Genel Bilgi
Kod | ILEM806 |
Ad | Engellilik ve İletişim Çalışmaları |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | . Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Doktora Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. ÇİĞDEM YASEMİN ÖZKAN |
Dersin Amacı / Hedefi
Ders, öğrencilerin engellilik çalışmaları alanını tanımaları ve sağlamcı söylemi sorgulayarak engelliliğe ilişkin toplumdaki ve medyadaki sorunlu alanlara ilişkin eleştirel bakış açısı kazanmalarını amaçlamaktadır.
Dersin İçeriği
Bu derste engellilik çalışmaları ve medya çalışmaları arasındaki ilişki ele alınacaktır. Öncelikle engellilik çalışmalarının yaklaşımları bağlamında engellilik ele alınacak ve engelliliğin medyada temsili, medyadaki engelli istihdamı, medyanın engelliler için erişilebilirliği konuları üzerinde durulacaktır.
Dersin Ön Koşulu
Dersin ön koşulu bulunmamaktadır.
Kaynaklar
Dikmen Bezmez, Sibel Yardımcı, Yıldırım Şentürk, Sakatlık Çalışmaları - Sosyal Bilimlerden Bakmak, Koç Üniversitesi Yayınları.
Notlar
https://www.engelliler.biz/forum/category/sakatlik-calismalari-inisiyatifi-71.html. https://www.engelsizerisim.com/kategori/eeeh-esit-erisilebilir-engelsiz-hayat-dergisi.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Engellilik çalışmaları alanındaki temel yaklaşımları ve tartışmaları tanır. |
ÖÇ02 | Engelli hareketleri ve engelli haklarını tanır. |
ÖÇ03 | Toplumsal ve kültürel anlamda engellilikle ilgili sorunları analiz edebilir. |
ÖÇ04 | Engellilerin medyaya erişebilirliği ve katılımının önemini kavrar. |
ÖÇ05 | Engellilerin medyadaki temsil biçimlerini çözümleyebilir. |
ÖÇ06 | Engellilerin toplum ve medya ile ilişkisine dair dönüştürücü dil ve pratiklerin oluşmasını sağlayabilir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Belirsiz | Toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerleri tanır ve uygular. | |
PÖÇ02 | Belirsiz | İletişim Çalışmaları disiplinleri içerisindeki olguları açıklayabilecek kavramsal ve kuramsal yetkinliğe sahip olur. | 2 |
PÖÇ03 | Belirsiz | İletişim ve medya çalışmalarına ilişkin temel metodolojik yaklaşımlara, yöntemlere, araştırma tekniklerine ve bunları uygulama ve değerlendirme bilgisine hâkimdir. | 2 |
PÖÇ04 | Belirsiz | İletişim Çalışmaları alanında yerel, ulusal ve uluslararası sorunları saptar. | |
PÖÇ05 | Belirsiz | Sosyal bilimler alanındaki olguları disiplinlerarası bağlamda analiz ve sentez yapma becerisi kazanır. | 5 |
PÖÇ06 | Belirsiz | İletişim çalışmaları alanında tasarladığı bir toplumsal araştırmayı raporlaştırır ve akademik kurallara uygun özgün eserler haline getirir. | 5 |
PÖÇ07 | Belirsiz | Alana ilişkin bilgisini yazılı ve sözlü olarak etkin ve sistemli şekilde aktarır. Ders, konferans ve seminer verme becerisi edinir. | |
PÖÇ08 | Belirsiz | Sosyal bilimler alanında kullanılan temel kavramsal yaklaşımlar konusunda yeterli bilgiye sahip olur. | 3 |
PÖÇ09 | Belirsiz | Bireysel olarak ve/veya ekip içinde sorumluluk alır, liderlik yapar ve etkin biçimde çalışır | |
PÖÇ10 | Belirsiz | Bu sorunları çözümleyebilmek amacıyla uygun metodolojilerin içerisinde veri toplama, analiz tekniklerini seçer ve ampirik çalışmaları uygular. | 5 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Giriş: Ders tanıtımı | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
2 | Engelliliğin tanımlanması | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Engellilik çalışmaları I | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
4 | Engellilik çalışmaları II | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
5 | Engelli hareketleri ve engelli hakları | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
6 | Engellilik toplum ve medya | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
7 | Engelliler, eğitim, istihdam ve medya | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
8 | Ara Sınavlar | Okuma, araştırma | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
9 | Medyada engellilik temsilleri I | Okuma, Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
10 | Medyada engellilik temsilleri II | Okuma, araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
11 | Erişilebilirlik ve medya | Okuma, araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
12 | Engelli medyası | Okuma, araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
13 | Dönüştürücü dil ve pratikler üzerine tartışma | Okuma, araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
14 | Genel değerlendirme I | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
15 | Genel değerlendirme II | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Okuma, araştırma | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Okuma araştırma | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 4 | 56 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 4 | 56 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 8 | 8 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 24 | 24 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 144 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 5,76 | ||
AKTS | 6 AKTS |