MATZ116 Soyut Matematik II

5 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- 2. Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod MATZ116
Ad Soyut Matematik II
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 2. Yarıyıl
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 5 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Etiket AE Alan Eğitimi Dersleri Z Zorunlu
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Arş.Gör.Dr. Emrah KORKMAZ
Dersin Öğretim Elemanı Arş.Gör.Dr. Emrah KORKMAZ (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

Bu dersin amacı, matematiğin temel sayı sistemleri olan doğal sayılar, tam sayılar, rasyonel sayılar, reel sayılar ve karmaşık sayıları incelemektir.

Dersin İçeriği

Kalan sınıflı halkalar. Doğal sayıların inşası. Tamsayıların inşası. Rasyonel sayıların inşası. Sıralı bir cisim içinde Cauchy dizileri. Reel sayıların inşası. Karmaşık sayıların inşası.

Dersin Ön Koşulu

yok

Kaynaklar

1-) Bhattacharya, P. B., Jain, S. K., & Nagpaul, S. R. (1986). Basic abstract algebra. Cambridge University Press. 2-) Mendelson, E. (2008). Number systems and the foundations of analysis. Dover Publications. YARDIMCI KİTAPLAR: 1-) Çallıalp, F. (2009). Soyut Matematik. Birsen Yayınevi. 2-) Nesin, A. (2010). Aksiyomatik Kümeler Kuramı I. Nesin Yayınevi.

Notlar

İlgili dijital kaynaklar.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Kalan sınıflı halkaların cebirsel yapısını, halka homomorfizmalarını ve halkalar için I. izomorfizma teoremini anlar ve örneklerle açıklayabilir.
ÖÇ02 Peano aksiyomlarını ifade edebilir ve Özyineleme teoremini kullanarak doğal sayıları aksiyomatik olarak inşa edebilir ve cebirsel yapılarını anlar.
ÖÇ03 Tam sayıların, rasyonel sayıların ve kompleks sayıların inşasında bağıntıları kullanabilir ve bu sayı kümelerinin cebirsel yapılarını anlar.
ÖÇ04 Reel sayıların Cauchy dizileri ile nasıl inşa edildiğini ve reel sayılardaki tamlık özelliğini anlar.
ÖÇ05 Doğal sayılar, tam sayılar ve rasyonel sayılar kümelerinde sıralama ilişkilerini tanımlar ve bu sıralama ilişkilerinin özelliklerini anlar.
ÖÇ06 Reel sayılar kümesinde sıralama ilişkisini tanımlar ve reel sayılardaki tamlık özelliğinin sıralama ile ilişkisini anlar.
ÖÇ07 Sayı kümelerini soyut nesneler olarak tanır.
ÖÇ08 Sayı kümeleri üzerindeki cebirsel yapıları karşılaştırabilir ve bu yapıların özelliklerini analiz edebilir.
ÖÇ09 Sayı kümeleri arasında geçiş yapmak için uygun dönüşümleri kullanabilir.
ÖÇ10 Sayı kümeleri ile alakalı matematiksel problemleri ilgili özellikleri kullanarak çözebilir.
ÖÇ11 Soyut matematiksel kavramları algılayarak bunları doğru bir şekilde ifade edebilir.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Matematiğe ilişkin yeterli alan bilgisine sahip olur. 5
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Öğretmenlik mesleği ve alanıyla ilgili pedagojik bilgiye sahip olur. 2
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Eğitim ortamlarında kullanılacak sınıf yönetimi yaklaşımlarını etkin olarak uygular.
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Etkili bir matematik eğitimi için uygun öğretim yöntemlerinin kullanıldığı öğrenme ortamlarını gelişim ve yaş düzeylerine uygun olarak hazırlar.
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Matematik-Toplum-Çevre-Tarih ilişkisini bilir ve mesleki ve günlük yaşamında kullanır. 2
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Türkçeyi kurallarına uygun düzgün ve etkili kullanır.
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Matematik öğretiminde konuya uygun araç, gereç ve materyal seçer ve tasarlar.
PÖÇ08 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Farklı ölçme ve değerlendirme yöntem ve teknikleri kullanarak öğrencilerin gelişimini izler.
PÖÇ09 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alanı ile ilgili problemlerin çözümünde bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır. 2
PÖÇ10 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Yaşam boyu öğrenme bilincine sahip olur.
PÖÇ11 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Alanındaki bilgi ve becerilerini, tespit ettiği sorunları ve çözüm önerilerini sözlü ve yazılı iletişim yoluyla uzman ve uzman olmayan kişiler ile paylaşır.
PÖÇ12 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Etkili bir matematik öğretimi için bilgi ve iletişim teknolojilerini kullanır.
PÖÇ13 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Alanı ile ilgili yabancı kaynakları takip edebilecek kadar yabancı dil bilgisine sahip olur.
PÖÇ14 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Türk eğitim sisteminin amaç, yapı ve işleyişi bilgisine sahiptir.
PÖÇ15 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Atatürk İlke ve İnkılâplarına bağlı bir öğretmen olur.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Kalan sınıflı halkalar, halka homomorfizmaları. Kaynak 1 Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
2 Halkalarda 1. izomorfizma teoremi. Kaynak 1 Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
3 Peano axiomları, doğal sayılar üzerinde Özyineleme Teoremi kullanarak ikili işlemlerin tanımlanması. Kaynak 1 Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
4 Doğal sayıların cebirsel yapısı. Kaynak 1 Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
5 Doğal sayılarda sıralama. Kaynak 1 Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
6 Tam sayıların inşası ve ikili işlemlerin tanımlanması. Kaynak 1 Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
7 Tam sayıların cebirsel yapısı ve tam sayılarda sıralama. Kaynak 1 Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
8 Ara Sınavlar Kaynal 1, 2 Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Rasyonel sayıların inşası ve ikili işlemlerin tanımlanması. Kaynak 1 Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
10 Rasyonel sayıların cebirsel yapısı ve rasyonel sayılarda sıralama. Kaynak 1 Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
11 Sıralı bir cisim içinde Cauchy dizileri. Kaynak 1 Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
12 Reel sayıların inşası ve ikili işlemlerin tanımlanması. Kaynak 1 Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
13 Reel sayıların cebirsel yapısı ve reel sayılarda sıralama. Kaynak 1 Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Anlatım
14 Kompleks sayıların inşası, ikili işlemlerin tanımlanması ve kompleks sayıların cebirsel yapısı. Kaynak 1 Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
15 Karmaşık sayıların kutupsal formu ve geometrik yorumları. Kaynak 1 Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
16 Yarıyıl Sonu Sınavları. Yarıyıl Sonu Sınavları Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları. Yarıyıl Sonu Sınavları Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 3 8 24
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 18 18
Toplam İş Yükü (Saat) 126
Toplam İş Yükü / 25 (s) 5,04
AKTS 5 AKTS

Güncelleme Zamanı: 23.02.2025 06:17