EPÖ2706 Program Değerlendirme

6 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Birim SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ
EĞİTİM PROGRAMLARI VE ÖĞRETİM (YL) (TEZSİZ) (İÖ)
Kod EPÖ2706
Ad Program Değerlendirme
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Dönem Güz ve Bahar
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 6 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Yüksek Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Doç. Dr. MÜKERREM TAŞ
Dersin Öğretim Elemanı Doç. Dr. MÜKERREM TAŞ (Bahar) (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

Bu dersin genel amacı, program değerlendirmenin temel kavramlarına, amacına ve program değerlendirme yaklaşımları ve modelleri, uygulama örnekleri ve program değerlendirme standartları ile ilgili bilimsel bilgi, beceri ve tutumları kazandırmaktır.

Dersin İçeriği

Bu dersin kapsamı, program değerlendirme ile ilgili temel kavramlar, program değerlendirmenin amacı, yararları, program değerlendirmenin tarihçesi (Yurt dışında ve Türkiye’de), program değerlendirmenin planlanması, program değerlendirmede kullanılan yöntemler, program değerlendirme yaklaşım ve modelleri, uygulama örnekleri ve program değerlendirme standartları ile ilgili bilgilerden oluşmaktadır.

Dersin Ön Koşulu

Yok

Kaynaklar

Fitzpatrick, J. L. J. R. Sanders ve B. R. Worthen. (2004). Program evaluation. Alternative approaches (Third ed). Boston: Allyn ve Bacon, Pearson Education, Inc. Oliva, P. F. (2005). Developing the curriculum. (Sixth edition). Boston: Allyn ve Bacon Pearson Education.

Notlar

Ders sorumlusunun notları


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Program değerlendirme (PD) ile ilgili temel kavramların özelliklerini açıklar.
ÖÇ02 Program değerlendirme türlerini (biçimlendirici ve sonuca yönelik) karşılaştırır.
ÖÇ03 Program değerlendirme tarihinde önemli eğitsel sonuçlar doğrudan olayları açıklar.
ÖÇ04 Program değerlendirmenin aşamalarını ve yapılan işlemlerini açıklar.
ÖÇ05 Program değerlendirme modellerini benzer özelliklerine göre sınıflandırır.
ÖÇ06 Program değerlendirmede kullanılan yöntem ve tekniklerinin özelliklerini açıklar.
ÖÇ07 Program değerlendirme yaklaşımlarının/modellerinin üstün ve zayıf yönlerine göre değerlendirir.
ÖÇ08 Program değerlendirme standartlarını açıklar.
ÖÇ09 Bir program değerlendirme modeline bir yöntem ve tekniği seçerek öğretimini yaptığı ders kapsamındaki bir üniteyi değerlendirir.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak eğitim programı ve öğretim bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir. 4
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İlk, orta ve lise öğretim programlarını bütünlük içerisinde değerlendirir 5
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Program geliştirme alanında yapılmış bilimsel bir yayını (makale, tez, bildiri ) değerlendirir. 5
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mesleğinde kullanır. 5
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Öğretimi geliştirme anacıyla plan hazırlayarak uygular 2
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Öğretimle ilgili bir problemi bilimsel bir bakış açısıyla çözer. 2
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Uzmanlık eğitiminin sağladığı bilgi ve deneyimler çerçevesinde öğrencilere rehberlik eder. 2
PÖÇ08 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Uzmanlık alanını eğitim ortamında işlevsel hale getirebilecek uygulamalar yapar 3
PÖÇ09 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Eğitim programı ve öğretim alanı kapsamındaki kuramsal bilgiyi uygulama alanı ile bütünleştirir. 4
PÖÇ10 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Eğitim bilimlerine dönük uygulamalarında yerel ve ulusal düzeyde yaşanan sorunların çözümünde sorumluluk alır.
PÖÇ11 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Öğrencilerle, öğretmenlerle okul yönetimi, aileler ve çalışma grubundaki bireylerle etkili ve sağlıklı iletişim kurar.
PÖÇ12 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Program geliştirmeyle ilgili yurtdışı kaynakları takip eder 2
PÖÇ13 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Uzmanlık alanı ile ilgili süreçler ve ulaştığı sonuçlar konusunda meslektaşlarını bilgilendirir. 2
PÖÇ14 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Uzmanlık alanında gereksinim duyduğu bilgi-iletişim teknolojilerini etkili bir şekilde kullanır.
PÖÇ15 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Eğitim bilimlerine dönük uygulamalarının başarıya ulaşmasına kurum çalışanlarının desteğini (işbirliğini) sağlar. 2
PÖÇ16 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Eğitim bilimleri alanındaki sorunların kaynaklarını tespit ederek, sorunların çözümüne katkıda bulunur.
PÖÇ17 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Eğitim ortamındaki tüm paydaşlara uzmanlık alanının gerekliliğini ifade ederek onların işbirliğini sağlar.
PÖÇ18 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Uzmanlık alanı ile ilgili uygulamalarında ortaya çıkan gereksinimleri eleştirel bir gözle değerlendirir. 2
PÖÇ19 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Uzmanlık alanı/ ilişkili olduğu disiplinlerde özümsediği bilgiyi uzmanlık düzeyinde geliştirir. 4
PÖÇ20 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Uzmanlık alanına dönük uygulamalarında paydaş davranışları konusunda bir öngörü geliştirir


