Genel Bilgi
Kod | PGÖ806 |
Ad | Öğretim ve Program Değerlendirme |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Güz ve Bahar |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Doktora Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. MEMET KARAKUŞ |
Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. MEMET KARAKUŞ
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
(B Grubu) () |
Dersin Amacı / Hedefi
Öğretim tasarım modelleri ile program değerlendirme modellerini incelemek ve bu konularda eğitsel uygulamalar yapmak.
Dersin İçeriği
Dersin içeriği genel olarak öğretim ve program değerlendirme modelleri üzerine kuruludur. Öğretim programı, öğretim tasarımı ve değişim süreci, öğretim tasarım teorileri, öğretim programı ve değerlendirme arasındaki ilişki ve program değerlendirme modelleri dersin içeriğini oluşturan başlıca konulardır.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Airasian, Peter W. (1994). Classroom Assessment. McGraw-Hill International Editions. Education Series. USA.
Notlar
Veri tabanları, konuyla ilgili ulusal /uluslar arası makaleler, tezler, araştırma raporları, kongre kitapları, dergiler
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Öğretim ve program değerlendirmeyle ilgili temel kavramları açıklar. |
ÖÇ02 | Öğretim sürecinin bilimsel olarak yapılmasında ölçme ve değerlendirmenin rolünü takdir eder. |
ÖÇ03 | Öğretim tasarımının özelliklerini açıklar. |
ÖÇ04 | Eğitim alanında kabul gören öğretim tasarım teorilerini bilir. |
ÖÇ05 | Derste gördüğü öğretim tasarım teorilerini karşılaştırır. |
ÖÇ06 | Derste gördüğü öğretim tasarım teorilerinden birine göre bir dersin öğretimini planlar. |
ÖÇ07 | Program değerlendirmenin özelliklerini açıklar. |
ÖÇ08 | Program değerlendirme modellerini tanır. |
ÖÇ09 | Derste gördüğü program değerlendirme modellerini karşılaştırır. |
ÖÇ10 | Derste gördüğü program değerlendirme modellerinden birini kullanmaya yönelik bir ölçme aracı geliştirir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Eğitim bilimleri yüksek lisans yeterliliklerine dayalı olarak alanındaki güncel ve ileri düzeydeki bilgileri özgün düşünce ile uzmanlık düzeyinde geliştirerek derinleştirir. | 3 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Eğitim bilimlerinin ilişkili olduğu disiplinleri arası etkileşimi kavrayarak, yeni ve karmaşık fikirleri sistematik bir yaklaşımla analiz ederek, değerlendirir | 3 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Uzmanlık bilgilerini kullanarak eğitim bilimleri alanındaki özgün tanımlara ve sonuçlara ulaşır | 3 |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Eğitim bilimlerindeki yeni fikir ve düşüncelerin eleştirel analizini, sentezini ve değerlendirmesini yapar | 4 |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Eğitim bilimleriyle ilgili özgün bir konuyu üst düzey araştırma yöntem ve becerilerini, ileri istatistik tekniklerini kullanarak araştırır | 3 |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Eğitim bilimleri alanına yenilik getiren özgün bir yöntem, düşünce, tasarım veya uygulama geliştirir/ farklı bir alana uygular/ uyarlar | 3 |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Eğitim bilimleri alanına yenilik getiren veya uygulamayı farklı bir alana uyarlayan özgün bir çalışmayı bağımsız olarak gerçekleştirir | 4 |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Eğitim bilimleri alanıyla ilgili bilimsel çalışmalarını ulusal veya uluslar arası hakemli dergilerde yayınlayarak, alanındaki bilginin genişlemesine katkı sağlar | 3 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Eğitim bilimlerine dönük uygulamalarında, yerel ve ulusal düzeyde yaşanan disiplinler arası özgün sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapar. | 3 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Eğitim bilimleri alanında gereksinim duyduğu çeşitli bilgi-iletişim teknolojilerini etkili bir şekilde kullanır. | 3 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yaratıcı ve eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme gibi üst düzey zihinsel süreçleri kullanarak, eğitim bilimleri ile ilgili yeni fikir ve yöntemler geliştirir | 3 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Eğitim bilimleri alanıyla ilgili teorik ve pratik çalışmalarında etik davranır | 3 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Sosyal ilişkileri ve normları eleştirel bir bakış açısıyla değerlendirir, gerektiğinde geliştirmeye veya değiştirmeye yönelik eylemleri yönetir | 4 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Eğitim bilimleri alanındaki ilgili kişiler ve uzmanlarla alan yetkinliğini, özgün görüş ve düşüncelerini tartışabilecek ve gerektiğinde savunabilecek etkili bir iletişim kurar | 4 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | En az bir yabancı dilde ileri düzeyde yazılı, sözlü ve görsel iletişim kurar (Avrupa Dil Portföyü C1 düzeyi) | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Eğitim bilimlerine dönük araştırma ve uygulamalarının başarıya ulaşmasında ilgili kurum/ kişilerle işbirliğini sağlar. | 2 |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Eğitim bilimleri alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal, kültürel ilerlemeleri topluma tanıtarak, bilgi toplumu olma ve sürdürebilme çalışmalarına katkıda bulunur | 3 |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Eğitim bilimleri alanıyla ilgili sorunların kaynaklarını tespit etmede ve çözümünde stratejik karar verme süreçlerini kullanır | 3 |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Bilimsel, toplumsal ve etik konularda yaşanan sorunların çözümüne alan yetkinliğiyle katkı sağlar | 2 |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Eğitim bilimleri alanındaki tüm paydaşlara uzmanlık alanının yetkinliğini ortaya koyarak, işlevsel etkileşimle işbirliği sağlar | 4 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Öğretim ve programa giriş | Öğretim ve programl ilgili makalelerin okunması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
2 | Öğretim Tasarım Teorisi | Öğretim tasarım teorisiyle ilgili makalelerin okunması. | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Soru-Cevap |
3 | Kavram Olarak Öğretim Tasarımı | Öğretim tasarımıyla ilgili kavram haritasının hazırlanması. | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Beyin Fırtınası |
4 | Öğretim Tasarımı Modelleri | Öğretim tasrımı modellerinin incelenmesi. | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Soru-Cevap |
5 | Öğretim Programının Değerlendirmesiyle ilgili Temel Kavramlar | Öğretimin değerlendirmesiyle ilgili makalelerin okunması. | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Soru-Cevap |
6 | Amaca Dayalı Program Değerlendirme Modelleri | Amaca dayalı program değerlendirme modellerinin incelenmesi. | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Anlatım |
7 | Yönetime/Sisteme Dayalı ve Uzman odaklı Program Değerlendirme Modelleri | Yönetime dayalı ve uzman odaklı program değerlendirme modellerinin incelenmesi. | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
8 | Ara sınav | Derste yapılan çalışmalar için portfolyo oluşturulması | Ölçme Yöntemleri: Portfolyo |
9 | Katılımcı odaklı program değerlendirme modelleri. | Katılımcı odaklı değerlendirme modellerinin incelenmesi. | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
10 | Tüketici odaklı program değerlendirm | Tüketici odaklı değerlendirme modellerinin incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
11 | Program Değerlendirme Standartları | Türkiyedeki değerlendirme standartlarının araştırılması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Öğretim ve program değerlendirme uygulamaları 1 | Değerlendirmesi yapılacak bir ünitenin belirlenmesi. | Öğretim Yöntemleri: Problem Çözme |
13 | Öğretim ve program değerlendirme uygulamaları 2 | Değerlendirmede kullanılacak ölçme aracının hazırlanması. | Öğretim Yöntemleri: Proje Temelli Öğrenme |
14 | Öğretim ve program değerlendirme uygulamaları 3 | Ölçme aracının uygulanması. | Öğretim Yöntemleri: Bireysel Çalışma |
15 | Öğretim ve program değerlendirme uygulamaları 4 | Elde edilen sonuçların raporlaştırılması. | Öğretim Yöntemleri: Proje Temelli Öğrenme |
16 | Yarıyıl sonu sınavları | Derste yapılan çalışmalar için portfolio oluşturulması. | Ölçme Yöntemleri: Portfolyo |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Portfolyo hazırlamak. | Ölçme Yöntemleri: Portfolyo |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 23 | 23 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 150 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,00 | ||
AKTS | 6 AKTS |