Genel Bilgi
Kod | RSMS207 |
Ad | Tasarım Kültürü |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 3. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 2 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Belirsiz |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Öğr. Gör. AŞKIN ŞEN GÖK |
Dersin Öğretim Elemanı |
Öğr. Gör. AŞKIN ŞEN GÖK
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Tasarımın, kültürün ve medeniyetin ne olduğunu, tasarımın kültürler arasındaki farklılıklarını, özelliklerini teorik ve uygulamalı olarak aktarmak.
Dersin İçeriği
Bu derste öncelikle tasarım nedir (İm, sembol, bezeme, bezek, su gibi geleneksel tasar tanımları) sorusundan yola çıkarak, tasarımın kökenini, tarihsel gelişimini, tasarımın görsel dünyasını, kültürler arasındaki benzerlikleri ve farklıları içermektedir. Ayrıca günümüz sanatıyla ilişkilendirilecektir.
Dersin Ön Koşulu
Ön koşul bulunmamaktadır.
Kaynaklar
Kültür • Terry Eagleton • Can Yayınları Sanat ve Toplum • Herbert Read • Hayalperest Yayınevi
Notlar
Sanat, Tasarım ve Görsel Kültür • Malcom Bernard • Ütopya Yayınları Çağlar Boyunca Türkiye Sanatının Anahtarı • Doğan Kuban • YKY Gerçekliğe ve Geleneğe Karşı • Halil Turhanlı • Encore Anadolu Kültüründe Estetik • Necmi Karkın • Ekin Basım Yayın Batıya Göçün Sanatsal Evreleri • Doğan Kuban • İş Bankası Yayınları Sanatlar ve Toplumsal Etkileşim • Mukadder Çakır Aydın • E Yayınları Sanatın Sonundan Sonra • Arthur C. Danto • Ayrıntı Yayınları
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Tasarım, kültür, medeniyet, sanat kavramlarını açıklayabilir. |
ÖÇ02 | Sanat ve tasarım tarihindeki belli başlı eserleri isimleriyle ayırt edebilir. |
ÖÇ03 | Sanat ve tasarım tarihindeki eserleri sanat akımlarıyla ilişkilendirebilir. |
ÖÇ04 | Kültür ve medeniyet kavramlarını tasarımla ilişkilendirebilir. |
ÖÇ05 | Sanat ve tasarım tarihindeki farklı sanatsal tekniklerin kronolojisini özetleyebilir. |
ÖÇ06 | Sanat ve tasarım tarihindeki eserler arasındaki önce-sonra, neden-sonuç ilişkilerini açıklayabilir. |
ÖÇ07 | Tasarım, kültür, medeniyet, sanat kavramlarının günümüzdeki etkilerini açıklayabilir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Görsel sanatlar dersinin gerekliliğini savunur. | 2 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Görsel sanatlar eğitiminin temel teori, kavram ve ilkelerini açıklar. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Öğrencilerin kendilerini farklı yollarla ifade edebilmelerine olanak sağlayan özgürlükçü bir eğitim ortamı hazırlar. | |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Sanat öğretiminde kullanılan yöntem, teknik ve stratejileri kullanır. | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Öğrencilerin sanatsal gelişim özelliklerini açıklar. | |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanına özgü öğretim materyalleri geliştirir. | |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Tarihi ve çağdaş kültür-sanat mekânlarını eğitim öğretim sürecinde etkin bir şekilde kullanır. | |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Öğrencilerin seviyelerine uygun sanat etkinlikleri tasarlar. | |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Görsel sanatlar dersinde kültürel çeşitliliğin önemine yönelik etkinlikler yapar. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Özel eğitime gereksinimi olan öğrencilere yönelik eğitim ortamı sağlar. | |
PÖÇ11 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İşbirliği, iletişim, eleştirel düşünme, medya ve teknoloji okuryazarlığı gibi 21. yüzyıl becerilerini kullanır. | |
PÖÇ12 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Mesleki ve etik ilkelere uygun davranır. | |
PÖÇ13 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Millî Eğitim Bakanlığı ilköğretim kurumları yönetmeliği ile ortaöğretim kurumları yönetmeliğini açıklar. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Sınıf yönetimiyle ilgili bilgi ve becerileri etkin bir biçimde kullanır. | |
PÖÇ15 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Görsel sanatlar dersinde farklı ölçme ve değerlendirme yaklaşımlarını uygular. | |
PÖÇ16 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Görsel sanatların çeşitli alanlarında uygulamalarda bulunur. | 2 |
PÖÇ17 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Görsel sanatlara yönelik üretim süreçlerini farklı disiplinlerle ilişkilendirir. | 1 |
PÖÇ18 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Geçmişten günümüze önemli sanatçıları, sanat hareketlerini ve sanat eserlerini tanır. | 3 |
PÖÇ19 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Farklı sanat alanlarından eserleri biçimsel, sosyal-kültürel bağlamlar kapsamında analiz eder. | 3 |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Programın öngördüğü düzeyde bir yabancı dil kullanır. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Tasarım nedir (İm, sembol, bezeme, bezek, yanış, su gibi geleneksel tasar tanımları hakkında bilgi | Kaynak araştırması ve bir araya getirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
2 | Tasar tanımlarının örneklendirilmesi | Kaynak araştırması, görsel örneklerin toparlanması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
3 | Kültür ve medeniyet kavramlarının tanımı, örneklendirilmesi | Kaynak araştırması, görsel örneklerin toparlanması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
4 | Kültür ve Medeniyet kavramlarının yaşantılarımızla ilişkilendirilmesi | Kaynak araştırması, görsel örneklerin toparlanması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
5 | Tasarımın örnekler üzerinden tarihsel gelişimi (İlk Türkler) | Teorik ve görsel kaynakların toparlanması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri, Beyin Fırtınası, Alıştırma ve Uygulama |
6 | Tasarımın örnekler üzerinden tarihsel gelişimi (Selçuklu ve Osmanlı ) | Teorik ve görsel kaynakların toparlanması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
7 | Tasarımın örnekler üzerinden tarihsel gelişimi (Türkiye Cumhuriyeti) | Teorik ve görsel kaynakların toparlanması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri, Beyin Fırtınası |
8 | Ara Sınavlar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Proje / Tasarım |
|
9 | Tasarımın örnekler üzerinden tarihsel gelişimi ve bu süreçte kültürle ilişkilendirilmesi | Teorik ve görsel kaynakların toparlanması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Örnek Olay |
10 | Tasarımın örnekler üzerinden tarihsel gelişimi, bu süreçte kültürle ilişkilendirilmesi ve değerlendirilmesi | Örnekler üzerinden soru - cevap | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Tartışma, Gösteri, Beyin Fırtınası |
11 | Tasarımın günümüz sanatındaki yeri | Teorik ve görsel kaynakların toparlanması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Beyin Fırtınası |
12 | Tasarımın günümüz sanatındaki yeri ve uygulama alanları | Teorik ve görsel kaynakların toparlanması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Beyin Fırtınası |
13 | Günümüz sanatında tasarım ve kültürün ilişkilendirilmesi | Teorik ve görsel kaynakların toparlanması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Beyin Fırtınası |
14 | Günümüz sanatında tasarım ve kültürün ilişkilendirilmesi ve örneklerle incelenmesi | Teorik ve görsel kaynakların toparlanması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, Beyin Fırtınası |
15 | Günümüz sanatında tasarım ve kültürün ilişkilendirilmesi, örneklerle incelenmesi ve değerlendirilmesi | Örnekler üzerinden soru - cevap | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri, Beyin Fırtınası |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Ödev, Performans Değerlendirmesi |
|
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Ödev, Performans Değerlendirmesi |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 1 | 14 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 4 | 4 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 8 | 8 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 54 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 2,16 | ||
AKTS | 2 AKTS |