Genel Bilgi
Kod | PGÖ802 |
Ad | Düşünme Eğitiminde Araştırma ve Uygulama |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Güz ve Bahar |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Doktora Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. AHMET DOĞANAY |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. |
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin genel amacı, düşünmenin boyutları ve eğitimdeki önemini tartışarak, bu konudaki yeni yaklaşımları kavramaktır.
Dersin İçeriği
Düşünme kavramı, düşünmenin gerekliliği, düşünmenin boyutları, bilişsel farkındalık, yaratıcı ve eleştirel düşünme, mikro düşünme yetenekleri, makro düşünme süreçleri ve düşünmenin öğretimine dönük yaklaşımlar
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Yıldırım, R. (1998). Yaratıcılık ve yenilik. İstanbul: Sistem Yayıncılık.
Notlar
Crawford, A, Saul, W., Mathews, S. R. & Makinster, J. (2009). Düşünen Sınıf için Öğretme ve Öğrenme Yöntemleri. İstanbul
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Öğrenme-öğretme sürecinde ve toplumda düşünmeye duyulan gereksinimi açıklar. |
ÖÇ02 | İyi düşünen ve düşünmeyen insanların özelliklerini ayırt eder. |
ÖÇ03 | Düşünmenin boyutlarını açıklar. |
ÖÇ04 | Düşünmede ortamın rolünü ve düşünme için uygun bir ortamın özelliklerini açıklar. |
ÖÇ05 | Düşünmeyi engelleyen etmenleri açıklar. |
ÖÇ06 | Düşünme sırasında beynin nasıl çalıştığını açıklar. |
ÖÇ07 | Bilişsel farkındalığın öğrenme sürecinde nasıl işlediğini açıklar. |
ÖÇ08 | Öğrenenlerde bilişsel farkındalığı gerçekleştirici etkinlikler yapar. |
ÖÇ09 | Eleştirel düşünmenin ne olduğunu açıklar. |
ÖÇ10 | Öğrenenlerde eleştirel düşünmeyi geliştirici etkinlikler yapar. |
ÖÇ11 | Yaratıcı düşünmenin ne olduğunu açıklar. |
ÖÇ12 | Yaratıcı düşünmeyi geliştirici etkinlikler yapar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Eğitim bilimleri yüksek lisans yeterliliklerine dayalı olarak alanındaki güncel ve ileri düzeydeki bilgileri özgün düşünce ile uzmanlık düzeyinde geliştirerek derinleştirir. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Eğitim bilimlerinin ilişkili olduğu disiplinleri arası etkileşimi kavrayarak, yeni ve karmaşık fikirleri sistematik bir yaklaşımla analiz ederek, değerlendirir | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Uzmanlık bilgilerini kullanarak eğitim bilimleri alanındaki özgün tanımlara ve sonuçlara ulaşır | 3 |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Eğitim bilimlerindeki yeni fikir ve düşüncelerin eleştirel analizini, sentezini ve değerlendirmesini yapar | 5 |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Eğitim bilimleriyle ilgili özgün bir konuyu üst düzey araştırma yöntem ve becerilerini, ileri istatistik tekniklerini kullanarak araştırır | |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Eğitim bilimleri alanına yenilik getiren özgün bir yöntem, düşünce, tasarım veya uygulama geliştirir/ farklı bir alana uygular/ uyarlar | |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Eğitim bilimleri alanına yenilik getiren veya uygulamayı farklı bir alana uyarlayan özgün bir çalışmayı bağımsız olarak gerçekleştirir | |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Eğitim bilimleri alanıyla ilgili bilimsel çalışmalarını ulusal veya uluslar arası hakemli dergilerde yayınlayarak, alanındaki bilginin genişlemesine katkı sağlar | 2 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Eğitim bilimlerine dönük uygulamalarında, yerel ve ulusal düzeyde yaşanan disiplinler arası özgün sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapar. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Eğitim bilimleri alanında gereksinim duyduğu çeşitli bilgi-iletişim teknolojilerini etkili bir şekilde kullanır. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yaratıcı ve eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme gibi üst düzey zihinsel süreçleri kullanarak, eğitim bilimleri ile ilgili yeni fikir ve yöntemler geliştirir | 5 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Eğitim bilimleri alanıyla ilgili teorik ve pratik çalışmalarında etik davranır | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Sosyal ilişkileri ve normları eleştirel bir bakış açısıyla değerlendirir, gerektiğinde geliştirmeye veya değiştirmeye yönelik eylemleri yönetir | 3 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Eğitim bilimleri alanındaki ilgili kişiler ve uzmanlarla alan yetkinliğini, özgün görüş ve düşüncelerini tartışabilecek ve gerektiğinde savunabilecek etkili bir iletişim kurar | 3 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | En az bir yabancı dilde ileri düzeyde yazılı, sözlü ve görsel iletişim kurar (Avrupa Dil Portföyü C1 düzeyi) | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Eğitim bilimlerine dönük araştırma ve uygulamalarının başarıya ulaşmasında ilgili kurum/ kişilerle işbirliğini sağlar. | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Eğitim bilimleri alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal, kültürel ilerlemeleri topluma tanıtarak, bilgi toplumu olma ve sürdürebilme çalışmalarına katkıda bulunur | |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Eğitim bilimleri alanıyla ilgili sorunların kaynaklarını tespit etmede ve çözümünde stratejik karar verme süreçlerini kullanır | 2 |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Bilimsel, toplumsal ve etik konularda yaşanan sorunların çözümüne alan yetkinliğiyle katkı sağlar | |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Eğitim bilimleri alanındaki tüm paydaşlara uzmanlık alanının yetkinliğini ortaya koyarak, işlevsel etkileşimle işbirliği sağlar | 2 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Düşünmeye duyulan gereksinim | İlgili kitap, makale ve tezleri inceleme | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Anlatım, Soru-Cevap |
2 | İyi ve kötü düşünen insanların özellikleri | İlgili kitap, makale ve tezleri inceleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Düşünme ortamı | İlgili kitap, makale ve tezleri inceleme | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Anlatım |
4 | Düşünme kavramı ve boyutları | İlgili kitap, makale ve tezleri inceleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Düşünmenin merkezi olarak beyin | İlgili kitap, makale ve tezleri inceleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Düşünmeyi destekleyici ortam | İlgili kitap, makale ve tezleri inceleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Düşünme odaklı bir öğretim için öğretmen ve öğrenci davranışları | İlgili kitap, makale ve tezleri inceleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Vize sınavı ve ödev teslimi | Sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
9 | Düşünmeyi öğrenme ve öğretme yaklaşımları | İlgili kitap, makale ve tezleri inceleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Beceri ve içerik temelli yaklaşımlar | İlgili kitap, makale ve tezleri inceleme | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Anlatım |
11 | Eleştirel düşünmenin öğretimi | İlgili kitap, makale ve tezleri inceleme Ödev1 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Eleştirel düşünmenin öğretimi 2 | İlgili kitap, makale ve tezleri inceleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Yaratıcı düşünmenin öğretimi | İlgili kitap, makale ve tezleri inceleme Ödev2 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Bilişsel farkındalık becerilerinin öğretimi | İlgili kitap, makale ve tezleri inceleme Ödev3 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Genel değerlendirme | Dersi gözden geçirme | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Soru-Cevap |
16 | Ödev teslimi | Ödevi gözden geçirme | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
17 | Final sınavı | Final sınavına hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |