Genel Bilgi
Kod | RSMS206 |
Ad | Yazı |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 4. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 2 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Belirsiz |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Öğr. Gör. AŞKIN ŞEN GÖK |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. |
Dersin Amacı / Hedefi
Yazının uygarlık tarihindeki yerinin anlaşılması ve yazı tasarımını harf ve karakter bazında sahip olduğu niteliklere duyarlı sanatçılar yetiştirilmesi.
Dersin İçeriği
Bu derste yazı tasarımının tarihçesi ve yazı karakterlerinin incelikleri uygulamaya dayanan projelerle desteklenerek işlenmektedir.
Dersin Ön Koşulu
Yazı tasarımına ilgi duymak
Kaynaklar
"The Elements of Typographic Style" - Robert Bringhurst "Thinking with Type" - Ellen Lupton "Stop Stealing Sheep & Find Out How Type Works" - Erik Spiekermann, E.M. Ginger "Typography Workbook: A Real-World Guide to Using Type in Graphic Design" - Timothy Samara "Typographic Systems" - Kimberly Elam "The Anatomy of Type: A Graphic Guide to 100 Typefaces" - Stephen Coles "Just My Type: A Book About Fonts" - Simon Garfield "Type Matters!" - Jim Williams "Thinking in Type: The Practical Philosophy of Typography" - Alex W. White "Type Rules!: The Designer's Guide to Professional Typography" - Ilene Strizver
Notlar
Çukurova Üniversitesi kütüphanesi
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Yazı ile uygarlık tarihi arasındaki ilişkiyi öğrenir. |
ÖÇ02 | Yazı tasarımın temel kavramlarını tanır. |
ÖÇ03 | Yazının iletişimsel rolü üzerine yoğunlaşır |
ÖÇ04 | Harf ve yazı karakterlerini uygulamalı olarak inceler. |
ÖÇ05 | Yazı kavramıyla ilgili farkındalığa sahip olur. |
ÖÇ06 | Metin içinde büyük harflerin ve noktalama işaretlerinin nerede ve nasıl yazılacağını belirler. |
ÖÇ07 | Yazı ve diğer görsel malzemelerin tasarım ilişkilerini kurarak, analitik düşünebilme yetisine sahip olurlar. |
ÖÇ08 | Yazı karakterlerinin still özelliklerini tanıma ve kullanabilme yetisine ulaşırlar. |
ÖÇ09 | Yazı karakterlerinin yapısal özelliklerini öğrenerek kendi yazı ailesini oluşturabilirler. |
ÖÇ10 | Sözcüğün anlamını destekleyecek tipografik önerileri geliştirebilirler. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Görsel sanatlar dersinin gerekliliğini savunur. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Görsel sanatların temel kavram ve ilkelerini açıklar. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Öğrencilerin kendilerini farklı yollarla ifade edebilmelerine olanak sağlayan özgürlükçü bir eğitim ortamı hazırlar. | 5 |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Sanat öğretiminde kullanılan yöntem, teknik ve stratejileri kullanır. | 5 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Öğrencilerin sanatsal gelişim özelliklerini açıklar. | |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanına özgü öğretim materyalleri geliştirir. | 5 |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Kültür ve sanat etkinliklerine katılımın önemini açıklar. | 4 |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Öğrencilerin seviyelerine uygun sanat etkinlikleri tasarlar. | 5 |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Görsel sanatlar dersinde kültürel çeşitliliğin önemine yönelik etkinlikler yapar. | 3 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Özel eğitime gereksinimi olan öğrencilere yönelik eğitim ortamı sağlar. | |
PÖÇ11 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İşbirliği, iletişim, eleştirel düşünme, medya ve teknoloji okuryazarlığı gibi 21. yüzyıl becerilerini kullanır. | 5 |
PÖÇ12 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Mesleki ve etik ilkelere uygun davranır. | 4 |
PÖÇ13 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Millî Eğitim Bakanlığı ilköğretim kurumları yönetmeliği ile ortaöğretim kurumları yönetmeliğini açıklar. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Sınıf yönetimiyle ilgili bilgi ve becerileri etkin bir biçimde kullanır. | |
PÖÇ15 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Görsel sanatlar dersinde farklı ölçme ve değerlendirme yaklaşımlarını uygular. | |
PÖÇ16 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Görsel sanatların çeşitli alanlarında uygulamalarda bulunur. | 4 |
PÖÇ17 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Görsel sanatlara yönelik üretim süreçlerini farklı disiplinlerle ilişkilendirir. | 4 |
PÖÇ18 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Geçmişten günümüze önemli sanatçıları, sanat hareketlerini ve sanat eserlerini tanır. | 2 |
PÖÇ19 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Farklı sanat alanlarından eserleri biçimsel, sosyal-kültürel bağlamlar kapsamında analiz eder. | |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Programın öngördüğü düzeyde bir yabancı dil kullanır. | 3 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Tanışma ve dersin açıklanması | Kaynak araştırması ve bir araya getirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Yazının kökenleri | Kaynak araştırması ve bir araya getirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
3 | Piktogramlar | Kaynak araştırması, görsel örneklerin toparlanması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
4 | Uygulama projesinin seçimi | Görsel araştırma | Öğretim Yöntemleri: Proje Temelli Öğrenme |
5 | Farklı kültürlerde harfler | Kaynak araştırması, görsel örneklerin toparlanması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
6 | Eskizlerin görüşülmesi | Eskizlerin değerlendirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
7 | Eskizlerin ve ödev tesliminin görüşülmesi | Eskizlerin değerlendirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
8 | Ara Sınavlar | Proje teslimi | Ölçme Yöntemleri: Proje / Tasarım, Ödev |
9 | Rönesans Sonrasında Yazı | Konu ile ilgili görsellerle anlatım | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım |
10 | Rönesans döneminde yazı tipi tasarımcıları | Konu ile ilgili görsellerle anlatım | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
11 | Matbaa sonrasi yazı tasarımının görsel nitelikleri | Konu ile ilgili görsellerle anlatım | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım |
12 | Uygulama projesi ile ilgili ilk eskizlerin görüşülmesi | Eskiz | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
13 | Uygulama projesi ile ilgili tasarımların değerlendirilmesi | Eskiz | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
14 | Tipografi terimleri üzerine bir derleme | Anlatım | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım |
15 | Final ödev tesliminin açıklanması | Anlatım | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Öz değerlendirme | Ölçme Yöntemleri: Performans Değerlendirmesi |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Proje teslim | Ölçme Yöntemleri: Ödev, Proje / Tasarım |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 1 | 14 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 4 | 4 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 8 | 8 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 54 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 2,16 | ||
AKTS | 2 AKTS |