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Dersin genel tanıtımı ve öğrenme görevlerinin açıklanması. İlgili kaynakları okuma ve konuyla ilgili literatürü inceleme Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
2 PD ile ilgili temel kavramlar, program değerlendirmenin amacı, yararları, sınırlılıkları/ Program değerlendirme türleri, benzerlik ve farklılıkları İlgili kaynakları okuma ve konuyla ilgili literatürü inceleme Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
3 Program Değerlendirmenin Tarihsel Gelişimi (Türkiye’de ve Yurtdışında) İlgili kaynakları okuma ve konuyla ilgili literatürü inceleme Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
4 Program değerlendirme aşamaları ve yapılan işlemler İlgili kaynakları okuma ve konuyla ilgili literatürü inceleme Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
5 Program Değerlendirmede Kullanılan Nitel ve Nicel Araştırma Yöntemleri İlgili kaynakları okuma ve konuyla ilgili literatürü inceleme Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
6 Hedeflere Dayalı PD yaklaşımları İlgili kaynakları okuma ve konuyla ilgili literatürü inceleme Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma
7 Katılımcı Odaklı PD modelleri I İlgili kaynakları okuma ve konuyla ilgili literatürü inceleme Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
8 Ara Sınav Sınava hazırlık Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav, Ödev, Performans Değerlendirmesi
9 Katılımcı Odaklı PD modelleri II İlgili kaynakları okuma ve konuyla ilgili literatürü inceleme Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
10 Uzman Odaklı PD modelleri İlgili kaynakları okuma ve konuyla ilgili literatürü inceleme Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
11 Yönetime Dayalı PD modelleri İlgili kaynakları okuma ve konuyla ilgili literatürü inceleme Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
12 Tüketici Odaklı PD modelleri Program değerlendirme modeli ve ders seçimini yapma, veri toplama aracını geliştirme ve uygulama Öğretim Yöntemleri:
Bireysel Çalışma, Proje Temelli Öğrenme
13 Program değerlendirmede meta-değerlendirme ve PD standartları Program değerlendirme modeli ve ders seçimini yapma, veri toplama aracını geliştirme ve uygulama Öğretim Yöntemleri:
Bireysel Çalışma, Proje Temelli Öğrenme
14 Program Değerlendirme ve Akreditasyon Program değerlendirme modeli ve ders seçimini yapma, veri toplama aracını geliştirme ve uygulama Öğretim Yöntemleri:
Bireysel Çalışma, Proje Temelli Öğrenme
15 Ünite değerlendirme çalışması ve ders hakkında genel değerlendirme Program değerlendirme modeli ve ders seçimini yapma, veri toplama aracını geliştirme ve uygulama Öğretim Yöntemleri:
Bireysel Çalışma, Proje Temelli Öğrenme
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Ödevlerin gözden geçirilmesi Ölçme Yöntemleri:
Ödev, Performans Değerlendirmesi
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Sınava hazırlık Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 5 70
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 15 15
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 30 30
Toplam İş Yükü (Saat) 157
Toplam İş Yükü / 25 (s) 6,28
AKTS 6 AKTS

Güncelleme Zamanı: 24.02.2025 12:25