Genel Bilgi
Kod | PGÖ715 |
Ad | Eğitimde Program Geliştirme |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | . Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. MEMET KARAKUŞ |
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin genel amacı, program geliştirmeye farklı boyutlar açısından bakmak, bilimsel bir disiplin olarak program geliştirmenin tarihsel süreç içerisindeki gelişimini incelemek, öğrencilere alandaki güncel kavramlar ile farklı program geliştirme modellerine yönelik bakış açısı kazandırmaktır
Dersin İçeriği
Bu dersin içeriği aşağıda belirtilen konulardan oluşmaktadır. Program geliştirmenin ilkeleri Eğitim programını planlama Program geliştirme modelleri Eğitim felsefesi ve amaçları İhtiyaç değerlendirme Eğitim programının genel amaçları ve kazanımları Eğitim programının düzenlenmesi ve uygulanması Eğitim programı ve öğretim Eğitim programının değerlendirilmesi
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Oliva, Peter F. (2005). Developing the Curriculum. (Sixth Edition) Pearson Education Inc. USA
Notlar
Konuyla ilgili ulusal ve uluslararası literatür, çevrimiçi kaynaklar, tezler, makaleler, araştırma raporları
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Eğitim programı kavramını açıklar. |
ÖÇ02 | Programın bilimsel, felsefi, toplumsal, psikolojik ve ekonomik temellerini yorumlar. |
ÖÇ03 | Program tasarımının temellerini analiz eder. |
ÖÇ04 | Program geliştirmenin temel amacını, kavramsal özelliklerini ve kullanım alanlarını inceler |
ÖÇ05 | Program geliştirme modellerini açıklar |
ÖÇ06 | Program geliştirme alanındaki alternatif yaklaşımları analiz eder |
ÖÇ07 | Program geliştirmenin kökenini ve çağdaş program geliştirme konusundaki günümüz eğilimlerini inceler |
ÖÇ08 | Bilişsel, duyuşsal ve psikomotor alanda taksonomik olarak hedefler yazar. |
ÖÇ09 | Programın içeriğini düzenlemede kullanabileceği stratejileri açıklar. |
ÖÇ10 | Öğretim ve program arasındaki ilişkiyi yorumlar. |
ÖÇ11 | Eğitim programının ögelerini açıklar. |
ÖÇ12 | Yaptığı her eğitsel etkinliği planlı olarak gerçekleştirmeye önem verir. |
ÖÇ13 | Program geliştirmeyle ilgili tartışmalara istekli olarak katılır. |
ÖÇ14 | Uygulamadaki mevcut öğretim programlarını eleştirir. |
ÖÇ15 | Uzmanlık alanıyla ilgili bir temaya yönelik program tasarlar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, eğitim programları ve öğretim alanındaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir. | 4 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bir problemin çok boyutlu nedenlerini kavrayarak, problemi bir bütünlük içerisinde değerlendirir | 3 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Eğitim programları ve öğretim alanındaki bilimsel bir makaleyi inceler | 5 |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Eğitim programları ve öğretim alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır | 4 |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Eğitim programları ve öğretimi incelemeye yönelik teknik ve ölçme araçlarını uygular ve geliştirir | 3 |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Eğitim programları ve öğretim kapsamındaki bir problemi bilimsel bir bakış açısıyla çözer. | 4 |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Uzmanlık eğitiminin sağladığı bilgi ve deneyimlerle eğitim programları ve öğretim alanından mezun olan bireylere rehberlik eder. | 3 |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Uzmanlık alanını eğitim ortamında işlevsel hale getirebilecek uygulamalar konusunda bilgi ve deneyim kazanır. | 5 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Eğitim programları ve öğretim alanı kapsamındaki kuramsal bilgiyi uygulama alanı ile bütünleştirir. | 4 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Eğitim programları ve öğretim uygulamalarında yerel ve ulusal düzeyde yaşanan sorunların çözümünde sorumluluk alı | 3 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Öğrencilerle, öğretmenlerle okul yönetimi, aileler ve çalışma grubundaki bireylerle etkili ve sağlıklı iletişim kurar. | 2 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Alanı ile ilgili yurtdışı kaynakları takip edebilecek düzeyde yabancı dil bilir. | 2 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Uzmanlık alanı ile ilgili süreçler ve ulaştığı sonuçlar konusunda meslektaşlarını bilgilendirir. | 2 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Uzmanlık alanında gereksinim duyduğu farklı istatistiksel teknikleri ve bilgi-iletişim teknolojilerini etkili bir şekilde kullanır. | 2 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Eğitim programları ve öğretime dönük uygulamalarının başarıya ulaşmasına kurum çalışanlarının desteğini (işbirliğini) sağlar. | 3 |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Eğitim programları ve öğretim alanındaki sorunların kaynaklarını tespit ederek, sorunların çözümüne katkıda bulunur. | 3 |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Eğitim ortamındaki tüm paydaşlara uzmanlık alanının gerekliliğini ifade ederek onların işbirliğini sağlar. | 3 |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Uzmanlık alanı ile ilgili uygulamalarında ortaya çıkan gereksinimleri eleştirel bir gözle değerlendirir. | 3 |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Uzmanlık alanı/ ilişkili olduğu disiplinlerde özümsediği bilgiyi uzmanlık düzeyinde geliştirir. | 3 |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Uzmanlık alanına dönük uygulamalarında paydaş davranışları konusunda bir öngörü geliştirir |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Eğitim programıyla ilgili temel kavramlar. | Konuyla ilgili makalelerin okunması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
2 | Program geliştirmede sosyoloji, tarih, felsefe, psikoloji ve teknolojinin rolü ve önemi. | Konuyla ilgili makalelerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
3 | Program geliştirme modelleri | Program geliştirmenin tarihsel gelişiminin incelenmesi. | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Proje Temelli Öğrenme |
4 | Eğitim programının tasarımı. | Program tasarımı ve felsefe ilişkisinin araştırılması. | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Problem Çözme, Proje Temelli Öğrenme |
5 | Program geliştirme aşamaları ve İhtiyaç Analizi. | Mevcut bir öğretim programının incelenmesi. | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Bireysel Çalışma |
6 | Eğitim hedeflerinin sınıflaması. | Mevcut bir öğretim programıın hedeflerinin incelenmesi. | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
7 | Eğitim programında içeriğin seçimi | Mevcut bir öğretim programının içeriğinin incelenmesi. | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Soru-Cevap, Problem Çözme |
8 | Ara Sınavlar | Portfolyo hazırlamak. | Ölçme Yöntemleri: Portfolyo |
9 | Eğitim programında öğrenme yaşantılarının seçimi. | Mevcut bir eğitim programınındaki öğrenme yaşantılarının incelenmesi. | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Proje Temelli Öğrenme |
10 | Eğitim programının değerlendirmesi. | Program dğerlendirme modellerinin incelenmesi. | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Bireysel Çalışma, Proje Temelli Öğrenme |
11 | Günümüzden Geleceğe Program Geliştirmede Farklı Eğilimler. | Farklı kuruluşların ( OECD, AEF, UNNESCO...) eğitimin geleceğine ilişkin raporlarının incelenmesi. | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Proje Temelli Öğrenme |
12 | Program Geliştirme uygulamaları | Bir dersin öğretim programının incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Proje Temelli Öğrenme |
13 | Geliştirilen programın sunumu | Pover point sunusu hazırlamak. | Öğretim Yöntemleri: Proje Temelli Öğrenme , Alıştırma ve Uygulama |
14 | Program geliştirme sürecinde yaşanan sorunlar ve çözüm yolları Paneli | Panel için hazırlık yapmak. | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Beyin Fırtınası |
15 | Dersin genel değerlendirmesi | Dönem boyunca yapılan çalışmaların gözden geçirilmesi. | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Portfolyo hazırlamak. | Ölçme Yöntemleri: Portfolyo |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Portfolyo hazırrlamak. | Ölçme Yöntemleri: Portfolyo |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 23 | 23 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 150 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,00 | ||
AKTS | 6 AKTS |