Genel Bilgi
Kod | ILEM830 |
Ad | Bilim, Eğitim ve İletişim Etiği Tartışmaları |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Bahar |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Doktora Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. İLKER ÖZDEMİR |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. |
Dersin Amacı / Hedefi
Çeşitli felsefi ve pratik yaklaşımların tanıtılacağı derste; etik ve ahlak açısından doğru-yanlış tanımlamaları iletişimsel eylemler, toplumsal değişim ve etik, bilim etiği ve eğitim etiği gibi başlıkların, tartışılması amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriği
Ders, etik kuramları tarihçesine bakış, farklı yaklaşımlar: deontolojik-teleolojik etik, yararcı etik, söylem ve iletişim etiği ve modernleşme, İdeal iletişim ortamı-Habermas, eleştirel sosyal teorinin olanakları, etnografik çalışmalar, alan araştırmaları, örnek konu seçimleri ve araştırma olanakları ve seminer sunuşları biçiminde işlenecektir. Genel etik kuramların ardından bilim, eğitim ve iletişim etiği konuları ele alınacak, yeni etik yaklaşımlar üzerinde ayrıntılı bir biçimde durulacaktır.
Dersin Ön Koşulu
Dersin önkoşulu bulunmamaktadır.
Kaynaklar
Bilim İletişimi, Derleyenler: Çiler Dursun ve Onur Dursun, Siyasal Kitabevi Yayınları, 2021/İletişim ve Eğitim: Eğitim İletişimi ve İletişim Eğitimi, Derleyenler: İlker Özdemir ve Sefer Yetkin Işık, Karahan Kitabevi Yayınları, 2022/A Belsey, R Chadwick, Medya ve Gazetecilikte Etik Meseleler, çev. NT, Aytıntı yay. 1998.
Notlar
İletişimsel Eylem Kuramı, Jürgen Habermas, Kabalcı Yayınları, 2012/Doğu Batı Dergisi, Sayı: 96 ve 97, Akıl Tutulması Çağı 1 ve Akıl Tutulması Çağı 2, 2021.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Etik alanındaki temel kavramları tanımlar. . |
ÖÇ02 | İnsan hakları, insan onuru ve etik arasındaki ilişkiyi yorumlar. |
ÖÇ03 | Bilim alanındaki etik problemleri Bilim özgürlüğü bağlamında yorumlar ve tartışır. |
ÖÇ04 | Eğitim alanındaki etik problemleri eğitim hakkı bağlamında yorumlar ve tartışır. |
ÖÇ05 | İletişim alanındaki etik problemleri iletişim hakkı ve iletişim özgürlüğü bağlamında yorumlar ve tartışır. |
ÖÇ06 | Topluma karşı sorumluluk bilinci geliştirmiş bir birey ve bir araştırmacı olarak olarak, bilim, eğitim ve iletişim alanında etik problemler konusunda araştırmalar yapar ve projeler geliştirir. |
ÖÇ07 | Bilim, eğitim ve iletişim etiği alanıyla düzenlemeler ve yasal mevzuat hakkında bilgi sahibi olup,.yerel, ulusal ve uluslararası olayları etik açıdan izler ve eleştirel bir bakış açısıyla yorumlar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Belirsiz | Toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerleri tanır ve uygular. | |
PÖÇ02 | Belirsiz | İletişim Çalışmaları disiplinleri içerisindeki olguları açıklayabilecek kavramsal ve kuramsal yetkinliğe sahip olur. | 4 |
PÖÇ03 | Belirsiz | İletişim ve medya çalışmalarına ilişkin temel metodolojik yaklaşımlara, yöntemlere, araştırma tekniklerine ve bunları uygulama ve değerlendirme bilgisine hâkimdir. | 3 |
PÖÇ04 | Belirsiz | İletişim Çalışmaları alanında yerel, ulusal ve uluslararası sorunları saptar. | 4 |
PÖÇ05 | Belirsiz | Sosyal bilimler alanındaki olguları disiplinlerarası bağlamda analiz ve sentez yapma becerisi kazanır. | 5 |
PÖÇ06 | Belirsiz | İletişim çalışmaları alanında tasarladığı bir toplumsal araştırmayı raporlaştırır ve akademik kurallara uygun özgün eserler haline getirir. | 3 |
PÖÇ07 | Belirsiz | Alana ilişkin bilgisini yazılı ve sözlü olarak etkin ve sistemli şekilde aktarır. Ders, konferans ve seminer verme becerisi edinir. | 3 |
PÖÇ08 | Belirsiz | Sosyal bilimler alanında kullanılan temel kavramsal yaklaşımlar konusunda yeterli bilgiye sahip olur. | |
PÖÇ09 | Belirsiz | Bireysel olarak ve/veya ekip içinde sorumluluk alır, liderlik yapar ve etkin biçimde çalışır | |
PÖÇ10 | Belirsiz | Bu sorunları çözümleyebilmek amacıyla uygun metodolojilerin içerisinde veri toplama, analiz tekniklerini seçer ve ampirik çalışmaları uygular. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Etiğe Giriş | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
2 | Etik Kuramları | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım |
3 | Ödev Etiği | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Yararcı Etik | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Söylem Etiği | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
6 | İletişim Özgürlüğü ve İletişim Hakkı | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
7 | Eleştirel Sosyal Teori ve Etik | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
8 | Ara Sınavlar | Okuma | Ölçme Yöntemleri: Sözlü Sınav, Ödev |
9 | Bilim Etiği Tartışmaları | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
10 | Eğitim Etiği Tartışmaları | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
11 | İletişim Etiği Tartışmaları | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
12 | Meslek Etiği Tartışmaları | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
13 | Bilim, Eğitim ve İletişim Etiği Yaklaşımları | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
14 | Konu ile ilgili araştırma ödevi | Okuma ve Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Bireysel Çalışma, Proje Temelli Öğrenme |
15 | Makale Yazımı | Araştırma ve Yazma | Öğretim Yöntemleri: Bireysel Çalışma, Proje Temelli Öğrenme |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Okuma ve Ödev Teslimi | Ölçme Yöntemleri: Ödev, Proje / Tasarım |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ödev Değerlendirme | Ölçme Yöntemleri: Ödev, Performans Değerlendirmesi |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |