Genel Bilgi
Kod | TDE724 |
Ad | 17.yy. Mesnevileri |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Bahar |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 4 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. HANİFE DİLEK BATİSLAM |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. |
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı eski Türk edebiyatının XVII. yüzyıla ait mesnevilerini dönemin tarihi, coğrafi, sosyolojik özellikleri bakımından tanımak ve metinleri incelemeyi öğretmektir.
Dersin İçeriği
Bu derste 17. yüzyılın özellikleri, 17. yüzyıl mesnevileri anlatılmakta ve metinler incelenmektedir.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Numan Külekçi, Mesnevi Edebiyatı Antolojisi Cilt I ve II, Aktif Yayınevi, Erzurum 1999; Şener Demirel, Dinle Neyden.
Notlar
İsmail Ünver, Mesnevi, Türk Dili, Türk Şiiri Özel Sayısı II (Divan Şiiri), TDK Yayınları, Cilt: LII, Sayı: 415, 416, 417, Ankara 1986, s.430-463; Ali Canip Yöntem, Tarihi Aydınlatacak Edebi Eserlerden Hayriye-Lütfiye, (Prof.Dr.Ali Canip Yöntemin Eski Türk Edebiyatı Üzerine Makaleleri, Hazırlayanlar: Doç.Dr.Ahmet Sevgi Yrd.Doç.Dr.Mustafa Özcan), Sözler Yayınları, İstanbul 1996.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Metinleri dil ve edebiyat açısından değerlendirir. |
ÖÇ02 | Türk edebiyatında mesnevinin XVII. Yüzyıla kadar olan tarihi gelişimini kavrar. |
ÖÇ03 | Mesnevi çeşitlerini kavrar. |
ÖÇ04 | XVII. yüzyıl mesnevilerinin konularını ayırt eder. |
ÖÇ05 | XVII. Yüzyıl mesnevileriyle ilgili bilimsel bilgi ve yayınları tanır. |
ÖÇ06 | XVII. yy. mesnevilerinin kaynaklarını kavrar. |
ÖÇ07 | XVII. yy. mesnevilerini genel özellikleriyle tanır. |
ÖÇ08 | XVII. yüzyıl mesnevilerini XVI. yüzyıl mesnevilerinden ayırt eder. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Türk Dili ve Edebiyatının tarihi ve güncel malzemesini bilimsel yöntem ve kuramsal bilgiler yardımıyla kavrar. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Türkolojinin temel kavramlarının önemini sıralar. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Dil ve edebiyat malzemelerini karşılaştırmalı yöntemlerle analiz eder. | 4 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bağımsız veya grupla birlikte edebi metinler üzerinde çalışma yapar. | 4 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanı ile ilgili başvuru kaynaklarına ulaşır. | 4 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Türk Dili ve Edebiyatının tarihsel gelişim sürecini kavrar. | 3 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Edebiyat, dil ve kültür ilişkisinin kuramsal temellerini sıralar. | |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Eski ve yeni metinleri değerlendirir. | 4 |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanı ile ilgili entelektüel birikim kazanır. | 3 |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Türkolojinin gelişimini destekler. | |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Türk Dili ve Edebiyatının dünya dilleri ve edebiyatları arasındaki yerini kavrar. | |
PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Filolojik ve dil bilimsel bir bakış kazanır. | |
PÖÇ13 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Edebi metin çözümlemede bilimsel yöntemleri ve filolojik bilgileri etkin olarak kullanır. | |
PÖÇ14 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Türkoloji ile ilgili sorunları değerlendirir. | 4 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Türkolojiyle ilgili meselelerde iletişim yetisi kazanır. | 4 |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Dil, kültür, edebiyat ilişkisini çözümleyici çalışmalar yapar. | |
PÖÇ17 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Edindiği bilgi ve birikimi aktarma becerisi kazanır. | 4 |
PÖÇ18 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanı ile ilgili bilimsel analizler yapar. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Hakani (death. 1606-07) Hilye-i Şerife | Kaynak Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
2 | Gani-zade Nadiri (death. 1626-27) Şeh-name | Kaynak Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
3 | Nevi-zade Atayi (death. 1654) | Kaynak Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
4 | Saki-name veya Alem-nüma | Kaynak Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
5 | Heft-han | Kaynak Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Bireysel Çalışma |
6 | Fuzuni Gül-i Sad-berg | Kaynak Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
7 | Neşati Ahmet Dede (death. 1674) | Kaynak Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Grup Çalışması |
8 | Ara Sınav | Anlatılan konuların ders notları ve kaynaklardan tekrar edilmesi. | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Şehrengiz, Miraciyye | Kaynak Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
10 | Der-Medh-i Hazret-i Mevlana | Kaynak Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
11 | Güfti Teşrifatüş-Şuara | Kaynak Okuma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
12 | Nabi (ölüm 1712) | Kaynak Okuma | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
13 | Hayriyye | Kaynak Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
14 | Hayrabat-I | Kaynak Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Grup Çalışması |
15 | Hayrabat-II | Kaynak Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Grup Çalışması |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Anlatılan konuların ders notları ve kaynaklardan tekrar edilmesi. | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Anlatılan konuların ders notları ve kaynaklardan tekrar edilmesi. | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 8 | 8 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 24 | 24 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 88 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,52 | ||
AKTS | 4 AKTS |