilkelerine uygun davranma, Gıda Mühendisliği alanında mesleki ve etik sorumluluk ve mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. | |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Gıda Mühendisliği alanında proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. | |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Gıda Mühendisliği uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın Gıda Mühendisliği alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; Gıda Mühendisliği çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Gıda Kalitesi, duyusal kalite karakteristikleri ve duyusal değerlendirme | Ders Notu | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Örnek Olay, Deney / Laboratuvar |
2 | Duyusal değerlendirmenin tanımı, tarihçesi, önemi ve sanayide kullanım amaçları. | Ders Notu | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Örnek Olay |
3 | Duyusal Özellikler ve Algılama Zinciri | Ders Notu | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Örnek Olay, Deney / Laboratuvar |
4 | Duyusal algılar ve algılama mekanizmaları | Ders Notu | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Örnek Olay |
5 | Duyusal analiz laboratuvarı, ürün ve panel kontrolleri | Ders Notu | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Deney / Laboratuvar |
6 | Duyusal analizde panellist seçimi, eğitimi ve panel büyüklüğü. | Ders Notu | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Örnek Olay, Deney / Laboratuvar |
7 | Panelistlerin kararlarını etkileyen faktörler | Ders Notu | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Örnek Olay, Deney / Laboratuvar |
8 | Ara Sınav | Ders Notu | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev |
9 | Farklılık testleri: ikili-üçlü, üçgen | Ders Notu | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Örnek Olay, Deney / Laboratuvar |
10 | Farklılık testleri: kıyaslama, | Ders Notu | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Deney / Laboratuvar, Problem Çözme |
11 | Farklılık testleri: sıralama, puanlama. | Ders Notu | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Örnek Olay, Problem Çözme |
12 | Sıralama ve Puanlama teslerinin istatistiksel değerlendirilmesi | Ders Notu | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Deney / Laboratuvar |
13 | Duyusal analizde kullanılan skalalar | Ders Notu | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Örnek Olay, Deney / Laboratuvar |
14 | Tanımlayıcı Duyusal Analizler | Ders Notu | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Örnek Olay, Deney / Laboratuvar |
15 | Tanımlayıcı duyusal analizlerin verilerini Anova analizi ile yorumlanması | Ders Notu | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Örnek Olay |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 4 | 56 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 8 | 8 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 16 | 16 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 108 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,32 | ||
AKTS | 4 AKTS |