Genel Bilgi
Birim | SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ |
EĞİTİM PROGRAMLARI VE ÖĞRETİM (YL) (TEZSİZ) (İÖ) | |
Kod | EPÖ2706 |
Ad | Program Değerlendirme |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Güz ve Bahar |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. MÜKERREM TAŞ |
Dersin Öğretim Elemanı |
Doç. Dr. MÜKERREM TAŞ
(Bahar)
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin genel amacı, program değerlendirmenin temel kavramlarına, amacına ve program değerlendirme yaklaşımları ve modelleri, uygulama örnekleri ve program değerlendirme standartları ile ilgili bilimsel bilgi, beceri ve tutumları kazandırmaktır.
Dersin İçeriği
Bu dersin kapsamı, program değerlendirme ile ilgili temel kavramlar, program değerlendirmenin amacı, yararları, program değerlendirmenin tarihçesi (Yurt dışında ve Türkiye’de), program değerlendirmenin planlanması, program değerlendirmede kullanılan yöntemler, program değerlendirme yaklaşım ve modelleri, uygulama örnekleri ve program değerlendirme standartları ile ilgili bilgilerden oluşmaktadır.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Fitzpatrick, J. L. J. R. Sanders ve B. R. Worthen. (2004). Program evaluation. Alternative approaches (Third ed). Boston: Allyn ve Bacon, Pearson Education, Inc. Oliva, P. F. (2005). Developing the curriculum. (Sixth edition). Boston: Allyn ve Bacon Pearson Education.
Notlar
Ders sorumlusunun notları
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Program değerlendirme (PD) ile ilgili temel kavramların özelliklerini açıklar. |
ÖÇ02 | Program değerlendirme türlerini (biçimlendirici ve sonuca yönelik) karşılaştırır. |
ÖÇ03 | Program değerlendirme tarihinde önemli eğitsel sonuçlar doğrudan olayları açıklar. |
ÖÇ04 | Program değerlendirmenin aşamalarını ve yapılan işlemlerini açıklar. |
ÖÇ05 | Program değerlendirme modellerini benzer özelliklerine göre sınıflandırır. |
ÖÇ06 | Program değerlendirmede kullanılan yöntem ve tekniklerinin özelliklerini açıklar. |
ÖÇ07 | Program değerlendirme yaklaşımlarının/modellerinin üstün ve zayıf yönlerine göre değerlendirir. |
ÖÇ08 | Program değerlendirme standartlarını açıklar. |
ÖÇ09 | Bir program değerlendirme modeline bir yöntem ve tekniği seçerek öğretimini yaptığı ders kapsamındaki bir üniteyi değerlendirir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak eğitim programı ve öğretim bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir. | 4 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İlk, orta ve lise öğretim programlarını bütünlük içerisinde değerlendirir | 5 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Program geliştirme alanında yapılmış bilimsel bir yayını (makale, tez, bildiri ) değerlendirir. | 5 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mesleğinde kullanır. | 5 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Öğretimi geliştirme anacıyla plan hazırlayarak uygular | 2 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Öğretimle ilgili bir problemi bilimsel bir bakış açısıyla çözer. | 2 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Uzmanlık eğitiminin sağladığı bilgi ve deneyimler çerçevesinde öğrencilere rehberlik eder. | 2 |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Uzmanlık alanını eğitim ortamında işlevsel hale getirebilecek uygulamalar yapar | 3 |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Eğitim programı ve öğretim alanı kapsamındaki kuramsal bilgiyi uygulama alanı ile bütünleştirir. | 4 |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Eğitim bilimlerine dönük uygulamalarında yerel ve ulusal düzeyde yaşanan sorunların çözümünde sorumluluk alır. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Öğrencilerle, öğretmenlerle okul yönetimi, aileler ve çalışma grubundaki bireylerle etkili ve sağlıklı iletişim kurar. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Program geliştirmeyle ilgili yurtdışı kaynakları takip eder | 2 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Uzmanlık alanı ile ilgili süreçler ve ulaştığı sonuçlar konusunda meslektaşlarını bilgilendirir. | 2 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Uzmanlık alanında gereksinim duyduğu bilgi-iletişim teknolojilerini etkili bir şekilde kullanır. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Eğitim bilimlerine dönük uygulamalarının başarıya ulaşmasına kurum çalışanlarının desteğini (işbirliğini) sağlar. | 2 |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Eğitim bilimleri alanındaki sorunların kaynaklarını tespit ederek, sorunların çözümüne katkıda bulunur. | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Eğitim ortamındaki tüm paydaşlara uzmanlık alanının gerekliliğini ifade ederek onların işbirliğini sağlar. | |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Uzmanlık alanı ile ilgili uygulamalarında ortaya çıkan gereksinimleri eleştirel bir gözle değerlendirir. | 2 |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Uzmanlık alanı/ ilişkili olduğu disiplinlerde özümsediği bilgiyi uzmanlık düzeyinde geliştirir. | 4 |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Uzmanlık alanına dönük uygulamalarında paydaş davranışları konusunda bir öngörü geliştirir |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Dersin genel tanıtımı ve öğrenme görevlerinin açıklanması. | İlgili kaynakları okuma ve konuyla ilgili literatürü inceleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | PD ile ilgili temel kavramlar, program değerlendirmenin amacı, yararları, sınırlılıkları/ Program değerlendirme türleri, benzerlik ve farklılıkları | İlgili kaynakları okuma ve konuyla ilgili literatürü inceleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Program Değerlendirmenin Tarihsel Gelişimi (Türkiye’de ve Yurtdışında) | İlgili kaynakları okuma ve konuyla ilgili literatürü inceleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Program değerlendirme aşamaları ve yapılan işlemler | İlgili kaynakları okuma ve konuyla ilgili literatürü inceleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Program Değerlendirmede Kullanılan Nitel ve Nicel Araştırma Yöntemleri | İlgili kaynakları okuma ve konuyla ilgili literatürü inceleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Hedeflere Dayalı PD yaklaşımları | İlgili kaynakları okuma ve konuyla ilgili literatürü inceleme | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Katılımcı Odaklı PD modelleri I | İlgili kaynakları okuma ve konuyla ilgili literatürü inceleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınav | Sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev, Performans Değerlendirmesi |
9 | Katılımcı Odaklı PD modelleri II | İlgili kaynakları okuma ve konuyla ilgili literatürü inceleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Uzman Odaklı PD modelleri | İlgili kaynakları okuma ve konuyla ilgili literatürü inceleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Yönetime Dayalı PD modelleri | İlgili kaynakları okuma ve konuyla ilgili literatürü inceleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Tüketici Odaklı PD modelleri | Program değerlendirme modeli ve ders seçimini yapma, veri toplama aracını geliştirme ve uygulama | Öğretim Yöntemleri: Bireysel Çalışma, Proje Temelli Öğrenme |
13 | Program değerlendirmede meta-değerlendirme ve PD standartları | Program değerlendirme modeli ve ders seçimini yapma, veri toplama aracını geliştirme ve uygulama | Öğretim Yöntemleri: Bireysel Çalışma, Proje Temelli Öğrenme |
14 | Program Değerlendirme ve Akreditasyon | Program değerlendirme modeli ve ders seçimini yapma, veri toplama aracını geliştirme ve uygulama | Öğretim Yöntemleri: Bireysel Çalışma, Proje Temelli Öğrenme |
15 | Ünite değerlendirme çalışması ve ders hakkında genel değerlendirme | Program değerlendirme modeli ve ders seçimini yapma, veri toplama aracını geliştirme ve uygulama | Öğretim Yöntemleri: Bireysel Çalışma, Proje Temelli Öğrenme |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ödevlerin gözden geçirilmesi | Ölçme Yöntemleri: Ödev, Performans Değerlendirmesi |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |