G327 Gıda Mevzuatı

2 AKTS - 2-0 Süre (T+U)- 5. Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod G327
Ad Gıda Mevzuatı
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 5. Yarıyıl
Süre (T+U) 2-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 2 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Etiket Z Zorunlu
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Prof. Dr. TURGUT CABAROĞLU
Dersin Öğretim Elemanı Prof. Dr. TURGUT CABAROĞLU (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

Öğrencilere, gıda mevzuatının temel ilkeleri, ulusal gıda mevzuatı, Türk Gıda Kanunu, önemli yönetmelikler, gıda işyerlerinin taşıması gereken asgari teknik ve hijyenik özellikler, sorumlu yöneticilik, gıda denetçiliği, Türk gıda Kodeksi Yönetmeliği ve ilgili tebliğler- uluslar arası gıda mevzuatı- Codex Alimentarius komisyonu konularında bilgi kazandırmak, ayrıca, öğrenciye gıda mevzuatı konusunda internet ve diğer kaynaklardan bilgiye ulaşma becerisini kazandırmaktır.

Dersin İçeriği

Gıda mevzuatının temel ilkeleri, ulusal gıda mevzuatı, Türk Gıda Kanunu, yönetmelikler, gıda işyerlerinin taşıması gereken asgari teknik ve hijyenik özellikler, sorumlu yöneticilik, gıda denetçiliği, mesleki etik, Türk gıda Kodeksi Yönetmeliği ve ilgili tebliğler- uluslar arası gıda mevzuatı- Codex Alimentarius komisyonu

Dersin Ön Koşulu

yok

Kaynaklar

Karabal, A. (2019). GIDA MEVZUATI VE GIDA GÜVENLİĞİ. International Journal of Social and Humanities Sciences, 3(1), 179-198.

Notlar

ders notu ve slaytlar


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Gıda mevzuatı ve gıda kanunu temel kavramını tanımlar
ÖÇ02 5996 sayılı Veteriner Hizmetleri Bitki Sağlığı Gıda ve Yem Kanunu nun amacınıve kapsamını açıklar
ÖÇ03 Gıda İşletmelerinin Kayıt ve Onay İşlemlerini ayırt eder
ÖÇ04 Kontrol görevlisi, gıda üretiminden sorumlu mühendis sorumluluklarını ve mesleki etik değerleri kavrar
ÖÇ05 Gıda Hijyen Yönetmeliği genel kurallarını listeler
ÖÇ06 Gıda üretim ve satış yeri denetim ilkelerini listeler
ÖÇ07 Türk Gıda Kodeksi Yönetmeliği Yatay Gıda Kodeksini ve temel yönetmelikleri (ambalaj, katkı maddeleri, etiketleme, bulaşanlar) açıklar


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Matematik, fen bilimleri ve Gıda Mühendisliğine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık Mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi.
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Gıda Mühendisliği ve teknolojisi alanlarındaki karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi.
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Gıda Mühendisliğinde karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi.
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Gıda Mühendisliği uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi.
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Gıda Mühendisliği alanında karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi.
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Disiplin içi (Gıda Mühendisliği) ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi.
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; Gıda Mühendisliği alanında etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi.
PÖÇ08 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık; Gıda Mühendisliği alanında bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi.
PÖÇ09 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Etik ilkelerine uygun davranma, Gıda Mühendisliği alanında mesleki ve etik sorumluluk ve mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. 5
PÖÇ10 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Gıda Mühendisliği alanında proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi.
PÖÇ11 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Gıda Mühendisliği uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın Gıda Mühendisliği alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; Gıda Mühendisliği çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. 5


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Gıda mevzuatının temel ilkeleri Ders notu Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
2 Gıda kanunları, Ulusal Gıda Mevzuatı tarihçesi Ders notu Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
3 5996 sayılı Veteriner Hizmetleri Bitki Sağlığı Gıda ve Yem Kanunu(İzlenebilirlik/Risk analizi/Resmi controller/İdari yaptırımlar) Ders notu Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
4 5996 sayılı Veteriner Hizmetleri Bitki Sağlığı Gıda ve Yem Kanunu(Gıda Güvenliği Şartları/İşletme Sorumlulukları) Ders notu Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
5 Gıda Hijyeni Yönetmeliği Ders notu Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
6 Gıda İşletmelerinin Kayıt ve Onayİşlemlerine DairYönetmelik Ders notu Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Örnek Olay
7 Gıda kontrol yönetmeliği/Gıda etiği/Meslek etiği Ders notu Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav, Ödev
8 Ara Sınav Ders notu Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Örnek Olay
9 Coğrafi işaretleri ürünler ve kontrolü Ders notu Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
10 Teknikgezi:TKB Adana İlTarım Müd. KontrolŞube ve İlkontrolLab. Müd. Ders notu Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Örnek Olay
11 Türk Gıda KodeksiYönetmeliği- (Yatay Gıda Kodeksi) Ambalajve Aroma Vericiler Ders notu Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
12 Gıda Katkı Maddeleri Yönetmeliği Ders notu Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
13 Gıda Etiketleme Yönetmeliği Ders notu Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Grup Çalışması
14 BulaşanlarYönetmeliği Ürün Tebliğleri (Dikey Gıda Kodeksi) Ders notu Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
15 Uluslararası Gıda Mevzuatı- CAC (Kodeks Alimentarius Komisyonu) Ders notu Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Gösterip Yaptırma
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Ders notu Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav, Ödev
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Ders notu Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav, Ödev


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 1 14
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 4 4
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 8 8
Toplam İş Yükü (Saat) 54
Toplam İş Yükü / 25 (s) 2,16
AKTS 2 AKTS

Güncelleme Zamanı: 19.02.2025 02:40