Genel Bilgi
Kod | TDE749 |
Ad | Tanzimattan Cumhuriyete Edebiyatımızda Eleştiri I |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Güz |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 5 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi BEDRİ AYDOĞAN |
Dersin Öğretim Elemanı |
Dr. Öğr. Üyesi BEDRİ AYDOĞAN
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı eleştiri türünün edebiyatımıza girmesini eleştirinin tanımlanması ile eleştiri terimi üzerinde yapılan tartışmaların değerlendirilmesini, tanzimat döneminde eleştiri türünde yazılmış makale, kitap ve başka nitelikte eserlerin incelenmesini ve Tanzimat eleştirisinin özelliklerinin belirlenmesini öğretmektir.
Dersin İçeriği
Bu dersin içeriği eleştiri kavramı ve tanımı eleştiri kavramı ve tanımı üzerine yapılan tartışmalar,Tanzimat dönemi eleştirisinin özelliklerinin belirlenmesi Tanzimata dönemi eleştirisi ile kaynakların incelenmesidir.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
J.C. Carloui, J.C. Fillox, Edebi Eleştiri, (Çev: Ayşe Hümeyra Çakmaklı) . Mahir Ünlü, Türkçede Yazınsal Eleştiri. Bilge Ercilasun, Servet-i Fünunda Edebi Tenkit. Olcay Önertoy, Edebiyatımızda Eleştiri. Hece Dergisi Eleştiri Özel Sayısı. Türk Dili Eleştiri Özel Sayısı. Olcay Önertoy,İsmail Parlatır, Tanzimat Sonrası Osmanlıca Metinler İsmail Parlatır, Osmanlıca Metinler
Notlar
J.C. Carloui, J.C. Fillox, Edebi Eleştiri, (Çev: Ayşe Hümeyra Çakmaklı) . Mahir Ünlü, Türkçede Yazınsal Eleştiri. Bilge Ercilasun, Servet-i Fünunda Edebi Tenkit. Olcay Önertoy, Edebiyatımızda Eleştiri. Hece Dergisi Eleştiri Özel Sayısı. Türk Dili Eleştiri Özel Sayısı. Olcay Önertoy,İsmail Parlatır, Tanzimat Sonrası Osmanlıca Metinler İsmail Parlatır, Osmanlıca Metinler
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Eleştiri kavram ve terimini tanır. |
ÖÇ02 | Eleştirinin batıdaki gelişimini açıklar. |
ÖÇ03 | Eleştirinin Türkiyedeki gelişimini açıklar. |
ÖÇ04 | Eleştirinin özelliklerini açıklar. |
ÖÇ05 | Tanzimat eleştirisinin özelliklerini saptar. |
ÖÇ06 | Eleştiri kaynakçası oluşturur. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Türk Dili ve Edebiyatının tarihi ve güncel malzemesini bilimsel yöntem ve kuramsal bilgiler yardımıyla kavrar. | 3 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Türkolojinin temel kavramlarının önemini sıralar. | 3 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Dil ve edebiyat malzemelerini karşılaştırmalı yöntemlerle analiz eder. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bağımsız veya grupla birlikte edebi metinler üzerinde çalışma yapar. | 4 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanı ile ilgili başvuru kaynaklarına ulaşır. | 4 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Türk Dili ve Edebiyatının tarihsel gelişim sürecini kavrar. | 4 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Edebiyat, dil ve kültür ilişkisinin kuramsal temellerini sıralar. | |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Eski ve yeni metinleri değerlendirir. | 3 |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanı ile ilgili entelektüel birikim kazanır. | 4 |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Türkolojinin gelişimini destekler. | 4 |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Türk Dili ve Edebiyatının dünya dilleri ve edebiyatları arasındaki yerini kavrar. | |
PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Filolojik ve dil bilimsel bir bakış kazanır. | |
PÖÇ13 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Edebi metin çözümlemede bilimsel yöntemleri ve filolojik bilgileri etkin olarak kullanır. | 3 |
PÖÇ14 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Türkoloji ile ilgili sorunları değerlendirir. | 4 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Türkolojiyle ilgili meselelerde iletişim yetisi kazanır. | 4 |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Dil, kültür, edebiyat ilişkisini çözümleyici çalışmalar yapar. | |
PÖÇ17 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Edindiği bilgi ve birikimi aktarma becerisi kazanır. | 3 |
PÖÇ18 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanı ile ilgili bilimsel analizler yapar. | 3 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Eleştiri kavram ve terimi, tanımlar | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Kavram ve tanımlar, eleştiri türünün bağlantılı olduğu türler ve kavramlar | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Anlatım |
3 | Eleştiri için kaynakça oluşturma, buna bağlı olarak metin belirleme | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Bazı kaynaklardan eleştiri üzerine okumalar | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Batıda Eleştirinin tarihsel gelişmi | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Eleştiri kuramlarına dayalı eleştiri tür ve yöntemleri | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Tanzimattan önce eleştiri, tezkireler, hiciv, taşlama | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara sınav | Anlatılan konuların ders notları ve kaynaklardan tekrar edilmesi | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Tanzimatta eleştiriye giriş | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Şinasi, Namık Kemal ve Eleştiri | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Uygulama (Tahrib-i Harabat, Takib-i Harabat ve Namık Kemal´den diğer örnekler) | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Ziya Paşa ve Eleştiri, Şiir ve İnşa. | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Harabat Mukaddemesinde eleştiri | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Harabat Mukaddimesi I | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
15 | Harabat Mukaddimesi II | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Final sınavı | Anlatılan konuların ders notları ve kaynaklardan tekrar edilmesi | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Final sınavı | Anlatılan konuların ders notları ve kaynaklardan tekrar edilmesi | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 4 | 56 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 10 | 10 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 114 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,56 | ||
AKTS | 5 AKTS |