Genel Bilgi
Kod | PGÖ813 |
Ad | Modelden Yayına Bilimler Araştırma (Z) |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Güz ve Bahar |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Doktora Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. MEDİHA SARI |
Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. MEDİHA SARI
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin genel amacı, eğitim bilimlerinin çeşitli alanlarında doktora eğitimi alan bireylere, bilimsel araştırma okur-yazarlığı kapsamında yer alan çeşitli bilgi, beceri ve tutumların kazandırılmasıdır.
Dersin İçeriği
Öğrencilere, bir bilimsel çalışmayı doğru okuyup anlayabilme ve değerlendirebilme; özgün problemlere dayalı bir bilimsel araştırmayı, planlama, desenleme, uygulama ve raporlaştırma sürecinde, etik ilkeleri dikkate alarak, bilimsel yöntemin aşamalarını doğru ve etkili bir biçimde kullanabilme ile ilgili bilgi, beceri ve tutumların kazandırılması ön görülmektedir
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Balcı, A. (2015). Sosyal bilimlerde araştırma: Yöntem, teknik ve ilkeler. Ankara: Pegem A Yayıncılık. Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E. K., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. Demirel, F. (2012). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara : Pegem A Yayıncılık Creswell, J., W. (2017). Karma yöntem araştırmalarına giriş (Çev. Edt: M. Sözbilir). Ankara: Pegem Yayınları Creswell, J., W. (2017). Eğitim araştırmaları: Nicel ve nitel araştırmanın planlanması, yürütülmesi ve değerlendirilmesi (Çev. Edt: H. Ekşi). İstanbul: EDAM Yayınları Kanadlı, S. (2019). Sosyal bilimlerde teoriden uygulamaya araştırma sentezi: Nicel, nitel ve karma yöntemler: Ankara : Pegem A Yayıncılık Karasar, N. (2012). Bilimsel araştırma yöntemi– kavramlar ilkeler teknikler. Ankara: Nobel Yayınevi Miles, M. B. & Huberman, A.M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded sourcebook. California: SAGE Publications. Özmen, H., ve Karamustafaoğlu, O. (2019). Eğitimde araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem A Yayıncılık Patton, M. Q. (2014). Nitel araştırma ve değerlendirme yöntemleri (Çev. Edit. M. Bütün ve S. B. Demir). Ankara: Pegem A Yayıncılık Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2018). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayınları
Notlar
Veri tabanları, konuyla ilgili ulusal /uluslar arası makaleler, tezler, araştırma raporları, kongre kitapları, dergiler, sunular
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Bilimsel araştırma süreçleri ile ilgili temel kavramları açıklar (bilgi, bilim, bilimsel yöntem, paradigma, hipotez, varsayım, evren, örneklem, vb.) |
ÖÇ02 | Pozitivist ve post-pozitivist yaklaşımların özellikleri ile farklılıklarını açıklar. |
ÖÇ03 | Nicel ve nitel araştırma yöntemlerini üstünlük ve sınırlıkları bakımından karşılaştırır. |
ÖÇ04 | Nicel ve nitel araştırma model ve desenlerinin temel özellikleri ile kullanım amaçlarını açıklar. |
ÖÇ05 | Karma yöntem araştırmalarının özelliklerini, desenlerini ve üstünlüklerini açıklar. |
ÖÇ06 | Veri toplama ve veri analizi biçimlerini açıklar. |
ÖÇ07 | Bilimsel araştırmalarda, veri toplama ve analiz biçimlerini belirlemede dikkate alınan ölçütleri açıklar. |
ÖÇ08 | Bilimsel araştırmada geçerlik ve güvenirliğin anlam ve önemini açıklar. |
ÖÇ09 | Çeşitli araştırma desenlerinde alınması gereken geçerlik ve güvenirlik önlemlerini açıklar. |
ÖÇ10 | Bilimsel araştırmalarda etik ilkelere dikkat etmeye yönelik duyarlılık geliştirir. |
ÖÇ11 | Araştırma raporu (makale/tez) hazırlanmasıyla ilgili temel becerileri kazanır. |
ÖÇ12 | Özgün bir probleme çözüm aramak amacıyla modelden yayına kadar bilimsel yöntemin bütün aşamalarını izleyerek bir makale hazırlar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Eğitim bilimleri yüksek lisans yeterliliklerine dayalı olarak alanındaki güncel ve ileri düzeydeki bilgileri özgün düşünce ile uzmanlık düzeyinde geliştirerek derinleştirir. | 5 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Eğitim bilimlerinin ilişkili olduğu disiplinleri arası etkileşimi kavrayarak, yeni ve karmaşık fikirleri sistematik bir yaklaşımla analiz ederek, değerlendirir | 5 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Uzmanlık bilgilerini kullanarak eğitim bilimleri alanındaki özgün tanımlara ve sonuçlara ulaşır | 5 |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Eğitim bilimlerindeki yeni fikir ve düşüncelerin eleştirel analizini, sentezini ve değerlendirmesini yapar | 5 |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Eğitim bilimleriyle ilgili özgün bir konuyu üst düzey araştırma yöntem ve becerilerini, ileri istatistik tekniklerini kullanarak araştırır | 5 |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Eğitim bilimleri alanına yenilik getiren özgün bir yöntem, düşünce, tasarım veya uygulama geliştirir/ farklı bir alana uygular/ uyarlar | 2 |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Eğitim bilimleri alanına yenilik getiren veya uygulamayı farklı bir alana uyarlayan özgün bir çalışmayı bağımsız olarak gerçekleştirir | 4 |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Eğitim bilimleri alanıyla ilgili bilimsel çalışmalarını ulusal veya uluslar arası hakemli dergilerde yayınlayarak, alanındaki bilginin genişlemesine katkı sağlar | 4 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Eğitim bilimlerine dönük uygulamalarında, yerel ve ulusal düzeyde yaşanan disiplinler arası özgün sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapar. | 3 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Eğitim bilimleri alanında gereksinim duyduğu çeşitli bilgi-iletişim teknolojilerini etkili bir şekilde kullanır. | 4 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yaratıcı ve eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme gibi üst düzey zihinsel süreçleri kullanarak, eğitim bilimleri ile ilgili yeni fikir ve yöntemler geliştirir | 5 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Eğitim bilimleri alanıyla ilgili teorik ve pratik çalışmalarında etik davranır | 5 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Sosyal ilişkileri ve normları eleştirel bir bakış açısıyla değerlendirir, gerektiğinde geliştirmeye veya değiştirmeye yönelik eylemleri yönetir | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Eğitim bilimleri alanındaki ilgili kişiler ve uzmanlarla alan yetkinliğini, özgün görüş ve düşüncelerini tartışabilecek ve gerektiğinde savunabilecek etkili bir iletişim kurar | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | En az bir yabancı dilde ileri düzeyde yazılı, sözlü ve görsel iletişim kurar (Avrupa Dil Portföyü C1 düzeyi) | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Eğitim bilimlerine dönük araştırma ve uygulamalarının başarıya ulaşmasında ilgili kurum/ kişilerle işbirliğini sağlar. | 4 |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Eğitim bilimleri alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal, kültürel ilerlemeleri topluma tanıtarak, bilgi toplumu olma ve sürdürebilme çalışmalarına katkıda bulunur | 4 |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Eğitim bilimleri alanıyla ilgili sorunların kaynaklarını tespit etmede ve çözümünde stratejik karar verme süreçlerini kullanır | 4 |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Bilimsel, toplumsal ve etik konularda yaşanan sorunların çözümüne alan yetkinliğiyle katkı sağlar | 3 |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Eğitim bilimleri alanındaki tüm paydaşlara uzmanlık alanının yetkinliğini ortaya koyarak, işlevsel etkileşimle işbirliği sağlar | 5 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Bilimsel araştırma süreçleri ile ilgili temel kavramları açıklar (bilgi, bilim, bilimsel yöntem, paradigma, hipotez, varsayım, evren, örneklem, vb.)-1 | İlgili kaynakları okumuş olarak derse gelme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
2 | Bilimsel araştırma süreçleri ile ilgili temel kavramları açıklar (bilgi, bilim, bilimsel yöntem, paradigma, hipotez, varsayım, evren, örneklem, vb.)-2 | İlgili kaynakları okumuş olarak derse gelme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Pozitivist ve post-pozitivist paradigmalar | İlgili kaynakları okumuş olarak derse gelme | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Soru-Cevap |
4 | Nicel araştırmalar: Modeller ve Desenler | Benzer metodolojilerle yapılmış araştırmalar bulup sınıfta paylaşmak | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Grup Çalışması, Deney / Laboratuvar |
5 | Nitel araştırmalar: Modeller ve Desenler | Benzer metodolojilerle yapılmış araştırmalar bulup sınıfta paylaşmak | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Problem Çözme, Proje Temelli Öğrenme |
6 | Nicel ve nitel araştırma yöntemlerini üstünlük ve sınırlıkları | Konuyla ilgili ön okumalar yapma | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Soru-Cevap |
7 | Karma yöntem araştırmalarının özellikleri, desenleri ve üstünlükleri | Benzer metodolojilerle yapılmış araştırmalar bulup sınıfta paylaşmak | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Problem Çözme, Proje Temelli Öğrenme |
8 | Ara Sınavlar | Tartışma | Yöntem Seçilmemiş |
9 | Bilimsel araştırmalarda veri toplama ve analiz | Örnek veri toplama ve analiz çalışmaları | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Proje Temelli Öğrenme |
10 | Bilimsel araştırmada geçerlik ve güvenirlik | Konuyla ilgili ön okumalar/incelemeler yapma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
11 | Bilimsel araştırmalarda etik | Konuyla ilgili ön okumalar/incelemeler yapma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay |
12 | Araştırmanın raporlaştırılması (Problem durumu-amaç-önem yazımı) | Araştırma -uygulama-raporlaştırma | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
13 | Araştırmanın raporlaştırılması (Kuramsal temel -yöntem - bulgular) | Araştırma -uygulama-raporlaştırma | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
14 | Araştırmanın raporlaştırılması (Tartışma ve yorum-sonuç ve öneriler) | Araştırma -uygulama-raporlaştırma | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
15 | Araştırmanın raporlaştırılması (Kaynak gösterimi) | Araştırma -uygulama-raporlaştırma | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları-1 | Ödev raporu | Ölçme Yöntemleri: Proje / Tasarım |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları-2 | Bir dergiye gönderilmeye hazır bir makale | Ölçme Yöntemleri: Performans Değerlendirmesi |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |