Genel Bilgi
Kod | PGÖ808 |
Ad | Eğitimde Felsefi ve İdeolojik Yaklaşımlar |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Güz ve Bahar |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Doktora Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. MEDİHA SARI |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. |
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin genel amacı, eğitim alanında geçmişten günümüze egemen olmuş ve olmakta olan felsefi ve ideolojik yaklaşımları inceleyerek, günümüz eğitim uygulamalarını doğru okuyabilme, bu uygulamaların kökenlerini ve doğurgularını doğru anlayabilme becerisi kazandırmaktır.
Dersin İçeriği
Bu ders, eğitim felsefesi ve eğitime yönelik çeşitli ideolojik yaklaşımlara dayalı temel kavramların yanı sıra, temel eğitim felsefelerini, liberalizm, konservatizm, faşizm, Marksizm, demokrasi gibi çeşitli anlayışların eğitim programları ve uygulamaları üzerindeki yansımalarının incelenmesini kapsamaktadır.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Althusser, L. (2016). İdeoloji ve Devletin İdeolojik Aygıtları Apple, M. W. (1986). Teachers and Texts. New York: Routledge Apple, M. W. (1990). Ideology and curriculum. New York: Routledge Apple, M. W. (1993). Official Knowledge. New York: Routledge Apple, M. W. (1996). Cultural Politics and Education. New York: Teachers College Press Apple, M. W. (2004). Neoliberalizm ve Eğitim Politikaları Üzerine Eleştirel Yazılar. Ankara: Eğitimsen Yayınları Apple, M. W. (2006). Educating the “Right” Way. New York: Routledge Apple, M. W. & Beane, J. (2011). Demokratik Okullar. Ankara: Dipnot Yayınları Giddens, A. (2000). Sosyoloji. Ankara: Ayraç Yayınları Giroux, H. A. (2007). Eleştirel Pedagoji ve Neoliberalizm. İstanbul: Kalkedon Yayınları Gutek, G. L. (2001). Eğitime Felsefi ve İdeolojik Yaklaşımlar. Ankara: Ütopya Yayınları. İnal, K. (2004). Eğitim ve iktidar. Ankara: Ütopya Yayınları İnal, K. (2008). Eğitim ve ideoloji. İstanbul: Kalkedon Yayınları.
Notlar
Veri tabanları, konuyla ilgili ulusal /uluslar arası makaleler, tezler, araştırma raporları, kongre kitapları, dergiler, sunular
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Eğitimde etkili olmuş belli başlı eğitim felsefesi yaklaşımlarını açıklar. |
ÖÇ02 | Eğitimde etkili olmuş belli başlı ideolojik yaklaşımları açıklar. |
ÖÇ03 | Eğitim üzerinde etkili olmuş felsefi ve ideolojik yaklaşımları eleştirel bir şekilde inceler. |
ÖÇ04 | Belli başlı felsefi ve ideolojik yaklaşımların günümüz eğitim programı ve uygulamalarına yansımalarını açıklar. |
ÖÇ05 | Günümüz eğitim uygulamalarının felsefi ve ideolojik kökenlerini analiz eder. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Eğitim bilimleri yüksek lisans yeterliliklerine dayalı olarak alanındaki güncel ve ileri düzeydeki bilgileri özgün düşünce ile uzmanlık düzeyinde geliştirerek derinleştirir. | 5 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Eğitim bilimlerinin ilişkili olduğu disiplinleri arası etkileşimi kavrayarak, yeni ve karmaşık fikirleri sistematik bir yaklaşımla analiz ederek, değerlendirir | 5 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Uzmanlık bilgilerini kullanarak eğitim bilimleri alanındaki özgün tanımlara ve sonuçlara ulaşır | 5 |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Eğitim bilimlerindeki yeni fikir ve düşüncelerin eleştirel analizini, sentezini ve değerlendirmesini yapar | 5 |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Eğitim bilimleriyle ilgili özgün bir konuyu üst düzey araştırma yöntem ve becerilerini, ileri istatistik tekniklerini kullanarak araştırır | |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Eğitim bilimleri alanına yenilik getiren özgün bir yöntem, düşünce, tasarım veya uygulama geliştirir/ farklı bir alana uygular/ uyarlar | |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Eğitim bilimleri alanına yenilik getiren veya uygulamayı farklı bir alana uyarlayan özgün bir çalışmayı bağımsız olarak gerçekleştirir | |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Eğitim bilimleri alanıyla ilgili bilimsel çalışmalarını ulusal veya uluslar arası hakemli dergilerde yayınlayarak, alanındaki bilginin genişlemesine katkı sağlar | 5 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Eğitim bilimlerine dönük uygulamalarında, yerel ve ulusal düzeyde yaşanan disiplinler arası özgün sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapar. | 5 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Eğitim bilimleri alanında gereksinim duyduğu çeşitli bilgi-iletişim teknolojilerini etkili bir şekilde kullanır. | 3 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yaratıcı ve eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme gibi üst düzey zihinsel süreçleri kullanarak, eğitim bilimleri ile ilgili yeni fikir ve yöntemler geliştirir | 4 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Eğitim bilimleri alanıyla ilgili teorik ve pratik çalışmalarında etik davranır | 5 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Sosyal ilişkileri ve normları eleştirel bir bakış açısıyla değerlendirir, gerektiğinde geliştirmeye veya değiştirmeye yönelik eylemleri yönetir | 4 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Eğitim bilimleri alanındaki ilgili kişiler ve uzmanlarla alan yetkinliğini, özgün görüş ve düşüncelerini tartışabilecek ve gerektiğinde savunabilecek etkili bir iletişim kurar | 5 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | En az bir yabancı dilde ileri düzeyde yazılı, sözlü ve görsel iletişim kurar (Avrupa Dil Portföyü C1 düzeyi) | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Eğitim bilimlerine dönük araştırma ve uygulamalarının başarıya ulaşmasında ilgili kurum/ kişilerle işbirliğini sağlar. | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Eğitim bilimleri alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal, kültürel ilerlemeleri topluma tanıtarak, bilgi toplumu olma ve sürdürebilme çalışmalarına katkıda bulunur | 3 |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Eğitim bilimleri alanıyla ilgili sorunların kaynaklarını tespit etmede ve çözümünde stratejik karar verme süreçlerini kullanır | 3 |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Bilimsel, toplumsal ve etik konularda yaşanan sorunların çözümüne alan yetkinliğiyle katkı sağlar | 4 |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Eğitim bilimleri alanındaki tüm paydaşlara uzmanlık alanının yetkinliğini ortaya koyarak, işlevsel etkileşimle işbirliği sağlar | 4 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Dersin genel tanıtımı ve görev dağılımı | Konuyla ilgili kaynakları okuyup incelemiş olmak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
2 | Temel Kavramlar | Konuyla ilgili kaynakları okuyup incelemiş olmak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | İdealizm ve eğitime yansımaları | Konuyla ilgili kaynakları okuyup incelemiş olmak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Realizm ve eğitime yansımaları | Konuyla ilgili kaynakları okuyup incelemiş olmak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Pragmatizm ve eğitime yansımaları | Konuyla ilgili kaynakları okuyup incelemiş olmak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Varoluşçuluk ve eğitime yansımaları | Konuyla ilgili kaynakları okuyup incelemiş olmak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Liberalizm ve eğitim | Konuyla ilgili kaynakları inceleyerek eğitime yansımalara dair bir rapor hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Grup Çalışması, Proje Temelli Öğrenme |
8 | Ara Sınavlar | Yazılı sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Konservatizm (muhafazakarlık) ve eğitim | Konuyla ilgili kaynakları inceleyerek eğitime yansımalara dair bir rapor hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Grup Çalışması, Proje Temelli Öğrenme |
10 | Totalitarizm ve eğitim | Konuyla ilgili kaynakları inceleyerek eğitime yansımalara dair bir rapor hazırlama/sunma | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Grup Çalışması, Proje Temelli Öğrenme |
11 | Marksizm ve eğitim | Konuyla ilgili kaynakları inceleyerek eğitime yansımalara dair bir rapor hazırlama/sunma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Proje Temelli Öğrenme |
12 | Feminizm ve eğitim | Konuyla ilgili kaynakları inceleyerek eğitime yansımalara dair bir rapor hazırlama/sunma | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Proje Temelli Öğrenme |
13 | Postmodernizm ve eğitim | Konuyla ilgili kaynakları inceleyerek eğitime yansımalara dair bir rapor hazırlama/sunma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Proje Temelli Öğrenme |
14 | Sosyal Darvinizm ve eğitim | Konuyla ilgili kaynakları inceleyerek eğitime yansımalara dair bir rapor hazırlama/sunma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Proje Temelli Öğrenme |
15 | Öğrenci çalışmalarına ön-dönütlerin verilmesi | Projesinin raporuna son şeklini vermek ve dönüt alak için teslim etmek | Öğretim Yöntemleri: Bireysel Çalışma, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları-1 | Sunuların değerlendirilmesi | Ölçme Yöntemleri: Performans Değerlendirmesi |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları-2 | Araştırma raporlarının değerlendirilmesi | Ölçme Yöntemleri: Performans Değerlendirmesi |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |