PGÖ708 Öğrenme Kuramları

6 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod PGÖ708
Ad Öğrenme Kuramları
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl . Yarıyıl
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 6 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Yüksek Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Doç. Dr. MÜKERREM TAŞ


Dersin Amacı / Hedefi

Bu derste, öğrenciler öğrenmenin nasıl gerçekleştiğini, öğrenmeyi etkileyen faktörleri, öğrenme teorilerini, ilkelerini, sayıltılarını ve öğrenme kuramlarının öğretimde uygulanabilirliği ile ilgili temel bilgileri kazanır.

Dersin İçeriği

Bu ders, öğrenmeyi etkileyen faktörleri ve öğrenmenin nasıl oluştuğunu açıklayan davranışçı, bilişsel, yapılandırmacı, nörofizyolojik ve sosyal öğrenme kuramlarının sayıltıları, kavramları, ilkeleri, sınırlılıkları ve bu kuramların davranış geliştirme sürecinde ve öğretimde kullanılması ile ilgili bilgilerden oluşmaktadır.

Dersin Ön Koşulu

Yok

Kaynaklar

Dale H. Schunk (2009). Öğrenme Teorileri Eğitimsel bir bakışla, 5. Baskıdan Çeviri (Çeviri Editörü: Muzaffer Şahin), Ankara: Nobel Yayın Dağıtım. Ormrod, J.E. (2008). Human Learning (5.Ed.), USA: Pearson Merrill Prentice Hall. Senemoğlu, N. (2009). Development, Learning and Teaching. Pegem Akademi, Ankara.

Notlar

Dersin sorumlusu tarafından önerilen diğer kaynaklar ve makaleler.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Öğrenme ile ilgili temel kavramları açıklar.
ÖÇ02 Öğrenmeyi etkileyen faktörleri açıklar.
ÖÇ03 Öğrenme sürecinde beynin rolünü açıklar.
ÖÇ04 Davranışçı öğrenme kuramının temel sayıltılarını yorumlar.
ÖÇ05 Davranışçı öğrenme kuramının eğitsel doğurgularını yorumlar.
ÖÇ06 Bilişsel öğrenme kuramlarının temel sayıltılarını yorumlar.
ÖÇ07 Öğrenme-bellek-bilgi işleme süreçleri arasındaki ilişkiyi açıklar.
ÖÇ08 Bilişsel öğrenme kuramlarının eğitsel doğurgularını yorumlar.
ÖÇ09 Öğrenme stratejilerini açıklar/özelliklerine göre sınıflandırır.
ÖÇ10 Gestalt kuramının öğrenmeye katkılarını değerlendirir.
ÖÇ11 Yapılandırmacı öğrenme kuramının temel ilkelerini açıklar.
ÖÇ12 Radikal ve sosyo-kültürel yapılandırmacılık arasındaki benzerlik ve farklılıkları yorumlar.
ÖÇ13 Örtük öğrenmenin temel özelliklerini açıklar.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, eğitim programları ve öğretim alanındaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir. 4
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bir problemin çok boyutlu nedenlerini kavrayarak, problemi bir bütünlük içerisinde değerlendirir 2
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Eğitim programları ve öğretim alanındaki bilimsel bir makaleyi inceler 5
PÖÇ04 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Eğitim programları ve öğretim alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır 4
PÖÇ05 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Eğitim programları ve öğretimi incelemeye yönelik teknik ve ölçme araçlarını uygular ve geliştirir 2
PÖÇ06 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Eğitim programları ve öğretim kapsamındaki bir problemi bilimsel bir bakış açısıyla çözer. 4
PÖÇ07 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Uzmanlık eğitiminin sağladığı bilgi ve deneyimlerle eğitim programları ve öğretim alanından mezun olan bireylere rehberlik eder.
PÖÇ08 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Uzmanlık alanını eğitim ortamında işlevsel hale getirebilecek uygulamalar konusunda bilgi ve deneyim kazanır. 4
PÖÇ09 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Eğitim programları ve öğretim alanı kapsamındaki kuramsal bilgiyi uygulama alanı ile bütünleştirir. 5
PÖÇ10 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Eğitim programları ve öğretim uygulamalarında yerel ve ulusal düzeyde yaşanan sorunların çözümünde sorumluluk alı
PÖÇ11 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Öğrencilerle, öğretmenlerle okul yönetimi, aileler ve çalışma grubundaki bireylerle etkili ve sağlıklı iletişim kurar. 2
PÖÇ12 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Alanı ile ilgili yurtdışı kaynakları takip edebilecek düzeyde yabancı dil bilir. 4
PÖÇ13 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Uzmanlık alanı ile ilgili süreçler ve ulaştığı sonuçlar konusunda meslektaşlarını bilgilendirir. 2
PÖÇ14 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Uzmanlık alanında gereksinim duyduğu farklı istatistiksel teknikleri ve bilgi-iletişim teknolojilerini etkili bir şekilde kullanır. 2
PÖÇ15 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Eğitim programları ve öğretime dönük uygulamalarının başarıya ulaşmasına kurum çalışanlarının desteğini (işbirliğini) sağlar.
PÖÇ16 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Eğitim programları ve öğretim alanındaki sorunların kaynaklarını tespit ederek, sorunların çözümüne katkıda bulunur. 3
PÖÇ17 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Eğitim ortamındaki tüm paydaşlara uzmanlık alanının gerekliliğini ifade ederek onların işbirliğini sağlar.
PÖÇ18 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Uzmanlık alanı ile ilgili uygulamalarında ortaya çıkan gereksinimleri eleştirel bir gözle değerlendirir. 2
PÖÇ19 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Uzmanlık alanı/ ilişkili olduğu disiplinlerde özümsediği bilgiyi uzmanlık düzeyinde geliştirir. 4
PÖÇ20 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Uzmanlık alanına dönük uygulamalarında paydaş davranışları konusunda bir öngörü geliştirir


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Tanıtım–Ödev konuları ve dersin yönergesi hakkında tartışma, soruları yanıtlama. Önerilen kitapları ve makaleleri okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
2 Öğrenmeyle ilgili temel kavramlar, öğrenme-öğretim ilişkisi, öğrenmeyi etkileyen faktörler Önerilen kitapları ve makaleleri okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
3 Beyin-öğrenme ilişkisi Önerilen kitapları ve makaleleri okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
4 Davranışçı öğrenme kuramı-Klasik koşullanma kavramı, ilkeleri ve eğitsel doğurguları. Önerilen kitapları ve makaleleri okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma
5 Davranışçı öğrenme kuramı Edimsel koşullanma kavramı, ilkeleri ve eğitsel doğurguları. Önerilen kitapları ve makaleleri okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma
6 Sosyal öğrenme kuramı (temel ilkeleri, kavramları ve eğitsel doğurguları). Önerilen kitapları ve makaleleri okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma
7 Gestalt kuramı. Önerilen kitapları ve makaleleri okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
8 Ara Sınavlar Sınava hazırlanma Öğretim Yöntemleri:
Bireysel Çalışma
9 Bilişsel öğrenme kuramları -Bellek ve biliş ilişkisi, bilgiyi işleme kuramının temel sayıltıları ve kavramları. Önerilen kitapları ve makaleleri okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay
10 Bilişsel öğrenme kuramları- Bilişsel yük kuramı, ve ikili kodlama kuramının temel sayıltıları ve kavramları. Önerilen kitapları ve makaleleri okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay
11 Bilişsel öğrenme kuramlarının eğitsel doğurguları) Önerilen kitapları ve makaleleri okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay
12 Oluşturmacı öğrenme kuramları (temel ilkeleri, radikal ve sosyo-kültürel yapılandırmacılık ve eğitsel doğurguları). Önerilen kitapları ve makaleleri okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay
13 Piaget, Bruner ve Vygotsky'nin öğrenme ile ilgili görüşlerinin karşılaştırılması. Önerilen kitapları ve makaleleri okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
14 Öğrenme-düşünme-karar verme ve problem çözme ilişkisi Önerilen kitapları ve makaleleri okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay
15 Örtük öğrenme Önerilen kitapları ve makaleleri okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
16 Final Sınavı Sınava hazırlanma Öğretim Yöntemleri:
Bireysel Çalışma
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Sınava hazırlık Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 5 70
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 15 15
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 30 30
Toplam İş Yükü (Saat) 157
Toplam İş Yükü / 25 (s) 6,28
AKTS 6 AKTS

Güncelleme Zamanı: 09.05.2024 06:59