Genel Bilgi
Dersin Amacı / Hedefi
Dersin genel amacı, belirlenen konuların işlenmesi aracılığıyla, dersi alan bireylerde okul ile toplum, kültür, ekonomi, siyaset, ideoloji ve iktidar arasındaki karşılıklı ilişkilere yönelik farkındalık ve bunları doğru okuyabilme/anlayabilme becerisi kazandırmaktır.
Dersin İçeriği
Bu derste, eğitim programının tanımı ve türleri, örtük program alanında kullanılan temel kavramlar (eğitim felsefesi, kültür, Çokkültürlülük & Çokkültürlü Eğitim, İdeoloji, Sosyal Sınıf, Cinsiyet & Toplumsal Cinsiyet, vb. ), örtük programın öğeleri, örtük programa ilişkin yaklaşımlar, örtük programın bilişsel ve duyuşsal öğrenmeler üzerindeki önemi ile eğitimde ideoloji, cinsiyet ayırımcılığı, dini eğilimler, neoliberal politikalar gibi örtük programın egemen olduğu konular incelenmektedir.
Dersin Ön Koşulu
Toplumsal, siyasal, çevresel vb. konulara duyarlılık
Kaynaklar
Anyon, J. (1980) Social Class and the hidden curriculum of work. Journal of Education, 162 (1), pp. 67 – 92. Apple, M. W. (1986). Teachers and texts. New York: Routledge Apple, M. W. (1990). Ideology and curriculum. New York: Routledge Apple, M. W. (1993). Official knowledge. New York: Routledge Apple, M. W. & Beane, J. (2011). Demokratik okullar. Ankara: Dipnot Yayınları Doğanay, A. & Sarı, M. (2004). İlköğretim ikinci kademe öğrencilerine temel demokratik değerlerin kazandırılma düzeyi ve bu değerlerin kazandırılması sürecinde açık ve örtük programın etkilerinin karşılaştırılması. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi Dergisi, 10(39), 356-383. Giroux, H. A. (2007). Eleştirel pedagoji ve neoliberalizm. İstanbul: Kalkedon Yayınları Gutek, G. L. (2001), Eğitime felsefi ve ideolojik yaklaşımlar. Ankara: Ütopya Yayınları. Jackson, P. W. (1968). Life in classrooms. New York: Teachers College Press İnal, K. (2004). Eğitim ve iktidar. Ankara: Ütopya Yayınları İnal, K. (2008). Eğitim ve ideoloji. İstanbul: Kalkedon Yayınları. Margolis, E. (Edt. 2001). Hidden curriculum in higher education. NewYork, London: Routledge McLaren, P. (2003). Life in schools. Boston: Pearson Education, Inc. Yüksel, S. (2004). Örtük Program: Eğitimde saklı uygulamalar. Ankara: Nobel yayınevi.
Notlar
Konuyla ilgili dijital veri tabanları, makaleler, tezler, dergiler, videolar, sunular
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Örtük programla ilgili temel kavramları açıklar. |
ÖÇ02 | Örtük programın öğelerini ayırt eder. |
ÖÇ03 | Örtük programa ilişkin yaklaşımları açıklar. |
ÖÇ04 | Bilişsel alan öğrenmelerinde örtük programın işlevini açıklar. |
ÖÇ05 | Duyuşsal alan öğrenmelerinde örtük programın işlevini açıklar. |
ÖÇ06 | Çeşitli toplumsal alanlarda örtük programın nasıl işlediğini tartışır. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, eğitim programları ve öğretim alanındaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir. | 5 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bir problemin çok boyutlu nedenlerini kavrayarak, problemi bir bütünlük içerisinde değerlendirir | 3 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Eğitim programları ve öğretim alanındaki bilimsel bir makaleyi inceler | 4 |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Eğitim programları ve öğretim alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır | 4 |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Eğitim programları ve öğretimi incelemeye yönelik teknik ve ölçme araçlarını uygular ve geliştirir | 3 |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Eğitim programları ve öğretim kapsamındaki bir problemi bilimsel bir bakış açısıyla çözer. | 4 |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Uzmanlık eğitiminin sağladığı bilgi ve deneyimlerle eğitim programları ve öğretim alanından mezun olan bireylere rehberlik eder. | |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Uzmanlık alanını eğitim ortamında işlevsel hale getirebilecek uygulamalar konusunda bilgi ve deneyim kazanır. | 3 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Eğitim programları ve öğretim alanı kapsamındaki kuramsal bilgiyi uygulama alanı ile bütünleştirir. | 4 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Eğitim programları ve öğretim uygulamalarında yerel ve ulusal düzeyde yaşanan sorunların çözümünde sorumluluk alı | 5 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Öğrencilerle, öğretmenlerle okul yönetimi, aileler ve çalışma grubundaki bireylerle etkili ve sağlıklı iletişim kurar. | 3 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Alanı ile ilgili yurtdışı kaynakları takip edebilecek düzeyde yabancı dil bilir. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Uzmanlık alanı ile ilgili süreçler ve ulaştığı sonuçlar konusunda meslektaşlarını bilgilendirir. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Uzmanlık alanında gereksinim duyduğu farklı istatistiksel teknikleri ve bilgi-iletişim teknolojilerini etkili bir şekilde kullanır. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Eğitim programları ve öğretime dönük uygulamalarının başarıya ulaşmasına kurum çalışanlarının desteğini (işbirliğini) sağlar. | 4 |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Eğitim programları ve öğretim alanındaki sorunların kaynaklarını tespit ederek, sorunların çözümüne katkıda bulunur. | 5 |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Eğitim ortamındaki tüm paydaşlara uzmanlık alanının gerekliliğini ifade ederek onların işbirliğini sağlar. | 4 |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Uzmanlık alanı ile ilgili uygulamalarında ortaya çıkan gereksinimleri eleştirel bir gözle değerlendirir. | 4 |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Uzmanlık alanı/ ilişkili olduğu disiplinlerde özümsediği bilgiyi uzmanlık düzeyinde geliştirir. | 5 |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Uzmanlık alanına dönük uygulamalarında paydaş davranışları konusunda bir öngörü geliştirir | 4 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Dersin genel tanıtımı ve görev dağılımı | Konuyla ilgili literatür taraması ve okumalar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Eğitimde ve Örtük Program alanında temel kavramlar (Eğitim, Eğitim felsefesi, Toplumsal yapı, Ekonomi, Politika, Kültür, Çokkültürlülük, Çokkültürlü eğitim, İdeoloji, Sosyal sınıf, Cinsiyet, Toplumsal cinsiyet, vb.) | Konuyla ilgili literatür taraması ve okumalar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Eğitim Programı ve Program türleri (Açık ve Örtük Programlar) | Konuyla ilgili literatür taraması ve okumalar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Bilişsel ve Duyuşsal alan öğrenmelerinde örtük program | Konuyla ilgili literatür taraması ve okumalar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
5 | Örtük Programın Öğeleri | Konuyla ilgili literatür taraması ve okumalar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
6 | Örtük Programa İlişkin Yaklaşımlar | Konuyla ilgili literatür taraması ve okumalar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Örtük Programa yönelik araştırmalarda yöntem | Konuyla ilgili literatür taraması ve okumalar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
8 | Ara Sınavlar | Sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Eleştirel Pedagoji | Konuyla ilgili literatür taraması ve okumalar | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası |
10 | Demokratik Değerlerin Öğretimi ve Örtük program | Konuyla ilgili literatür taraması ve okumalar | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Tartışma |
11 | Eğitimde Cinsiyet Ayırımcılığı (LGBT+ dahil) ve örtük pogram | Konuyla ilgili bilimsel bir araştırma tasarlama | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
12 | Okullarda ve toplumda (medya dahil) şiddet kültürü ve Örtük program | Konuyla ilgili bilimsel bir araştırma tasarlama | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
13 | Ders Kitaplarındaki İdeolojik Eğilimler | Konuyla ilgili bilimsel bir araştırma tasarlama | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
14 | Kapsayıcı Eğitim ve örtük program | Dezavantajlı gruplardan biriyle ilgili bir araştırma tasarlama | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
15 | Günümüz Milli Eğitim Politikaları ve Örtük program (Eğitsel, ideolojik, toplumsal ve ekonomik politikalar) | literatür taraması ve okumalar | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları-1 | Sunu Paylaşımı | Ölçme Yöntemleri: Performans Değerlendirmesi |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları-2 | Portfolyo | Ölçme Yöntemleri: Portfolyo |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |