TDE775 Dil İlişkileri ve Türkçe I

5 AKTS - 2-0 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod TDE775
Ad Dil İlişkileri ve Türkçe I
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Dönem Güz
Süre (T+U) 2-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 5 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Yüksek Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Prof. Dr. MUNA YÜCEOL ÖZEZEN
Dersin Öğretim Elemanı Prof. Dr. MUNA YÜCEOL ÖZEZEN (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

Bu dersin amacı, dünyada izole çok az toplum olduğu gerçeğine koşut olarak çok az dil olduğunu, dillerin sürekli ilişki içine girerek birbirilerini çeşitli parametrelerde ve ölçülerde etkileyebileceğini, dil ilişkileri çalışmalarında kullanılan temel yöntemleri ve terimleri kavratmaktır.

Dersin İçeriği

Bu derste dünya dilleri üzerine görüşler, ölü diller ve dil ölümü, dil evrenselleri, dil tipolojisi, sesbilimsel tipoloji ve Türkçe biçimbilgisel sözdizimsel tipoloji, N. Chomsky anlatılmaktadır.

Dersin Ön Koşulu

yok

Kaynaklar

Lars Johanson, Türkçe Dil İlişkilerinde Yapısal Etkenler.

Notlar

Nurettin Demir, Popüler Dil Tartışmalarına Dil İlişkileri Açısından Bakış.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Dünyada izole çok az toplum olduğu gerçeğine koşut olarak çok az dil olduğunu kavrar.
ÖÇ02 Dillerin sürekli ilişki içine girerek birbirilerini çeşitli açılardan etkileyebileceğini kavrar.
ÖÇ03 Dil ilişkileri çalışmalarında kullanılan temel yöntemleri tanır.
ÖÇ04 Dil ilişkileri çalışmalarında kullanılan temel terimleri tanır.
ÖÇ05 Ölü dilleri ve dil ölümünü tanır.
ÖÇ06 Dil tipolojisi ve Bernard Comrie'yi tanır.
ÖÇ07 Türkçenin biçimbilgisel ve sesbilgisel tipolojisini kavrar.
ÖÇ08 N. Chomsky ve Evrensel Dilbilgisini tanır.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Türk Dili ve Edebiyatının tarihi ve güncel malzemesini bilimsel yöntem ve kuramsal bilgiler yardımıyla kavrar. 2
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Türkolojinin temel kavramlarının önemini sıralar.
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Dil ve edebiyat malzemelerini karşılaştırmalı yöntemlerle analiz eder. 3
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bağımsız veya grupla birlikte edebi metinler üzerinde çalışma yapar. 3
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alanı ile ilgili başvuru kaynaklarına ulaşır. 4
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Türk Dili ve Edebiyatının tarihsel gelişim sürecini kavrar. 3
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Edebiyat, dil ve kültür ilişkisinin kuramsal temellerini sıralar. 3
PÖÇ08 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Eski ve yeni metinleri değerlendirir. 2
PÖÇ09 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alanı ile ilgili entelektüel birikim kazanır. 4
PÖÇ10 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Türkolojinin gelişimini destekler. 2
PÖÇ11 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Türk Dili ve Edebiyatının dünya dilleri ve edebiyatları arasındaki yerini kavrar. 3
PÖÇ12 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Filolojik ve dil bilimsel bir bakış kazanır. 4
PÖÇ13 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Edebi metin çözümlemede bilimsel yöntemleri ve filolojik bilgileri etkin olarak kullanır. 4
PÖÇ14 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Türkoloji ile ilgili sorunları değerlendirir. 2
PÖÇ15 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Türkolojiyle ilgili meselelerde iletişim yetisi kazanır. 3
PÖÇ16 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Dil, kültür, edebiyat ilişkisini çözümleyici çalışmalar yapar. 4
PÖÇ17 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Edindiği bilgi ve birikimi aktarma becerisi kazanır. 2
PÖÇ18 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alanı ile ilgili bilimsel analizler yapar. 4


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Dünya dilleri üzerine görüşleri (WALS ve Ethnolog) tanır (I). Kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
2 Dünya dilleri üzerine görüşleri (WALS ve Ethnolog) tanır (II). Kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
3 Ölü dilleri ve dil ölümünü tanır. Kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
4 Dünya Dilleri Atlası ve Roland Breton'ı tanır. Kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
5 Joseph Greenberg ve dil evrensellerini tanır (I). Kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
6 Joseph Greenberg ve dil evrensellerini tanır (II). Kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
7 Dil tipolojisi ve Bernard Comrie'yi tanır (I). Kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
8 Ara Sınav Anlatılan konuların ders notları ve kaynaklardan tekrar edilmesi. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
9 Dil tipolojisi ve Bernard Comrie'yi tanır (II). Kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
10 Türkçenin sesbilgisel tipolojisini kavrar. Kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
11 Türkçenin biçimbilgisel tipolojisini kavrar. Kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
12 Dünya dillerinde sözdizimsel tipolojiyi değerlendirir. Kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
13 N. Chomsky ve Evrensel Dilbilgisini tanır (I). Kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
14 N. Chomsky ve Evrensel Dilbilgisini tanır (II). Kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
15 N. Chomsky ve Evrensel Dilbilgisini tanır (III). Kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
16 Yarıyıl Sonu Sınavları (I). Anlatılan konuların ders notları ve kaynaklardan tekrar edilmesi. Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları (II). Anlatılan konuların ders notları ve kaynaklardan tekrar edilmesi. Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 4 56
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 10 10
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 20 20
Toplam İş Yükü (Saat) 114
Toplam İş Yükü / 25 (s) 4,56
AKTS 5 AKTS

Güncelleme Zamanı: 18.05.2024 10:39