TDE751 Divan Şiirinde Edebi Akımlar I

5 AKTS - 2-0 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod TDE751
Ad Divan Şiirinde Edebi Akımlar I
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Dönem Güz
Süre (T+U) 2-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 5 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Yüksek Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Prof. Dr. HALUK GÖKALP
Dersin Öğretim Elemanı Prof. Dr. HALUK GÖKALP (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

Bu dersin amacı üslup, divan şiirinde üslubunu ve üslup farklarını öğretmektir.

Dersin İçeriği

Bu derste eski Türk edebiyatında üslup ve üslup sahibi şairler, üsluplar arasındaki farklar işlenmektedir.

Dersin Ön Koşulu

Yok

Kaynaklar

Hatice Aynur vd., Sözde ve Anlamda Farklılaşma Sebk-i Hindi, Turkuaz Yay., İst., 2005; Muhsin Macit, Nedim Divanı, Ank., 1997; Haluk İpekten, Naili Hayatı Sanatı Eserleri, Akçağ Yay., Ankara, 1991; Naci Okçu, Şeyh Galib Divanı, Kültür Bak. Yay., Ankara, 1993.

Notlar

Hatice Aynur vd., Sözde ve Anlamda Farklılaşma Sebk-i Hindi, Turkuaz Yay., İst., 2005; Muhsin Macit, Nedim Divanı, Ank., 1997; Haluk İpekten, Naili Hayatı Sanatı Eserleri, Akçağ Yay., Ankara, 1991; Naci Okçu, Şeyh Galib Divanı, Kültür Bak. Yay., Ankara, 1993.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Divan şiirindeki farklı edebî ekolleri meydana getiren özellikleri öğrenir.
ÖÇ02 Divan şiirinde farklı edebi ekol ve üslupların temsilcilerini öğrenir.
ÖÇ03 Divan edebiyatı döneminde yazılmış mensur eser türlerini tanır.
ÖÇ04 Sebk-i Hindi, Türk-i Basit, Mahallileşme vb. ekol, üslup ve eğilimleri kavrar.
ÖÇ05 Divan edebiyatı dönemindeki üslupları ayırt eder.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Türk Dili ve Edebiyatının tarihi ve güncel malzemesini bilimsel yöntem ve kuramsal bilgiler yardımıyla kavrar. 4
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Türkolojinin temel kavramlarının önemini sıralar. 2
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Dil ve edebiyat malzemelerini karşılaştırmalı yöntemlerle analiz eder. 2
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bağımsız veya grupla birlikte edebi metinler üzerinde çalışma yapar. 4
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alanı ile ilgili başvuru kaynaklarına ulaşır. 4
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Türk Dili ve Edebiyatının tarihsel gelişim sürecini kavrar. 4
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Edebiyat, dil ve kültür ilişkisinin kuramsal temellerini sıralar. 2
PÖÇ08 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Eski ve yeni metinleri değerlendirir. 5
PÖÇ09 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alanı ile ilgili entelektüel birikim kazanır. 4
PÖÇ10 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Türkolojinin gelişimini destekler. 2
PÖÇ11 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Türk Dili ve Edebiyatının dünya dilleri ve edebiyatları arasındaki yerini kavrar.
PÖÇ12 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Filolojik ve dil bilimsel bir bakış kazanır.
PÖÇ13 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Edebi metin çözümlemede bilimsel yöntemleri ve filolojik bilgileri etkin olarak kullanır.
PÖÇ14 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Türkoloji ile ilgili sorunları değerlendirir. 4
PÖÇ15 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Türkolojiyle ilgili meselelerde iletişim yetisi kazanır. 3
PÖÇ16 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Dil, kültür, edebiyat ilişkisini çözümleyici çalışmalar yapar. 3
PÖÇ17 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Edindiği bilgi ve birikimi aktarma becerisi kazanır. 3
PÖÇ18 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alanı ile ilgili bilimsel analizler yapar. 4


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Divan şirinde üslup, edebi ekoller ve eğilimler Kaynak Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Soru-Cevap
2 Sebk-i Hindî’yi hazırlayan nedenler Kaynak Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Bireysel Çalışma
3 Sebk-i Hindî’nin temel özellikleri Kaynak Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
4 Sebk-i Hindî’nin temsilcileri Kaynak Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
5 Sebk-i Hindî’nin diğer üsluplarla ilişkisi Kaynak Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama
6 Metin incelemesi I Kaynak Okuma Öğretim Yöntemleri:
Grup Çalışması
7 Metin incelemesi II Kaynak Okuma Öğretim Yöntemleri:
Grup Çalışması
8 Ara Sınavlar Anlatılan konuların ders notları ve kaynaklardan tekrar edilmesi Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Türki-i Basit’in temel özellikleri Kaynak Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
10 Türki-i Basitin temsilcileri Kaynak Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama
11 Divan şiirinde Mahallileşme Kaynak Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama
12 Farklı üslupların karşılaştırılması Kaynak Okuma Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama, Grup Çalışması
13 Metin incelemeleri III Kaynak Okuma Öğretim Yöntemleri:
Bireysel Çalışma
14 Metin incelemeleri IV Kaynak Okuma Öğretim Yöntemleri:
Grup Çalışması
15 Metin incelemeleri V Kaynak Okuma Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Anlatılan konuların ders notları ve kaynaklardan tekrar edilmesi Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Anlatılan konuların ders notları ve kaynaklardan tekrar edilmesi Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 4 56
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 10 10
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 20 20
Toplam İş Yükü (Saat) 114
Toplam İş Yükü / 25 (s) 4,56
AKTS 5 AKTS

Güncelleme Zamanı: 10.05.2024 09:54